trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: intonatie
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 08:22 

Ik heb eens een vraagje. Waar ik vaak last van ondervind is het correct intoneren van bepaalde tonen. Ik oefen dit vaak met een stemkastje maar ik vroeg me af hoe jullie dit doen.

Ik merk dat wanneer ik goed stemmend speel, de noten uiteraard veel beter slotten en dat zelfs mijn register zich uitbreidt. Je speelt veel trefzekerder en jah, het klinkt natuurlijk een heel stuk beter...

Dus hoe oefenen jullie op intonatie?

Groetjes...

Roy.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 09:09 

Intonatie heeft in mijn beleving niet direct met trompet spelen te maken maar met gehoortraining. Als je een noot niet stemmend hoort voordat je hem speelt speel je hem vals.

Je ziet fanfares e.d. altijd van tevoren netjes afstemmen door de dirigent en toch is het 9 van de 10x niet echt stemmend omdat men de noten zelf niet goed hoort. Het feit dat een dirigent jou moet zeggen dat je niet stemt zegt wat dat betreft al genoeg.

Als je teveel focust op stemapparaten dan ben je meer bezig met KIJKEN naar een wijzertje i.p.v. LUISTEREN naar de noot op zich.

Je kunt dan nog beter naast een (stemmende) piano gaan zitten en intervallen spelen en dan nadat je het interval gespeeld hebt de intonatie checken met de piano.

Zelfs al zou je de stembuis niet helemaal goed hebben staan (wat mij wel eens gebeurt als ie te los zit en ik heb er net water uit gedaan) dan nog moet je stemmend spelen omdat je automatisch corrigeert als de noot niet stemt volgens jouw (relatieve) gehoor.

Je kunt natuurlijk ook eerst de noot zingen of buzzen, dan spelen en dan op de piano checken. Als je hem zingt/buzzed moet je nog beter concentreren om de noot stemmend te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 09:42 

nou zo'n zang wonder ben ik niet, ik kan echt geen toon houden, dus dat valt een beetje af... hahaha maar ik bedoel ook niet zo zeer dat ik uren lang op een wijzertje zit te letten, maar ik merk vaak dat ik in een stuk bepaalde noten kicks omdat ze inderdaad niet goed tussen mijn oren zitten, nou heb ik inderdaad bij een masterclass van Roy Poper geleerd om inderdaad het stukje wat niet goed tussen je oren zit eerst te buzzen en dat werkt inderdaad goed.

Maar als ik je goed begrijp is het dus echt een "focus issue"? Ik denk inderdaad dat ik teveel bezig ben met het nadenken over waar ik mee bezig ben dan dat ik de noten aan het spelen ben.

Ik vind het ook wel lastig om het oefenen/studeren en het uitvoeren van elkaar gescheiden te houden. Wanneer ik aan het uitvoeren ben, ben ik meer de helft van de tijd bezig met het nadenken over mijn techniek (terwijl ik toch altijd mijn stukken tot in den treure oefen) ipv dat ik let op de muzikale interpretatie gedeelte.

Nou vraag twee, waar denk je aan terwijl je speelt op het podium?

probeer je je totaal in te leven in de muziek en de rest gaat op de automatische piloot of doe je iets anders?

grtz...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 09:53 

Citaat:
Maar als ik je goed begrijp is het dus echt een "focus issue"? Ik denk inderdaad dat ik teveel bezig ben met het nadenken over waar ik mee bezig ben dan dat ik de noten aan het spelen ben.
Citaat:
Intonatie heeft in mijn beleving niet direct met trompet spelen te maken maar met gehoortraining. Als je een noot niet stemmend hoort voordat je hem speelt speel je hem vals.

dus,
Heeft niet met focus te maken, meer met je gehoor, als dat in orde is dan hoor je gewoon dat 't niet goed is.

Citaat:
nou zo'n zang wonder ben ik niet, ik kan echt geen toon houden, dus dat valt een beetje af.

waarschijnlijk is je gehoor dan niet optimaal, als je écht hoort wat je wil zingen(of spelen) dan moet dat lukken (het zal wel niet mooi zijn maar zuiver moet elke serieuze muziekant wel lukken)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 10:01 

Het is moeilijk te focussen op 2 dingen tegelijk, dus als je steeds maar bezig bent met alles behalve de muziek dan krijg je problemen.

Tijdens het studeren moet je zorgen dat je de reflexen traint, zodat je tijdens een concert daar niet mee bezig hoeft te zijn. Dat is dan de automatische piloot.

Als je aan het autorijden bent denk je ook niet na over het schakelen, remmen e.d. maar je corrigeert wel steeds omdat je je aanpast aan het verkeer. Met trompet spelen is dat precies hetzelfde. Je moet weten waar je naar toe wilt (muzikale interpretatie) en blijft daar dus op focussen.

Verdiep je eens in Bill Adam en Arnold Jacobs, dan begrijp je mijn verhaal beter. Bil Adam zegt dat trompet spelen 90% mentaal is, ik ben daar volledig mee eens. Alles is gericht op het eindoel, de rest is een resultaat daarvan. Dus als je een valse noot in je hoofd hebt zul je hem ook niet in de kern spelen, waardoor je eerder vermoeid raakt embouchure problemen krijgt, etc. Als je de noot niet met een mooie klank speelt, zult je ook niet gebruik hoeven te maken van een goede ademsteun, dus ontwikkeld dat zich ook niet goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 10:06 

Wanneer ik met een kastje afstem let ik erop dat de noot waarmee ik afstem voldoende doorstroming en helderheid heeft. Dat is in mijn beleving de enige correcte manier om af te stemmen omdat je een noot dan niet naar een toonhoogte toe wringt. Als de noot dan volgens het kastje vals is moet je dat met de pomp corrigeren.

Als wij met de dweilband gaan stemmen doen we dat met een kastje en probeer ik er ook altijd op te letten dat iedereen met een “neutrale” toon/klank afstemt. Er zij bij ons leden die horen dat ze vals spelen en dat in een fractie van een seconde kunnen corrigeren. De noot begint dan helder en eindigt dof. Als je die correctie daarna niet met de pomp wegneemt en dat verschil de rest van het optreden niet corrigeert met je embouchure speel je dus een geheel concert loeivals. En als je dat wel probeert met je embouchure te corrigeren speel je jezelf binnen een paar nummers naar de kl*te. En dat kan je met 5 dagen carnaval niet gebruiken…

Wanneer ik met de popband speel, luister ik vaak naar de toetsen, daar speel ik zeg maar mee “samen”. Zang, gitaar, bas kunnen vals zijn, een keyboard niet.

Als ik een valse noot speel, dan hoor ik dat jammer genoeg niet altijd. Ik merk het echter bijna altijd wel omdat de valse noot vaak een beetje dof is en doorstroming mist. Denk hierbij een de D en de 2 E’s in de balk. Die klinken (bij mij) vaak doffer. Als ik die meer probeer door te laten stromen zijn ze vaak ook beter van klank en ook beter stemmend. Een klein beetje vibrato geven op een noot helpt mij dan om de juiste doorstroming en correctie te vinden.

Dus ook mijn beleving: Hoe zuiverder je speelt, hoe beter het geluid, hoe beter het slotten en hoe beter de uithouding.
En het belangrijkste: Hoe prettiger het luistert voor iemand in de zaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 10:08 

cees schreef:
Heeft niet met focus te maken, meer met je gehoor, als dat in orde is dan hoor je gewoon dat 't niet goed is.

Zoals ik al zei kun je niet op 2 dingen tegelijk focussen (als je het goed wilt doen), als je je dus focust op je embouchure zal de intonatie e.d. daar onder lijden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 10:17 

erikveldkamp schreef:
cees schreef:

Zoals ik al zei kun je niet op 2 dingen tegelijk focussen (als je het goed wilt doen), als je je dus focust op je embouchure zal de intonatie e.d. daar onder lijden.

True,
ik denk alleen dat als je gehoor goed is (in je kop) dat je je dan niet te veel bezig hoeft te houden met je intonatie. Dingen als de aanzet kun je nog zo goed horen in je hoofd, als je niet weet hoe t moet dan lukt 't je niet. En ik begrijp uit Xeno's verhaal dat hij wel kan intoneren, dus dan moet het in z'n hoofd beter worden.

Sluit wel aan bij het fysiek <> mentaal ding.
Als je iets fysiek wel kan maar in je hoofd niet weet hoe/wat dan lukt het niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur