trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 14:06 

Ik heb niet veel goede opnames waarbij een leadtrompet hoger als E3 in een akkoord (dus niet in oktaven) nog goed en functioneel klinkt. Uitzonderingen als Maynard daargelaten, maar daar gaat het deels om de hoge noten. Als voorbeeld haalde ik al Sinatraland van Patrick Williams aan. Hoewel daar een absoluut fantastische trompetsectie zit, klinkt het eigenlijk maar goed tot F3. Misschien heb ik met E3 de grens iets te laag gesteld, en gaat het tegenwoordig af en toe nog wel een toon hoger.

Wat snap je niet aan mijn oktaven-opmerking? Ik bedoel dat een akkoord in de trompetsectie dat tot ver in het derde oktaaf reikt meestal niet zo geweldig klinkt. Als jij voorbeelden hebt waarbij dat wel zo is, hoor ik ze graag. Iemand met een echt goede sound in de hoogte kan in een oktaven-voicing natuurlijk net de slagroom op de taart zijn, maar liever een lager oktaaf dat vet klinkt dan een onfunctioneel gescreamed (Arturo Sandoval heeft hier een handje aan) oktaaf erop.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 14:33 

Al die dingen waar jij het over hebt kom ik toch regelmatig tegen in mijn werk en dat klinkt naar mijn mening goed. Maar ik houd er niet van als een arrangeur alleen maar hoog schrijft om een arrangement spectaculair te laten klinken. Een hoge noot moet een logisch gevolg zijn van een tutti en naar toe gewerkt worden. Als je veel naar Bill Holmann luistert zul je zien dat de hoogste noot altijd aan het eind staat. Slechte arrangeurs hebben nogal eens de neiging om het intro al vol te stoppen met hoge Qs om een soort surrogaat effect te bereiken. Het verbloemt hun gebrek aan creativiteit naar mijn gevoel.

Over jouw octaven opmerking: als de zetting goed is en de trompetsectie goed bezet dan klinkt elk akkoord goed als ie functioneel is geschreven. Onfuctioneel gekukel is nooit mooi, dan maakt het niet uit in welk octaaf dat is.

Maar ik kan je bijv de "Complete Roulette years" van Maynard aanraden als je goed scream werk met fantastische arrangementen wilt horen. Al Porcino speelt daar lead op, Slide Hampton heeft een paar geweldige arrangementen geschreven. Ik heb die scores en daar zitten toch heel wat zettingen in die tot G3 of hoger gaan en fantastisch klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 15:44 

nog even een vraag tussendoor,
er werd hier gezegd dat de b onder de c2 de b1 heet, hoe heet dan de b onder de c1?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 16:07 

Geer schreef:
nog even een vraag tussendoor,
er werd hier gezegd dat de b onder de c2 de b1 heet, hoe heet dan de b onder de c1?

officieel is het de B uit het klein octaaf,
en is B1 de B uit het 1 gestreept octaaf.

binnen de trompet wereld B1 genoemt
C1 word vaak lage C genoemt,
en de B daar onder lage B.
zo door tot Lage Fis(rest zijn pedaal noten, oa pedaal C)

bij de G word het vaak Lage G(onder de balk)
G in de balk(G1) G op de balk(G2) en hoge G(G3) genoemt.

verbeter me maar waar het anders zit, of duidelijker kan
maar dit is in ieder geval zoals het in mijn hoofd zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 16:41 

Misschien dat dit eindlijk eens gaat helpen.
't Is wel basiskennis natuurlijk!

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 16:53 

eigenlijk wel heel erg triest dat ik dit niet eens goed ken aangezien ik m'n c-diploma heb en volgend jaar voorbereidend klassiek ga doen

maar ik vind wel dat er verrekt weinig aandacht aan word geschonken via de muziekscholen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 22:25 

Als er nou eens een stuk werd geschreven voor bestrompet in het groot en klein oktaaf dan zouden wij het allemaal weten...

dus uitdaging voor de componisten onder ons... dat wordt dus toch een bastrompet kopen...hahaha

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur