trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Chuck !!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 16:36 

[quote="erikveldkamp"]Je embouchure gaat niet naar de filistijnen door drank en drugs, maar door overmatig drukken en te lang doorspelen. Het is natuurlijk wel zo dat je dit soort dingen eerder doet als je beneveld bent.

Lees dit maar eens:

http://www.shout.net/~jmh/articles/freddie01.html

[i]Hubbard traces his problem to a series of shows beginning in late 1992, when he flew to Europe on a gig with Slide Hampton's band, alongside fellow trumpeters Roy Hargrove and Jon Faddis. "I started playing high notes with Faddis and got carried away," Hubbard says seriously, sitting at a wooden desk in his office/practice room at home. "High notes aren't my forte. I came back, went to Philly and played with some guys without warming up. That's when my top lip popped. Then I went to New York and played the Blue Note for a week. That's when I should have stopped cold."[/i][/quote]

Erik,
Weet jij trouwens of Jan Oosthof alweer speelt.
Hij heeft toch wat met z'n tanden.

Op North Sea Jazz zag ik hem ook niet !!

Martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 17:02 

Jan speelt wel weer, ik heb in mei al een optreden met hem gedaan. Hij moest afgelopen weekend met James Last spelen geloof ik, vandaar dat ie niet met ons mee deed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 20:44 

erikveldkamp schreef:
Je embouchure gaat niet naar de filistijnen door drank en drugs, maar door overmatig drukken en te lang doorspelen. Het is natuurlijk wel zo dat je dit soort dingen eerder doet als je beneveld bent.

In ieder geval niet door een te groot mondstuk of trompet, toch?

Het verhaal dat ji aanhaalt ken ik natuurlijk allang, ik lees zo eens wat....maar ik heb ook gehoord dat het te maken had met een operatie die hij had aan zijn lip, waarna hij eigenlijk te snel en te heftig heeft doorgespeeld.

En ik denk eerlijk gezegd wel dat je embouchure door drank en drugs naar de fillistijnen gaat. Door drank worden je spieren slapper, de controle minder, minder precies ook, je voorstellingsvermogen zwakt af, en je hoort niet wat je moet horen. Allemaal dingen die niet echt een goede embouchure bevorderen. Of dat nou een directe of indirecte oorzaak is, interesseert niet zoveel. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die beweren dat ze met een slok op zelfs beter spelen, maar er zijn ook genoeg chauffeurs die dat beweren, totdat het fout gaat....

Ach ja, dan maar een moralist.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 21:00 

Oke, zet het maar bij het rijtje meningsverschillen over de embouchure. Het past er nog wel bij... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 21:41 

HJ schreef:
En ik denk eerlijk gezegd wel dat je embouchure door drank en drugs naar de fillistijnen gaat. Door drank worden je spieren slapper, de controle minder, minder precies ook, je voorstellingsvermogen zwakt af, en je hoort niet wat je moet horen. Allemaal dingen die niet echt een goede embouchure bevorderen. Of dat nou een directe of indirecte oorzaak is, interesseert niet zoveel. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die beweren dat ze met een slok op zelfs beter spelen, maar er zijn ook genoeg chauffeurs die dat beweren, totdat het fout gaat....
Ach ja, dan maar een moralist.

@ HJ
Als ik het goed begrepen heb ben jij arts en lees ik jouw bijdragen over dit soort onderwerpen dan ook met aandacht.
Als ervaringsdeskundige, als ik jazz speel drink ik daar graag bij, ben ik het toch niet met je eens.
Jij maakt de vergelijking met auto rijden maar ik vind dat geen goede vergelijking...
Iedereen weet dat autorijden met een flinke slok op, en/of drugsgebruik, levensgevaarlijk is, ik hoef niemand te vertellen waarom, maar de vaardigheden die men nodig heeft voor autorijden zijn bepaald niet dezelfde als bij een mooie jazzsolo spelen.
Let wel; Ik heb het niet over trompet spelen in zijn algemeenheid maar wel jazz in het bijzonder, tenslotte hadden we het over Hubbard.
Ongetwijfeld worden de spieren verslapt door alcohol, maar een goed "getraind" trompettist speelt op de adem, en doet dat wellicht al heel lang en zal dus echt niet anders gaan spelen (fyfiek dus) doordat hij/zij dronken is.
Ik denk ook niet dat het voorstellingsvermogen wordt afgezwakt, maar zelfs kan worden versterkt.
Als je muzikaal bent, ben je dat ook als je dronken bent, je gehoor gaat echt niet achteruit,
sterker nog, je kunt zelfs méér gefocust raken als je onder invloed bent.
Omdat je je vrijer gaat voelen kun je je losmaken van allerlei zaken die je meestal juist belemmeren om creatief te zijn; wat vind de trompettist naast me van mijn solo, heeft het publiek wel aandacht, staat mijn gulp niet open, etc etc... bekend toch?
Drank en/of drugs maakt nooit van een slechte muzikant een betere, maar kan wel een goede muzikant nóg creatiever maken.
Ik propageer geen alcohol en drugsgebruik, maar het is geen toeval dat heel veel beroemde jazzmusici op hun best zijn/waren met enige "hulp" variërend van 1 biertje tot
zeg maar Charlie Parker.
Natuurlijk is het wel zo dat je rationele manier van denken sterk wordt beïnvloed door drank/drugs en je over grenzen heen kunt gaan die je niet zou passeren als je nuchter bent, zoals bv dóórspelen (met verzwakte chops) terwijl je zou moeten stoppen,
dát is er volgens mij met o.a. Hubbard gebeurd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 21:52 

De Ronde Van schreef:
Als ik het goed begrepen heb ben jij arts en lees ik jouw bijdragen over dit soort onderwerpen dan ook met aandacht.

Leuk gevonden....

Citaat:
Jij maakt de vergelijking met auto rijden maar ik vind dat geen goede vergelijking...
Iedereen weet dat autorijden met een flinke slok op, en/of drugsgebruik, levensgevaarlijk is, ik hoef niemand te vertellen waarom, maar de vaardigheden die men nodig heeft voor autorijden zijn bepaald niet dezelfde als bij een mooie jazzsolo spelen.

Ach, een jazzsolo spelen zal nooit levensgevaarlijk worden, zelfs niet als je het verkloot door te veel gezopen hebbende. Dus daar heb je gelijk in.

Citaat:
ngetwijfeld worden de spieren verslapt door alcohol, maar een goed "getraind" trompettist speelt op de adem, en doet dat wellicht al heel lang en zal dus echt niet anders gaan spelen (fyfiek dus) doordat hij/zij dronken is.

Wel...niet....wel....niet....wel.....niet.

Afgezien van het feit dat ik het niet met je eens ben: blazen doe je toch ook met een spier? Denk je dat die echt onder controle blijft als je goed zuipt? Dacht het niet. We hebben het hier niet over een biertje voor de zenuwen, maar over of je door drank en drugs je bek kunt verpesten. Daar moet je echt wel meer voor drinken dan een pilsje. Dat lijkt me logisch.

Citaat:
Ik denk ook niet dat het voorstellingsvermogen wordt afgezwakt, maar zelfs kan worden versterkt.
Als je muzikaal bent, ben je dat ook als je dronken bent, je gehoor gaat echt niet achteruit,
sterker nog, je kunt zelfs méér gefocust raken als je onder invloed bent
.

Je meent het echt, he? Ik heb nog nooit zo'n flauwekul gehoord.

Citaat:
Drank en/of drugs maakt nooit van een slechte muzikant een betere, maar kan wel een goede muzikant nóg creatiever maken.

Whahahahahahahahaha. Ik wil mezelf in ieder geval niet meer horen als ik gezopen heb. Ik doe dit dan ook al jaren niet meer als ik serieus genomen wil worden en goed wil spelen. Maar ieder voor zich, hoor.

Citaat:
Ik propageer geen alcohol en drugsgebruik, maar het is geen toeval dat heel veel beroemde jazzmusici op hun best zijn/waren met enige "hulp" variërend van 1 biertje tot
zeg maar Charlie Parker.

Tja, het zal altijd de vraag blijven of Parker beter had gespeeld alstie niet onder invloed was. Voor het gros van de mensheid is het toch echt wel zo dat ze er beter vanaf kunnen blijven, en hun tijd besteden aan oefenen en muziek luisteren.

Ik hoop dat je niet al te serieus bent (of heb je al een slok op?;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 22:04 

ik denk dat er ook mensen zijn die denken dat ze beter schrijven als ze gezopen hebben...
Gelukkig speelt de Ronde Van beter dan dat ie schrijft (vanavond dan)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 22:08 

Jammer dat jullie me niet serieus nemen betreft dit onderwerp,
ik zal het dan ook nalaten er verder op in te gaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur