trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 13:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 13:32 

cees schreef:
Trompettor schreef:
Ik ga proberen volgend optreden te laten filmen, en maar hopen dat ik een vet nootje kan spelen op dat moment ;)

Speel 't dan op je slaapkamer, in je eentje.... horen wij ook wel 'wat' het is:D

Het zal wel weer een domme opmerking zijn van mij, maar volgens mij kan een beetje gemotiverde amateur trompettist toch met enige moeite een F3 spelen?

In de dweilkapel waar ik speel, zijn zowiezo al 3 trompettisten die een F3 spelen (gewoon een volle noot, zonder piepen)

Daarboven word het overigens moeilijker...

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 15:20 

Ik val wederom van steile verbazing achterover. Ik denk dat er hier in het zuiden iets mis is met de opleiding, want ik ken maar een paar amateurtrompettisten die boven een es3 een fatsoenlijk geluid hebben.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 15:42 

nou ik maak me echt totaal geen zorgen om die ene pieptoon in dat ene stuk. Ik neem aan dat de meeste 'beetje gemotiveerde amateurs' geen maynard ferguson-achtige partijen voorgeschoteld krijgen. Voor 98 procent van alle muziek die je speelt heb je tot aan C3 meer dan genoeg.

Ik probeer er eerst voor te zorgen dat die eerste twee toonladders goed gaan. Dat dekt een hele hoop meer dan proberen die C4 of wat dan ook op een goede dag eruit te persen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 16:24 

Ik wil nog even terugkeren naar de oorspronkelijke vraag waarom wel een B3 en een Cis4 gespeeld kan worden en niet de C4 die daar tussenin ligt. Enige tijd geleden toen het onderwerp van de super hoge tonen ook aan bod was heb ik een lijstje gegeven met de berekende afwijkingen voor de tonen vanaf de C3 tot de E4. Dit werd mij toen door sommigen van jullie niet in dank afgenomen. Toch zou dit lijstje enig licht in deze zaak kunnen geven. Uit mijn berekeningen volgt dat de B3 0,7 % te laag is, de C4 zuiver is en de Cis4 0,3 % te hoog is. Dit zijn maar kleine afwijkingen en het verklaart niet waarom een C4 niet zou wilen aanspreken.

Omdat het probleem op instrumenten van verschillend fabrikaat optreedt verwacht ik ook niet dat er ergens in de hoofdbuis een oneffenheid zit die een bepaalde frequentie blokkeert want dan zou deze oneffenheid bij alle instrumenten precies op dezelfde plaats moeten zitten of precies op een plaats moeten zitten waar bij de C4 een buik optreedt (wat natuurlijk toch niet geheel uitgesloten is omdat alle trompetten erg op elkaar lijken).

Bij mijn berekeningen heb ik echter alleen rekening gehouden met de onzuiverheid die optreedt als gevolg van de afwijking van de natuurtonen van de gelijkzwevende stemming en de gevolgen van combinatie van ventielen. Ik heb onlangs op internet een stukje gezien (dat ik zo gauw niet terug kan vinden) van een hoogleraar die beweert dat de frequentie van zeer hoge natuurtonen afwijkt van de natuurlijke reeks omdat de golf niet meer het hart van de buis volgt maar bij de beker de nijging heeft om vlak langs de beker te lopen. Voor de berekening van de frequentie van de lage tonen moet echter een theoretisch buislengte L gebruikt worden die aanzienlijk langer is dan de werkelijk buislengte en ook nog aanzienlijk langer dan de buislengte die gevonden wordt als de beker gevolgd wordt tot aan de rand. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat zeer hoge harmonischen de nijging hebben om te hoog te worden. Dit kan nog versterkt worden doordat men voor deze harmonischen de lippen zeer hard op elkaar moet knijpen.

De C4 is normaal de 16e harmonische. Door bovengenoemde effecten kan het zo zijn dat men een toon die klinkt als een C4 probeert te maken met gebruikmaking van de 15e harmonische maar als mijn bovenstaande redenering niet klopt misschien zelfs ook met gebruikmaking van de 17e harmonische. Ik kom zelf niet hoger dan de 10e harmonische E3 en ik kan dus niet controleren of er iets van deze redenering klopt maar degenen die wel zeer hoog kunnen blazen zouden moeten kunnen controleren of een C4 werkelijk met de 16e harmonische gespeeld wordt. Hiervoor zou je vanaf de 12e harmonische G3 tussen de C4 dus nog drie natuurtonen moeten vinden (waarvan de 13e As3 veel te hoog, de 14e Bes3 veel te laag is en de 15e B3 maar een beetje te laag is). Wanneer voor de zeer hoge tonen natuurtonen gebruikt worden die hoger of lager zijn dan de natuurtonen die je eigenlijk zou verwachten, liggen ook de afwijkingen geheel anders waardoor de ene toon veel gemakkelijker kan aanspreken dan de andere.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 17:11 

cees schreef:
Trompettor schreef:
Ik ga proberen volgend optreden te laten filmen, en maar hopen dat ik een vet nootje kan spelen op dat moment ;)

Speel 't dan op je slaapkamer, in je eentje.... horen wij ook wel 'wat' het is:D

Dan kan ik ook wel iets uploaden ja. Ik heb gee ngoeie micorofoon.
Mijn webcam microfoon begint te kraken als ik ook maar naar mijn trompet wijs.
En mijn losse trompet microfoons kan ik niet aansluiten, maar beloofdi s beloofd opname komt :P
Misshcien dat er daarna meer volgen :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 17:41 

criminelis schreef:
Het zal wel weer een domme opmerking zijn van mij, maar volgens mij kan een beetje gemotiverde amateur trompettist toch met enige moeite een F3 spelen?

Neen.

Citaat:
In de dweilkapel waar ik speel, zijn zowiezo al 3 trompettisten die een F3 spelen (gewoon een volle noot, zonder piepen)

Uitzonderlijk. Misschien moeten jullie profs worden. Kunnen jullie een hoop werk krijgen, als je deze noot echt kunt verzekeren.
Ik ken maar weinig profs die dit kunnen. Laten het in Nederland een stuk of 50 zijn die in bigbands het werk verdelen, en die avond aan avond deze noten kunne verzekeren.

Citaat:
Daarboven word het overigens moeilijker...

Dit is overigens een typische grens. Dus aangenomen dat het klopt wat je zegt, is het in ieder geval zo, dat dit voor de meeste trompettisten überhaupt de grens is. Gek genoeg is een G3 dus veel lastiger dan een F3. Misschien dat dit dus ook voor de zeer gemotiveerde en hard studerende amateur zo is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 18:26 

Er zit een verschil tussen je bereik op je repetitiekamertje of het moeten spelen van een noot tijdens een concert. Als er dan na een uurtje spelen een F3 wordt gevraagd dan moet ie er ook echt zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 18:26 

Hoe hoger je gaat, hoe meer het vraagt van je embouchure. Dus zo raar is dat niet dat een F3 makkelijker is dan een G3. Daarbij komt nog het mentale aspect: trompettisten gaan automatisch harder drukken of meer knijpen als ze een hoge noot zien dus dan heb je minder kans om hem te raken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur