Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 jul 2008 23:52 |
|
|
Peter Amersfoort schreef: Wil je meer weten over dit onderwerp dan zou je eens een lesje kunnen nemen bij Willem van der Vliet.
Dat zou ik zeker doen, vergeet dan meteen het verhaal hierboven. Hier klopt niet veel van.
De longen bouwen de druk op, daarna kan de luchtdruk alleen maar afnemen. De luchtsnelheid varieert op welke plaats je meet. Maar in principe zal die bij de mondopening het grootst zijn, omdat daar de doorsnede (van de doorgang) het kleinst is.
Bolle wangen hebben niets met de luchtdruk of luchtsnelheid bij de mondopening te maken. Het enige nadeel is dat ze de lippen uitrekken zoals ik al zei. Ze trekken het vlees uit het mondstuk.
Het is me nu wat te laat om het hele principe uit te leggen, maar het staat ook op mijn site bij de artikels.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Amersfoort
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 00:16 |
|
Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45 Berichten: 499 Woonplaats: Achterveld
|
erikveldkamp schreef: Peter Amersfoort schreef: Wil je meer weten over dit onderwerp dan zou je eens een lesje kunnen nemen bij Willem van der Vliet. Dat zou ik zeker doen, vergeet dan meteen het verhaal hierboven. Hier klopt niet veel van. De longen bouwen de druk op, daarna kan de luchtdruk alleen maar afnemen. De luchtsnelheid varieert op welke plaats je meet. Maar in principe zal die bij de mondopening het grootst zijn, omdat daar de doorsnede (van de doorgang) het kleinst is. Bolle wangen hebben niets met de luchtdruk of luchtsnelheid bij de mondopening te maken. Het enige nadeel is dat ze de lippen uitrekken zoals ik al zei. Ze trekken het vlees uit het mondstuk. Het is me nu wat te laat om het hele principe uit te leggen, maar het staat ook op mijn site bij de artikels.
Dat klopt niet helemaal hoor.
Bolle wangen hebben wel degelijk wat met luchtdruk tussen je lippen te maken als je uitgaat van een zelfde hoeveelheid lucht van een zelfde snelheid vanuit de longen. En het effect van ontspannen lippen (dat gebeurt er in principe bij bolle wangen) zorgt er voor dat de lippen onvoldoende snel kunnen trillen.
Het gaat om het gaatje en wat er omheen zit. Hoe smaller de kolom, des te meer druk er opgebouwd kan worden. probeer het zelf maar eens...
Dit principe is juist nodig omdat luchtstroom versneld moet worden tussen de lippen.
Wat dat aangaat zou ik je site dan maar aanpassen, of zelf nog eens lezen. (ik heb je site trouwens nog niet gelezen).
Mijn verhaal (wat trouwens niet mijn verhaal is) hoef je dus niet te vergeten. Het klopt gewoon.
De rest is van dezelfde strekking. Lijkt me prima zo.
(Het is wel weer je reinste haantjes opmerking Veldkamp, die reactie van je)
Laatst bijgewerkt door Peter Amersfoort op 18 jul 2008 00:26, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 00:24 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Tuurlijk hebben bolle wangen wel wat met luchtdruk te maken t.o.v. je embouchure, maar met je wangspieren kun je natuurlijk nooit zoveel druk geven als met je ademhalingsspieren. M.a.w. je zit zwaar inefficiënt te spelen.
Ik snap natuurlijk ook wel dat het bij sommige mensen reflex is (geworden), zie het topic Chuck/Dizzy, maar ik ben persoonlijk van mening dat het het beste is om gewoon je lippen en wangen strak te houden en (zoals Erik al zei) de ademstroom het werk laten doen op het gebied van druk. Als dat in je mond (dus vlak voor het de trompet ingaat) nog moet gebeuren is dat denk ik meer te wijten aan een minder ontwikkelde ademtechniek.
Voordaat mensen mij nu gaan afkammen w.b. Chuck en Dizzy, die mensen zijn dat natuurlijk jarenlang gewend, en (met name Chuck) gebruikt het ook niet altijd, ik denk bijvoorbeeld aan het effectje met valse lucht spelen, waarbij veel mensen gebruik maken van de bolle wangen, maar dan meer als toevoeging aan de sound.
In het middenregister is het denk ik niet zo'n groot probleem om af en toe met bolle wangen te spelen, maar het gevaar is dat je dat in het hogere register dan misschien ook onbewust gaat doen, waardoor je moet compenseren met meer lucht en/of harder duwen op je bek. Vandaar dat ik het ook eenieder zou afraden.
Zo.. my $0,02.. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Amersfoort
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 00:42 |
|
Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45 Berichten: 499 Woonplaats: Achterveld
|
mi trompeta schreef: Tuurlijk hebben bolle wangen wel wat met luchtdruk te maken t.o.v. je embouchure, maar met je wangspieren kun je natuurlijk nooit zoveel druk geven als met je ademhalingsspieren. M.a.w. je zit zwaar inefficiënt te spelen. Ik snap natuurlijk ook wel dat het bij sommige mensen reflex is (geworden), zie het topic Chuck/Dizzy, maar ik ben persoonlijk van mening dat het het beste is om gewoon je lippen en wangen strak te houden en (zoals Erik al zei) de ademstroom het werk laten doen op het gebied van druk. Als dat in je mond (dus vlak voor het de trompet ingaat) nog moet gebeuren is dat denk ik meer te wijten aan een minder ontwikkelde ademtechniek. Voordaat mensen mij nu gaan afkammen w.b. Chuck en Dizzy, die mensen zijn dat natuurlijk jarenlang gewend, en (met name Chuck) gebruikt het ook niet altijd, ik denk bijvoorbeeld aan het effectje met valse lucht spelen, waarbij veel mensen gebruik maken van de bolle wangen, maar dan meer als toevoeging aan de sound. In het middenregister is het denk ik niet zo'n groot probleem om af en toe met bolle wangen te spelen, maar het gevaar is dat je dat in het hogere register dan misschien ook onbewust gaat doen, waardoor je moet compenseren met meer lucht en/of harder duwen op je bek. Vandaar dat ik het ook eenieder zou afraden. Zo.. my $0,02.. 
beetje kort door de bocht, maar je hebt wel gelijk. En zeker ook omdat je de ademsteun erbij betrekt. Voor ons blazers is de ademsteun erg belangrijk.
En het gaat er om dat de luchtkolom zo smal mogelijk wordt gehouden. Klankvariëring doe je met je kaken en niet met je wangspieren.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 01:13 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
Peter Amersfoort schreef: niks aan om het eens te zijn.... 
Ik heb toch niet beweerd het met je eens te zijn?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
criminelis
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 05:30 |
|
Geregistreerd: 25 dec 2005 19:17 Berichten: 424 Woonplaats: deventer
|
|
Het valt mij ook op dat er veel trompettisten zijn (waaronder ikzelf) die het mondstuk niet recht op hun mond hebben staan, maar aan 1 kant (in mijn geval links) en dus ook maar met 1 bolle wang blazen.
Het aanleren is vanzelf gegaan, maar het afleren is en blijft een probleem.
Hoe kan je er nou voor zorgen dat je het mondstuk recht tegen de mond houd? Ik let er constant op, maar als je een beetje vermoeid raakt, of even niet oplet, glijdt het mondstuk vanzelf weer naar de linker kant.
Ik heb er niet echt last van en kan redelijk makkelijk (volle) hoge noten spelen, maar het ziet er natuurlijk niet uit en de volgende dag heb ik last van spierpijn?? in mijn wang...
Groeten Niels
PS. waar staat eigenlijk de afkorting M.A.W voor zoals mi trompeta gebruikt in zijn verhaal??
_________________ Soulband - http://www.tuxedospecial.comDweilkapel - http://www.deurbloazers.nlTrompet - King 601 (2015), Jupiter JTR-300 (1991), Selmer (1952) mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D Trombone - CONN Director, DW 11CS
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
toet'n!!
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 07:31 |
|
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2008 07:47 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
criminelis schreef: Het valt mij ook op dat er veel trompettisten zijn (waaronder ikzelf) die het mondstuk niet recht op hun mond hebben staan, maar aan 1 kant (in mijn geval links) en dus ook maar met 1 bolle wang blazen.
Het aanleren is vanzelf gegaan, maar het afleren is en blijft een probleem.
Hoe kan je er nou voor zorgen dat je het mondstuk recht tegen de mond houd? Ik let er constant op, maar als je een beetje vermoeid raakt, of even niet oplet, glijdt het mondstuk vanzelf weer naar de linker kant.
Ik heb er niet echt last van en kan redelijk makkelijk (volle) hoge noten spelen, maar het ziet er natuurlijk niet uit en de volgende dag heb ik last van spierpijn?? in mijn wang...
Groeten Niels
PS. waar staat eigenlijk de afkorting M.A.W voor zoals mi trompeta gebruikt in zijn verhaal??
Ik speel zelf ook niet helemaal perfect in het midden, maar bij mij is het een gebitskwestie. 1 van mijn snijtanden steekt een beetje uit waardoor mijn mondstuk gewoon niet comfortabel staat op die plek (ik probeerde het gister toevallig nog), en de tand in kwestie in mijn bovenlip snijdt. Een beetje uit het midden spelen kan volgens mij absoluut geen kwaad, maar die ene bolle wang erbij denk ik wel. Gewoon gericht studeren op dat item, en zorgen dat het een automatisme wordt om op de goede manier te spelen.
Een manier die een keer heb gehoord, is een potlood superscherp slijpen, en die ergens aan bevestigen, en daar tegenaan gaan staan met je wang, zodat, als je wel met bolle wangen speelt, je daar meteen voor afgestraft wordt
Wat ook kan helpen, is de aloude potloodoefening, om je mondhoekspieren wat meer gefocust te krijgen.
|
|
| Omhoog |
|
 |