trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Net gegeten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Net gegeten
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 16:36 

Als ik me net behoorlijk heb uitgeleefd aan tafel bij het avond eten lijkt het moeilijker te gaan daarna trompet te spelen.... Het kost me dan altijd meer moeite een bepaalde noot te spelen met behulp van ademsteun
Ik dacht dat ademsteun druk zetten is mbv de organen in je buik zodat de lucht sneller stroomt, misschien dat als je maag vol zit je minder makkelijk ademsteun creert?

Wat vinden jullie? Ook vaak meegemaakt of stel ik me gewoon aan :wink:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 17:14 

Als jij kan drukken met je organen dan wil ik dat heeel graag een keer zien...
Ademsteun zit 'm in je middenrif.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 17:38 

cees schreef:
Ademsteun zit 'm in je middenrif.

Ademsteun doe je met de buikspieren, die kun je aanspannen bij het uitademen om meer luchtdruk te maken.

Het middenrif/diafragma spant zich aan bij het inademen en ontspant zich bij het uitademen. Je kunt dus geen extra steun geven met het middenrif bij het uitademen. Die fout wordt vaak gemaakt.

Adem maar eens diep in (door de neus), je voelt het middenrif aanspannen en naar beneden drukken. Als je die spanning loslaat komt de lucht er vanzelf uit.

Maar deze luchtdruk is over het algemeen te weinig voor trompet spelen. Daarom worden de buikspieren ingezet om het diafragma een handje te helpen.

Kuch maar eens, dan voel je de buikspieren snel aanspannen om een luchtstoot (kuch) op gang te brengen. Of blaas een kaars uit, dan voel je ze ook aanspannen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 19:34 

los van het verhaal van ademsteun, spelen direct na een maaltijd vind ik gewoon klote. Een beetje hetzelfde als gelijk na het eten gaan sporten, dat is ook niks.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 19:46 

ik heb altijd geleerd dat je voor een optreden nooit veel, en zeker niet vet moet eten....
waarom dat is weet ik niet...

Profiel  

Berichttitel: Re: Net gegeten
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 19:52 

DirkW schreef:
Als ik me net behoorlijk heb uitgeleefd aan tafel bij het avond eten lijkt het moeilijker te gaan daarna trompet te spelen.... Het kost me dan altijd meer moeite een bepaalde noot te spelen met behulp van ademsteun
Ik dacht dat ademsteun druk zetten is mbv de organen in je buik zodat de lucht sneller stroomt, misschien dat als je maag vol zit je minder makkelijk ademsteun creert?

Wat vinden jullie? Ook vaak meegemaakt of stel ik me gewoon aan :wink:

Tja! Met een overvolle pens is het natuurlijk moeilijk topsport te bedrijven.
Gewoon een lichte maaltijd. Wat rusten , tandjes poetsen en je bent
er weer klaar voor.
Uitgebreid tafelen doe je als je niet hoeft te spelen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 19:54 

Mijn Miller collega's en ik eten altijd vlak voor het concert. Ik heb er persoonlijk niet echt last van, tenzij je veel te veel eet natuurlijk. Ook bij andere optredens wordt er vaak vlak van tevoren gegeten omdat er meestal weinig tijd is tussen de soundcheck en het concert.

Ik heb meer moeite met het spelen op een lege maag... :lol:

Profiel  

Berichttitel: burp...
BerichtGeplaatst: 17 aug 2008 10:58 

bonny schreef:
ik heb altijd geleerd dat je voor een optreden nooit veel, en zeker niet vet moet eten....
waarom dat is weet ik niet...

Omdat na het eten van een copieuze maaltijd veel bloed naar het spijsverteringskanaal zal trekken om aan te vangen met de vertering. Niet alleen om de darm peristaltiek te voeden maar ook om de producten van de spijsvertering naar de desbetreffende organen te transporteren.
Al dat bloed is dan niet meer beschikbaar voor andere spierarbeid (vandaar dat direct sporten na eten af te raden is, het voelt dan ook niet goed; een leegknijpende milt is ronduit onaangenaam).
Vet eten is nòg slechter. Naast het gegeven dat het zowiezo slecht voor je is (kijk maandagavond a.s. maar naar Nederland 3 om 21.10h.) kost het je lichaam veel meer arbeid om het te verteren zodat er nog minder bloed beschikbaar is om je embouchure in vorm te houden.

Kortom, als het niet anders kan: Vlak voor het optreden liefst licht verteerbaar voer.

Met een lege maag spelen is ook niet je dat. Het lichaam wil nu eenmaal kunnen vertrouwen op een bepaalde hoeveelheid energie die snel ter beschikking staat voor primaire reflexen: Vluchten dan wel vechten.
Op een podium is vluchten geen optie, dus wordt het vechten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur