trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bolle wangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 08:18 

Zoals gezegd maak je druk met de longen, daarna kan het alleen maar afnemen.

Vergelijk het met een luchtcompressor, de druk wordt in het vat opgebouwd, daarna blijft de druk hetzelfde of neemt af. De luchtsnelheid kan wel variëren, dat heeft met de doorsnee van de slang te maken, vandaar dat er ook een dunne slang gebruikt wordt om die zo hoog mogelijk te laten zijn. Maar al zou de slang 10x zo dik zijn dan nog blijft de luchtdruk hetzelfde, sterker nog hij zal waarschijnlijk hoger blijven omdat er minder weerstand is. De luchtsnelheid neemt daardoor wel drastisch af.

De snelheid van de vibratie van de lippen hebben echter te maken met hoe aangespannen de spieren zijn. Hoe stijver de spieren (meer aangespannen), hoe sneller ze zullen gaan vibreren. Er is dan wel voldoende luchtdruk/ademsteun voor nodig om de (iets) stijvere spieren te laten vibreren.

Nu het bolle wangen verhaal.

Je hebt pucker embouchure (tuitende lippen) en een smile embouchure (alsof je lacht). Als je lacht trekken de wangspieren naar achteren waardoor het moeilijk is om die pucker embouchure te behouden. De lippen worden uitgerekt waardoor ze dunner worden. Het mondstuk drukt dus op dunnere lippen waardoor je eerder zult verzuren.

Als je deze 2 spierbewegingen in balans kunt houden dan noemen ze dat een pucker-smile embouchure, ene meneer Farkas (een hoornist) heeft dit geloof ik bedacht. Daarvoor zijn sterke mondhoeken van belang.

Bolle wangen doen dus hetzelfde als een smile embouchure, ze trekken de mondspieren uit het mondstuk.

Nu kun je met een smile embouchure/bolle wangen ook best hoog spelen, ik heb zelf ook een lichte smile embouchure, maar het je hebt dus wat meer uithoudingsvermogen nodig in de mondspieren.

Zoals gezegd speelt Chuck Findley met bollere wangen, maar ook Wim Both en Nico Schepers heeft er ook wel een handje van. Ze spelen allemaal fantastisch, hebben een geweldig uithoudingsvermogen en een gigantisch bereik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 08:19 

De Ronde Van schreef:
Peter Amersfoort schreef:
niks aan om het eens te zijn.... :wink:

Ik heb toch niet beweerd het met je eens te zijn?

hu? jij schiet ook in het wilde weg he

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 08:25 

erikveldkamp schreef:
Zoals gezegd maak je druk met de longen, daarna kan het alleen maar afnemen.

Vergelijk het met een luchtcompressor, de druk wordt in het vat opgebouwd, daarna blijft de druk hetzelfde of neemt af. De luchtsnelheid kan wel variëren, dat heeft met de doorsnee van de slang te maken, vandaar dat er ook een dunne slang gebruikt wordt om die zo hoog mogelijk te laten zijn. Maar al zou de slang 10x zo dik zijn dan nog blijft de luchtdruk hetzelfde, sterker nog hij zal waarschijnlijk hoger blijven omdat er minder weerstand is. De luchtsnelheid neemt daardoor wel drastisch af.

De snelheid van de vibratie van de lippen hebben echter te maken met hoe aangespannen de spieren zijn. Hoe stijver de spieren (meer aangespannen), hoe sneller ze zullen gaan vibreren. Er is dan wel voldoende luchtdruk/ademsteun voor nodig om de (iets) stijvere spieren te laten vibreren.

Nu het bolle wangen verhaal.

Je hebt pucker embouchure (tuitende lippen) en een smile embouchure (alsof je lacht). Als je lacht trekken de wangspieren naar achteren waardoor het moeilijk is om die pucker embouchure te behouden. De lippen worden uitgerekt waardoor ze dunner worden. Het mondstuk drukt dus op dunnere lippen waardoor je eerder zult verzuren.

Als je deze 2 spierbewegingen in balans kunt houden dan noemen ze dat een pucker-smile embouchure, ene meneer Farkas (een hoornist) heeft dit geloof ik bedacht. Daarvoor zijn sterke mondhoeken van belang.

Bolle wangen doen dus hetzelfde als een smile embouchure, ze trekken de mondspieren uit het mondstuk.

Nu kun je met een smile embouchure/bolle wangen ook best hoog spelen, ik heb zelf ook een lichte smile embouchure, maar het je hebt dus wat meer uithoudingsvermogen nodig in de mondspieren.

Zoals gezegd speelt Chuck Findley met bollere wangen, maar ook Wim Both en Nico Schepers heeft er ook wel een handje van. Ze spelen allemaal fantastisch, hebben een geweldig uithoudingsvermogen en een gigantisch bereik.

Ja, goed verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 09:32 

Thomas Moore is wetenschapper die veel colums voor de ITG heeft geschreven over de wetenschap achter het trompetspelen. Die zijn allemaal gratis te lezen op de website van de Trumpetguild (www.trumpetguild.org) maar ik heb ze voor de gelegheid even gebundeld online gezet:

http://www.mediafire.com/?gth5zayypyt

In 1 van zijn colums schrijft hij:

Another difficulty in understanding how the lips actually
move is presented by the difference between blowing the lips
open and blowing the lips closed. The usual way of thinking
about the lip movement is that the pressure inside the mouth
blows the lips open. The reduction in the pressure inside the
mouth that results from the opening of the lips allows them to
return to the closed position and the process begins again. The
frequency of vibration is dependent upon the lip tension and
the air pressure inside the mouth. But there is an alternative to
this explanation…one that theorizes that the lips start slightly
parted so that blowing through them closes them. The reason
you can blow your lips closed is that flowing air creates an area
of low pressure through a process known as the Bernoulli
effect. The Bernoulli effect explains such diverse things as how
bilge pumps in boats work, what causes vascular flutter, and
why the shower curtain is pulled toward the water stream
when taking a shower. Thus, it is possible to blow lips closed
by blowing through slightly open lips. When this is done, the
pressure between the two lips is reduced, causing the lips to
close. Once the lips are closed, the air stops flowing and they
open again. In this case the lips act in a manner similar to an
oboe reed; in fact, the reeds of most orchestral woodwind
instruments work this way.

Clearly, there is still much work to be done in understand-
ing the motion of the lips. Although they look deceptively sim-
ple, they are actually complex systems that are inexorably cou-
pled to the trumpet as well as the lungs. Furthermore, all play-
ers change their embouchure as they play and in the process
change the physics of the situation in critical ways. However,
one thing is certain; there is no doubt that the lips actually
open and close at the fundamental frequency of the note being
played. There is evidence derived from photographic studies as
well as sophisticated measurements of the air pressure and flow
within the mouthpiece. Believing in some other theory may
help one adjust his or her playing technique, and the results
may even improve the sound, but the fact that an adjustment
of the lips improves the sound is not evidence for the veracity
of theory. No matter how useful a theory is in helping you
improve your playing, simply believing it does not make it
true.

Zoals je kunt lezen heeft hij het steeds over luchtdruk en niet over luchtsnelheid. Luchtsnelheid is niet van belang zoals ik al eerder zei. De luchtsnelheid verschilt op elk punt in de luchtkolom. Hoe breder de doorsnee, hoe lager de snelheid van de lucht.

Op deze website kunt je dat zelf testen:

http://home.earthlink.net/~mmc1919/venturi.html

Darryl Jones heeft er ook veel studie naar gedaan (hij werkt in de vliegtuigindustrie en is ook trompettist) en daar veel over geschreven op de Trumpetherald. Ik heb op mijn site een overzicht van zijn schrijfsels verzameld:

http://www.erikveldkamp.nl/Resources/ar ... rSpeed.pdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 10:05 

Citaat:

Het zal geen verrassing zijn op dit forum, maar ik ben het hier niet mee eens. Als je bolle wangen maakt centreren de mondspieren juist om te voorkomen dat er lucht langsgaat.
In mijn visie is het spelen met bolle wangen (voor mijn part tijdelijk) hét wapen tegen een smile embouchure.
Ik heb les gehad van Willem van der Vliet, en hij heeft me op een gegeven moment aangeraden een oefening te doen waarbij ik mijn wangen vol moest opblazen en vervolgens weer moest intrekken tot het punt waarop de toon stabiel was. Deze oefening heeft mijn carriere gered, en heeft erin geresulteerd dat ik altijd een beetje met bolle wangen ben blijven spelen....ver voor BE (!) voor de critici die mijn visie kennen.

Veel problemen ontstaan juist doordat er heel star wordt geprobeerd en gepropageerd dat je niet met bolle wangen mag spelen. Als je dit doet trek je je mondhoeken tegen je tanden aan en ontneem je je lippen alle speelruimte. Dan trek je daadwerkelijk de lip uit het mondstuk. Hetzelfde als spelen met een strakke kin.

Ik ontmoedig het niet meer als iemand met bolle wangen speelt. Er zitten meer voordelen dan nadelen aan om bovengenoemde redenen.

NB. Ik zeg niet dat spelen met bolle wangen beter is dan niet, maar om heel stug te zeggen dat je het niet moet doen, of het gelijk moet afleren, is m.i. de verkeerde weg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 12:49 

HJ schreef:
Ik heb les gehad van Willem van der Vliet, en hij heeft me op een gegeven moment aangeraden een oefening te doen waarbij ik mijn wangen vol moest opblazen en vervolgens weer moest intrekken tot het punt waarop de toon stabiel was. Deze oefening heeft mijn carriere gered, en heeft erin geresulteerd dat ik altijd een beetje met bolle wangen ben blijven spelen....ver voor BE (!) voor de critici die mijn visie kennen.

Hij deed deze oefening naar mijn mening om jouw embouchure meer ontspannen te krijgen. Je zegt al dat je de bolle wangen in moest trekken om de toon stabiel te krijgen, dus de bolle wangen maakte die toon niet stabiel.

Het is dan ook raar dat je nog steeds met bolle wangen bent blijven spelen ondanks dat Willem zei dat je ze moest intrekken.

BE had voor jouw hetzelfde ontspannende effect heb ik de indruk, maar dat heb ik je ook al meermalen gezegd. Het geeft een soort ontspanning aan al die verkrampte embouchures van de BE aanhangers. Verder blijf ik het een pruts methode vinden natuurlijk want het gaat van de verkeerde principes uit met de verkeerde oplossingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 13:34 

erikveldkamp schreef:

Hij deed deze oefening naar mijn mening om jouw embouchure meer ontspannen te krijgen.

Absoluut. Maar war het nog meer voor heeft gezorgd is dat ik niet meer met mijn tanden op elkaar speelde. Dat had mijn vorige leraar (en ikzelf, laten we eerlijk zijn), een beetje over het hoofd gezien....

Punt is dus ook dat het (al dan niet tijdelijk) spelen met bolle wangen een heilzame werking kan hebben. Nogmaals, ik beweer helemaal niet dat het voor iedereen zomaar goed is, maar stug volhouden dat dat nooit mag gebeuren sluit een kans op verbetering uit. Willem was gelukkig zo slim om dat te zien. Er zijn helaas genoeg docenten die dit niet willen zien.

Citaat:
Je zegt al dat je de bolle wangen in moest trekken om de toon stabiel te krijgen, dus de bolle wangen maakte die toon niet stabiel.

Intrekken tot het punt waarop de toon stabiel was. Nee, natuurlijk was de toon niet stabiel. Mijn embouchure zat zo vast als een muur, en alles wat je dan anders doet dan normaal, brengt je uit je evenwicht. Voor mij was dat op dat moment heel goed. Willem is er een kei in om je uit je 'comfort zone' te halen en nieuwe dingen een kans te geven.

Citaat:
Het is dan ook raar dat je nog steeds met bolle wangen bent blijven spelen ondanks dat Willem zei dat je ze moest intrekken.

Vind ik niet raar, en Willem trouwens ook niet. Ieder embouchure ontwikkelt zich zoals het voor die persoon het beste is, met gebruikmaking van de goeie oefeningen. Blijkbaar hoort dit bij mij. Net zoals het bij een heleboel goeie spelers hoort.

Citaat:
BE had voor jouw hetzelfde ontspannende effect heb ik de indruk, maar dat heb ik je ook al meermalen gezegd.

Dan heb je meermalen enkel willen lezen wat jijzelf vindt, want dat is niet wat er gebeurd is. Ik heb geleerd mijn lippen te betrekken bij mijn spel. Iets wat ik, hoe raar dat ook moge klinken, nog niet goed kon.

Citaat:
Het geeft een soort ontspanning aan al die verkrampte embouchures van de BE aanhangers.

Ik wil even de suggestie die je hier wekt dat BE leidt tot verkrampte embouchures tegenspreken. Ik kan goed genoeg lezen om te zien dat dat niet letterlijk is wat je schrijft, maar ik wil even gezegd hebben, dat mensen met BE beginnen als hun embouchure niet (meer) wil werken, vanwege verkramping of wat er allemaal mis kan gaan. Dat gaat dus vooráf aan BE. Veel mensen die bij mij komen hebben al jaren gehoord dat ze hun lucht niet goed gebruiken en vaak hebben ze bij de 'beste' leraren les gehad. Hun bek is door wat voor reden dan ook helemaal mis, en ik kan ze vaak helpen. Of dat nu met BE is of iets anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 13:36 

De Ronde Van schreef:
niks aan om het eens te zijn.... :wink:

Ik heb toch niet beweerd het met je eens te zijn?

hu? jij schiet ook in het wilde weg he

Ik reageerde op dat een volle ballon laten leeglopen met geluid, hetzelfde principe is wat een blazer doet, bolle wangen of niet,
vervolgens kom jij met een heel lang verhaal waarin klok en klepel behoorlijk door elkaar worden gehaald...
Dat jij die ballon ziet als "de bolle wangen" ipv "de longen" zegt vrij veel over hoe jij hier tegenaan kijkt...
Ik schreef; Mooi verhaal... dat noemt men ironie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur