trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 07:52 

Dat klopt, wat dat betreft is het een ijzersterk verhaal... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 08:20 

Elk stukje dat een lead samen met een 2de heeft en dat de lead kan rusten mag dat zeker, of zelfs zou je moeten stellen, doe je best.
Van een lead word veel gevraagd, en dan zijn elke seconden niet spelen weer andere gouden seconden erbij. Je rust niet enkel uit in die pauzes, je kan ook bv focussen op wat je maar wil.
Het heef geen zin je met bruut geweld overal door te gooien, want dat komt neer op een geforceerde timing, om nog maar te zwijgen van zeurende trombonisten en saxofonisten. Bovendien kan je met brute kracht niet zomaar een D3 of E3 in ppp beginnen en laten aanzwellen of omgekeerd. En kan je in popgroepen de kicks van die hoogte niet in mp of p spelen met brute kracht (waarom je soms een kick in mp of p spelen moet, wel omdat je als blazer meestal beter de zaalaccoestiek op je hand hebt, in tegenstelling tot de zang bv).

Bij hoog spelen vergeet menig trompetist dat het spelen moet zijn. Dus speel in dat register, en daarmee zeg ik wat iedereen al weet, speel Arban een octaaf hoger, werk voor je hoogte, maar ga niet teveel in het rood, blijf in het oranje. En snijd je lippen niet helemaal af, rust brengt ook wat kracht. (spieren moeten zich immers op kunnen bouwen)

Waarom iemand die C4 en hoger nodig heeft, wel als je bv Arturo's solo's wil spelen, of zijn lead part krijgt in zijn nummers. Hoeft niet Arturo te zijn, kan ook Maynard of Wayne charts zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 09:18 

Zeluesus schreef:
Waarom iemand die C4 en hoger nodig heeft, wel als je bv Arturo's solo's wil spelen, of zijn lead part krijgt in zijn nummers. Hoeft niet Arturo te zijn, kan ook Maynard of Wayne charts zijn.

Zeluesus schreef:
Het is niet dat ik niet weet wat trompet spelen is, ik leid ook wat trompetters op.

Begrijpen jouw leerlingen je altijd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 09:27 

Ik vond deze zin ook wel mooi...

Zeluesus schreef:
Van een lead word veel gevraagd, en dan zijn elke seconden niet spelen weer andere gouden seconden erbij. Je rust niet enkel uit in die pauzes, je kan ook bv focussen op wat je maar wil.

Dat betekent in de meeste gevallen, focussen op WIE je maar wilt... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 09:38 

erikveldkamp schreef:
Ik vond deze zin ook wel mooi...
Zeluesus schreef:

Dat betekent in de meeste gevallen, focussen op WIE je maar wilt... :wink:

En dan heb je het vast niet over de dirigent...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 10:18 

Ik had ook niet verwacht dat jullie het met mijn verhaal eens zouden zijn, maar ik weet echt wel wat een leadtrompettist WEL speelt en wat hij NIET speelt.

Als ik het over "slim" spelen heb, bedoel ik gewoon die rustpunten die de lead trompettist steeds weer pakt.

Ik weet namelijk echt wel wat een sforzato met een crescendo is... :wink:

Het komt er op neer eigenlijk dat veel (niet allemaal) leadtrompettist lui zijn...
:oops: :oops: (vast weer een stomme opmerking) :oops: :oops:

Ik bedoelde dus, dat de leadtrompettist gewoon veel meer rust momenten neemt, dan de 2e trompettist. Daarom dacht??? ik dat de 2e trompettist een beter uithoudingsvermogen heeft, dan de lead..

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 10:29 

criminelis schreef:
Ik bedoelde dus, dat de leadtrompettist gewoon veel meer rust momenten neemt, dan de 2e trompettist. Daarom dacht??? ik dat de 2e trompettist een beter uithoudingsvermogen heeft, dan de lead..

Er zijn stukken waarbij het om de door jou genoemde reden zo is dat de 2e partij zwaarder is dan de 1e, maar in de praktijk valt dat meestal heel zwaar tegen, en weegt het feit dat de 1e partij soms iets meer rust heeft niet op tegen het feit dat de 1e partij constant hoger, soms zelfs een oktaaf boven de andere partijen speelt.

criminelis schreef:
Ik had ook niet verwacht dat jullie het met mijn verhaal eens zouden zijn

Ben jij het er dan nog mee eens? Lees je bericht nog eens goed: je schrijft dat amateurtrompettisten een beter uithoudingsvermogen hebben dan professionals, met als reden dat professionals "slim lui" zijn. Als dat de conclusie is uit jouw eigen ervaringen, dan blijf ik benieuwd naar met welke professionals, en welke amateurs jij speelt.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 10:59 

criminelis schreef:
Ik had ook niet verwacht dat jullie het met mijn verhaal eens zouden zijn, maar ik weet echt wel wat een leadtrompettist WEL speelt en wat hij NIET speelt.
Als ik het over "slim" spelen heb, bedoel ik gewoon die rustpunten die de lead trompettist steeds weer pakt.

Ik vraag mij af met welke professionele lead's jij speelt?
Citaat:

Behalve dat de lead gemiddeld een terts of een kwart boven trp 2 zit te spelen en pakweg een oktaaf boven trp 4, trekt hij de de kar van de hele band.
Dat is vele malen zwaarder dan 2,3,4 of 5e spelen.
Als daar nog bijkomt dat sommigen van de trp of trb's te zacht of te hard of te kort of te lang spelen, of, wat vaak voorkomt, een combinatie hiervan, wordt het echt slopend voor een lead.
In een goede sectie zijn trp 2 en 3, maar liever ook nog 4 en 5, ook in staat om tot F of G3 te spelen, dus bij unisonopassage's is het onnodig voor de lead om dat mee te spelen, niet omdat hij/zij een zwak uithoudingsvermogen heeft, maar het heeft muzikaal gezien geen enkele nut om wel unisono mee te spelen (al doen ze dat overigens vaak genoeg), het draait om taakverdeling.
criminelis schreef:
Ik denk dat de amateur, door zijn onbennulige spel, een beter uithoudingsvermogen heeft dan de professional en hardere/steverige lippen heeft??

Amateur of professional maakt niet uit, het is voor iedereen bij tijd en wijle zwaar maar als je adem goed zit kan prof én amateur zonder preblemen een rep of concert uitspelen.
Bovendien zegt de term professional alleen maar iets over het feit of iemand wel dan niet zijn/haar brood verdient met trompet spelen, het zegt (helaas) niets over het nivo.
Citaat:
Professionals spelen op techniek en spelen slim.

zie boven.
Citaat:
Hele noten worden bv. alleen aangezet, daarna valt de noot helemaal weg en aan het eind van de noot laten ze die weer opkomen. Bij een 4 tel durende noot spelen ze maar 2 tellen, stukjes die hetzelfde zijn als die van de 2e trompettist, laten ze gewoon weg (om op adem te komen) etc.

Je schreef dat je het sforzato spelen begreep, dat blijkt hier niet uit...
Bovendien is een noot op deze manier spelen alleen maar moeilijker, zie de uitleg van Erik Veldkamp.
Er is geen lead die een noot van 4 tellen 2 tellen korter maakt,
als jij wel met lead's speelt die dat wel doen, moet je hen er eens dringend op aanspreken.
Citaat:
De amateur is gewoon "dom" hij speelt wel 4 tellen, hij speelt wel alle stukjes die de eerste trompettist weg laat etc.

de amateur die dit doet is niet dom maar begrijpt juist goed wat er van hem/haar verwacht wordt.
Citaat:
Hij heeft dus een veel beter uithoudingsvermogen (nodig) en voorkomt daarmee blessures.

Deze logica ontgaat mij volledig.
Citaat:
Aan het eind van de avond komt het spel dus op hetzelfde neer: de proffesionele muzikant is (ondanks zijn tactische spel) uitgeteld en speelt opdezelfde manier als de amateur..... met bruut geweld :wink:

Mijn collega's en ik zijn zelden aan het eind van de avond uitgeteld, net als vele amateurs die hun adem goed gebruiken, dan is bruut geweld ook niet nodig en dat komt de muzikale uitvoering meestal ten goede.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur