erikveldkamp schreef:
Hij deed deze oefening naar mijn mening om jouw embouchure meer ontspannen te krijgen.
Absoluut. Maar war het nog meer voor heeft gezorgd is dat ik niet meer met mijn tanden op elkaar speelde. Dat had mijn vorige leraar (en ikzelf, laten we eerlijk zijn), een beetje over het hoofd gezien....
Punt is dus ook dat het (al dan niet tijdelijk) spelen met bolle wangen een heilzame werking kan hebben. Nogmaals, ik beweer helemaal niet dat het voor iedereen zomaar goed is, maar stug volhouden dat dat nooit mag gebeuren sluit een kans op verbetering uit. Willem was gelukkig zo slim om dat te zien. Er zijn helaas genoeg docenten die dit niet willen zien.
Citaat:
Je zegt al dat je de bolle wangen in moest trekken om de toon stabiel te krijgen, dus de bolle wangen maakte die toon niet stabiel.
Intrekken tot het punt waarop de toon stabiel was. Nee, natuurlijk was de toon niet stabiel. Mijn embouchure zat zo vast als een muur, en alles wat je dan anders doet dan normaal, brengt je uit je evenwicht. Voor mij was dat op dat moment heel goed. Willem is er een kei in om je uit je 'comfort zone' te halen en nieuwe dingen een kans te geven.
Citaat:
Het is dan ook raar dat je nog steeds met bolle wangen bent blijven spelen ondanks dat Willem zei dat je ze moest intrekken.
Vind ik niet raar, en Willem trouwens ook niet. Ieder embouchure ontwikkelt zich zoals het voor die persoon het beste is, met gebruikmaking van de goeie oefeningen. Blijkbaar hoort dit bij mij. Net zoals het bij een heleboel goeie spelers hoort.
Citaat:
BE had voor jouw hetzelfde ontspannende effect heb ik de indruk, maar dat heb ik je ook al meermalen gezegd.
Dan heb je meermalen enkel willen lezen wat jijzelf vindt, want dat is niet wat er gebeurd is. Ik heb geleerd mijn lippen te betrekken bij mijn spel. Iets wat ik, hoe raar dat ook moge klinken, nog niet goed kon.
Citaat:
Het geeft een soort ontspanning aan al die verkrampte embouchures van de BE aanhangers.
Ik wil even de suggestie die je hier wekt dat BE leidt tot verkrampte embouchures tegenspreken. Ik kan goed genoeg lezen om te zien dat dat niet letterlijk is wat je schrijft, maar ik wil even gezegd hebben, dat mensen met BE beginnen als hun embouchure niet (meer) wil werken, vanwege verkramping of wat er allemaal mis kan gaan. Dat gaat dus vooráf aan BE. Veel mensen die bij mij komen hebben al jaren gehoord dat ze hun lucht niet goed gebruiken en vaak hebben ze bij de 'beste' leraren les gehad. Hun bek is door wat voor reden dan ook helemaal mis, en ik kan ze vaak helpen. Of dat nu met BE is of iets anders.