criminelis schreef:
Ik had ook niet verwacht dat jullie het met mijn verhaal eens zouden zijn, maar ik weet echt wel wat een leadtrompettist WEL speelt en wat hij NIET speelt.
Als ik het over "slim" spelen heb, bedoel ik gewoon die rustpunten die de lead trompettist steeds weer pakt.
Ik vraag mij af met welke professionele lead's jij speelt?
Citaat:
Ik bedoelde dus, dat de leadtrompettist gewoon veel meer rust momenten neemt, dan de 2e trompettist. Daarom dacht??? ik dat de 2e trompettist een beter uithoudingsvermogen heeft, dan de lead..
Behalve dat de lead gemiddeld een terts of een kwart boven trp 2 zit te spelen en pakweg een oktaaf boven trp 4, trekt hij de de kar van de hele band.
Dat is vele malen zwaarder dan 2,3,4 of 5e spelen.
Als daar nog bijkomt dat sommigen van de trp of trb's te zacht of te hard of te kort of te lang spelen, of, wat vaak voorkomt, een combinatie hiervan, wordt het echt slopend voor een lead.
In een goede sectie zijn trp 2 en 3, maar liever ook nog 4 en 5, ook in staat om tot F of G3 te spelen, dus bij unisonopassage's is het onnodig voor de lead om dat mee te spelen, niet omdat hij/zij een zwak uithoudingsvermogen heeft, maar het heeft muzikaal gezien geen enkele nut om wel unisono mee te spelen (al doen ze dat overigens vaak genoeg), het draait om taakverdeling.
criminelis schreef:
Ik denk dat de amateur, door zijn onbennulige spel, een beter uithoudingsvermogen heeft dan de professional en hardere/steverige lippen heeft??
Amateur of professional maakt niet uit, het is voor iedereen bij tijd en wijle zwaar maar als je adem goed zit kan prof én amateur zonder preblemen een rep of concert uitspelen.
Bovendien zegt de term professional alleen maar iets over het feit of iemand wel dan niet zijn/haar brood verdient met trompet spelen, het zegt (helaas) niets over het nivo.
Citaat:
Professionals spelen op techniek en spelen slim.
zie boven.
Citaat:
Hele noten worden bv. alleen aangezet, daarna valt de noot helemaal weg en aan het eind van de noot laten ze die weer opkomen. Bij een 4 tel durende noot spelen ze maar 2 tellen, stukjes die hetzelfde zijn als die van de 2e trompettist, laten ze gewoon weg (om op adem te komen) etc.
Je schreef dat je het sforzato spelen begreep, dat blijkt hier niet uit...
Bovendien is een noot op deze manier spelen alleen maar moeilijker, zie de uitleg van Erik Veldkamp.
Er is geen lead die een noot van 4 tellen 2 tellen korter maakt,
als jij wel met lead's speelt die dat wel doen, moet je hen er eens dringend op aanspreken.
Citaat:
De amateur is gewoon "dom" hij speelt wel 4 tellen, hij speelt wel alle stukjes die de eerste trompettist weg laat etc.
de amateur die dit doet is niet dom maar begrijpt juist goed wat er van hem/haar verwacht wordt.
Citaat:
Hij heeft dus een veel beter uithoudingsvermogen (nodig) en voorkomt daarmee blessures.
Deze logica ontgaat mij volledig.
Citaat:
Aan het eind van de avond komt het spel dus op hetzelfde neer: de proffesionele muzikant is (ondanks zijn tactische spel) uitgeteld en speelt opdezelfde manier als de amateur..... met bruut geweld

Mijn collega's en ik zijn zelden aan het eind van de avond uitgeteld, net als vele amateurs die hun adem goed gebruiken, dan is bruut geweld ook niet nodig en dat komt de muzikale uitvoering meestal ten goede.