martijn85 schreef:
Die hele website is gericht op kinderen. Dat is de context waarin je een zin als "The crazy brushes, swabs, some lubricants, disinfectants, polishing cloths etc. are either useless or plain dangerous to use on your trumpet. It encourages kids to mess around with their instruments" moet zien. Volgens de auteur van de website is het dus gevaarlijk voor een instrument om het door kinderen uit elkaar te laten halen.
Ik vind dat een beetje onderhoudt geen kwaad kan. Zeker bij een nieuwe trompet is het helemaal geen gek idee om in het begin regelmatig sluipsel uit het verntielblok te verwijderen/spoelen. Verder hoeft schoonmaken niet zo heel intensief te zijn: eens per 1-2 maanden een borstel door de leadpipe en stempomp, eens mer half jaar door de rest van het instrument en eens per jaar of 2 jaar wat aanslag (laten) verwijderen. Ik zou kinderen die niet altijd hun tanden poetsen voor het spelen wel aan raden om af en toe stempomp + leadpipe + mondstuk schoon te maken.
ik vind het ook in die catagorie vallen,
je vertelt een klein kind ook niet dat z'n fiets onderhoud moet hebben,
behalve soms de modder eraf te spuiten,
maar een volwassene is daar wel toe in staat,
de ketting te olien, en handrem weer op nieuw af te stellen.
kleine kinderen zou ik inderdaad niet zo maar (zonder begeleiding)
laten rommelen aan een trompet,
maar vanaf 12 a 13 jaar moeten ze wel gewoon een trompet kunnen schoonmaken,
en juist bij de kinderen waar de stukjes brood in de leadpijp terecht komen kan het geen kwaad die penicilline kweek is op te ruimen.