trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 21:01 

criminelis schreef:
De Ronde Van schreef:
criminelis schreef:
LAAT MAAR ZITTEN :twisted: :x

Ik reageer niet om je af te zeiken, maar omdat je nonsens schrijft.
Als je mij (en ons) wilt overtuigen van jouw know how, zul je je zorgvuldiger moeten uitdrukken.

Ik geef het op, niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat ik hetgeen wat ik bedoel niet goed kan verwoorden. Als ik apparatuur heb om het op te nemen, kan ik jullie laten horen wat ik bedoel :D

Ik vind het tof dat je dit zegt,
het is soms ook moeilijk om gedachten op te schrijven,
ik ben (zonder ironie) benieuwd naar die opname's,
ik kan soms "a pain in the ass" zijn, maar het is niet persoonlijk bedoeld...
Succes, Marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2008 08:29 

De grafiek die Erik geplaatst heeft over het impedantie spectrum van een trompet is erg verhelderend. In het artikel "Weakness of high harmonics" waarin ik in mijn tweede bijdrage over dit onderwerp naar verwijs wordt het begrip akoestische impedantie ook uitgelegd (het is wel pittige materie). Er wordt beweerd dat de instabiliteit van zeer hoge harmonischen gaat optreden als de golflengte van de trilling in de buurt komt van de buigradius van de beker. Als dit de oorzaak is, zou dit inhouden dat de zeer hoge harmonishen stabieler zouden worden als een kleinere beker wordt toegepast. De bespeelbaarheid in het lage register zal dan wel slechter worden maar voor degenen die vooral zeer hoge partijen spelen lijkt mij dat acceptabel.

Ik neem aan dat het gemakkelijker is om op een picolo trompet een C3 te spelen dan om op een gewone trompet een C4 te spelen, hoewel beide tonen even hoog zijn, want waarom zou een picolo trompet anders ontwikkeld zijn. Wat ik me nu afvraag is of dit gemakkelijker is omdat de beker kleiner is, omdat het mondstuk kleiner is, omdat de boring kleiner is of omdat de natuurtonen bij de C3 veel verder uit elkaar liggen dan bij de C4. Als het vooral door de kleinere beker komt dan zou het zinnig zijn om eens een gewone trompet van een picolo beker te voorzien en te proberen of daar gemakkelijker mee hoog te spelen is. Misschien iets voor Hub van Laar om dit eens te proberen en om voor dit instrument dan ook het impedantie spectrum te meten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2008 14:52 

Adriaan Kragten schreef:
Als dit de oorzaak is, zou dit inhouden dat de zeer hoge harmonishen stabieler zouden worden als een kleinere beker wordt toegepast.

Interessant al snap ik nu m'n toeter al helemaal niet meer :wink: (Yamaha 6310Z of wel lead toeter met een boring die klein begint en eindigd in een grote beker)

Wat een enorme waterval van reactie's op m'n bericht :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2008 16:35 

Adriaan Kragten schreef:
Als het vooral door de kleinere beker komt dan zou het zinnig zijn om eens een gewone trompet van een picolo beker te voorzien en te proberen of daar gemakkelijker mee hoog te spelen is. Misschien iets voor Hub van Laar om dit eens te proberen en om voor dit instrument dan ook het impedantie spectrum te meten.

Olds en Reynolds hebben dit vroeger al geprobeerd met respectievelijk de CHR (Custom High Range) en de ERA (Extended Range Altissimo) modellen. De boring van deze trompetten is normaal ML, de beker loopt uit tot 5 inch, maar met een extreme slow taper, de buis blijft heel lang heel smal.

Het feit dat je deze modellen nu niet meer ziet, en ook dat geen enkele leadtrompettist op een dergelijk model speelt, terwijl er wel veel leadtrompettisten op grote Schilke's (en hun kopieën, onder andere de Yamaha Z) en Connstellations spelen, trompetten met al dan niet kleine boringen, maar vooral grote bekers, geeft aan dat een extreem kleine beker meer nadelen dan voordelen biedt.

De X-serie van Benge en de 1s-beker van Calicchio zijn voorbeelden van bekers die wel net iets kleiner uitvallen en ook erg populair zijn bij veel leadtrompettisten, al dan niet gecombineerd met een wat grotere boring.

Ik kom zelf overigens op een piccolotrompet geen Herz hoger dan op een mezzosopraantrompet, maar dat kan er ook aan liggen dat ik totaal geen ervaring heb op de piccolotrompet.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2008 10:43 

Als een extreem kleine beker vroeger al eens geprobeerd is en geen succes is geworden dan hoeft dat nog niet te zijn omdat er niet gemakkelijker hoog mee gespeeld kan worden dan op een instrument met een normale beker. Misschien vindt men het toch gewoon geen mooi instrument. Ook kan het zijn dat men de slechtere prestaties in het normale bereik toch belangrijker vindt dan de betere prestaties in het hoge bereik. Wel is het zo dat de stand van de techniek nu veel verder is dan zo'n 20 jaar geleden en dat men nu misschien iets kan maken dat hoog erg goed maar laag toch ook nog redelijk presteert. Maar ook al zou het impedantie spectrum voor de extreem hoge harmonischen gunstiger liggen, je lippen moet de hoge frequenties wel kunnen maken en de markt is waarschijnlijk te klein om een speciaal instrument te ontwikkelen voor mensen die dat werkelijk goed kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2008 13:08 

Adriaan Kragten schreef:
Ook kan het zijn dat men de slechtere prestaties in het normale bereik toch belangrijker vindt dan de betere prestaties in het hoge bereik. Wel is het zo dat de stand van de techniek nu veel verder is dan zo'n 20 jaar geleden en dat men nu misschien iets kan maken dat hoog erg goed maar laag toch ook nog redelijk presteert.

Ik denk dat men al lang in staat is instrumenten te maken die in de hoogte zeer goed presteren, én laag goed klinken. Mijn eigen instrument is een voorbeeld daarvan. Ik ben namelijk van mening dat andere eigenschappen belangrijker zijn voor een in de hoogte goed presterende trompet dan het impedantie spectrum voor de extreem hoge harmonischen. Maar dat is hetzelfde verhaal als bij uw theorie over het goed stemmende ventielsysteem. Uw verhaal is hier wederom erg theoretisch en daardoor ook erg incompleet.

Adriaan Kragten schreef:
de markt is waarschijnlijk te klein om een speciaal instrument te ontwikkelen voor mensen die dat werkelijk goed kunnen.

Ik denk niet dat de markt te klein is, er zijn genoeg Custom bouwers die op verzoek een trompet precies op maat maken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 2008 08:55 

Adriaan Kragten schreef:
Als het vooral door de kleinere beker komt dan zou het zinnig zijn om eens een gewone trompet van een picolo beker te voorzien en te proberen of daar gemakkelijker mee hoog te spelen is. Misschien iets voor Hub van Laar om dit eens te proberen en om voor dit instrument dan ook het impedantie spectrum te meten.

Ik wil niet lullig doen, maar tot nu toe heb ik steeds het idee dat Hub en zijn collega's meer over dit soort dingen nadenken dan wat jij hier allemaal op het forum schrijft. Er is al erg veel onderzoek naar van alles gedaan. Uiteindelijk komt het erop neer om een goed compromis te vinden.

Hub zijn nieuwe piccolo trompet speelt erg goed en heeft voor een piccolo trompet een behoorlijke grote boring en stemt ook bijzonder goed door o.a. een wat andere leadpipe. Je mag er dus van uitgaan dat hij zijn huiswerk (en metingen) goed gedaan heeft. Net zoals hij dat bij al zijn andere instrumenten gedaan heeft. Voordat een nieuwe toeter wordt geïntroduceerd zijn er heel wat jaren van ontwikkeling aan vooraf gegaan.

Hij doet dit overigens niet alleen maar in overleg met zijn mededewerker Klaus Fehr, die ook wel snapt hoe je een goede toeter moet bouwen. Maar dit terzijde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 2008 11:08 

Adriaan Kragten schreef:
Als een extreem kleine beker vroeger al eens geprobeerd is en geen succes is geworden dan hoeft dat nog niet te zijn omdat er niet gemakkelijker hoog mee gespeeld kan worden dan op een instrument met een normale beker. Misschien vindt men het toch gewoon geen mooi instrument. Ook kan het zijn dat men de slechtere prestaties in het normale bereik toch belangrijker vindt dan de betere prestaties in het hoge bereik. Wel is het zo dat de stand van de techniek nu veel verder is dan zo'n 20 jaar geleden en dat men nu misschien iets kan maken dat hoog erg goed maar laag toch ook nog redelijk presteert. Maar ook al zou het impedantie spectrum voor de extreem hoge harmonischen gunstiger liggen, je lippen moet de hoge frequenties wel kunnen maken en de markt is waarschijnlijk te klein om een speciaal instrument te ontwikkelen voor mensen die dat werkelijk goed kunnen.

In de periode van voor de Tweede Wereldoorlog tot zeg maar de 60-er jaren speelde men voornamelijk op trompetten met kleine boringen/ bekers en kleine mondstukken. De Conn 22B is daar b.v. een goed voorbeeld van. Qua mondstukken speelde men vaak op kleine mondstukken 10,5 C en kleiner. Met deze setup kon men makkelijker hoog e.d. spelen zonder snel vermoeid te raken. Vanaf de 60-er jaren kwamen de grotere boringen en mondstukken in zwang. Harder werken, zwaarder in de hoogte enz. Hiermee bedoel ik maar te zeggen dat men alle combinaties zo'n beetje al heeft geprobeerd maar dat wat uiteindelijk makkelijk speelt ook nog verkoopbaar moet zijn. Ik heb laatst eens op een oude Conn 22b gespeeld en me afgevraagd waarom wij als trompettisten ons het zo moeilijk zijn gaan maken door op grote boringen en badkuipen van mondstukken te gaan spelen. Dit speelde zo ongelooflijk makkelijk zowel in de laagte als in de hoogte. Het heeft volgens mij voornamelijk met trends te maken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur