Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 aug 2008 15:40 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Buiten dat heeft zelf met een boormachine aan je instrument gaan klooien bijna altijd tot gevolg dat er lekkages optreden die de stemming in extreme mate beïnvloeden. De kleine afwijkingen in de boventoonreeks en de afwijkingen door vertielcombinaties vallen bij deze beïnvloeding in het niet.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 00:22 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Adriaan Kragten schreef: Ik wacht soms te lang met het schoonmaken van mijn trompet en kom er dan achter dat de ventielstembuizen zo vast zitten dat ik ze er niet meer met de hand uit kan trekken. Dan neem ik een stuk dik touw (ongeveer 10 mm) van een meter lang en haal dat door de bocht van de stembuis. De beide uiteinden van het touw klem ik in de bankschroef. Ik tik dan de trompet zachtjes naar achteren en door de massa van de trompet geeft dit een ruk in het touw waardoor de stembuis loskomt. Je moet wel gedoseerd tikken. Als de zaak echt helemaal vastgerot zit dan kun je op deze manier het hele eerste stuk van de stembuis lostrekken van het ventielhuis. Dus als het met zachte tikjes niet lukt dan moet je naar een reparateur maar ik heb op deze manier de stembuizen altijd zelf nog losgekregen.
Als de stembuizen er eenmaal uit zijn dan kun je eventuele aanslag goed verwijderen met een plastic pannensponsje. Er zit ook altijd aanslag in het deel van de buis dat aan het ventielhuis zit en vooral in het deel waar de U-bocht normaal niet komt. Dit is zeer moeilijk te verwijderen, zelf met een speciaal borsteltje. Ik heb een boor van de juiste diameter die ik met de hand voorzichtig in de buis draai en daarmee is de aanslag goed te verwijderen. Als de zaak goed schoon is, afspoelen met warm water en invetten met vasiline.
Mee eens. Nadeel van een touw van 10mm is dat de Bb3 dan 0,004% lager wordt dan de A3, wat weer nadelig is voor de stemming van de B3 (immers, die wordt dan 0, 002 % hoger, dat lijkt me duidelijk) Ik zou voor een touw van 11,03 mm gaan, dan voorkom je dat probleem, mits je de boormachine niet sneller dan 2000 min-1 laat draaien. Uiteraard linksom met een Amstel van 33cl.
Je moet nooit, ik herhaal nooit, een boormachine van 12mm op een Yamahabugel zetten, deze mag namelijk nooit groter zijn dan 11,6 mm om te voorkomen dat de A2 op de bugel 0,001% lager wordt waardoor Yamahahaddatdangezegd chagerijnig wordt en zijn stemming uberhaupt daalt onder de 0,02 'C  Wat overigens weer op te lossen is met een kratje Grolsch van 7'C
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
criminelis
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 01:05 |
|
Geregistreerd: 25 dec 2005 19:17 Berichten: 424 Woonplaats: deventer
|
Hans schreef: Mee eens. Nadeel van een touw van 10mm is dat de Bb3 dan 0,004% lager wordt dan de A3, wat weer nadelig is voor de stemming van de B3 (immers, die wordt dan 0, 002 % hoger, dat lijkt me duidelijk) Ik zou voor een touw van 11,03 mm gaan, dan voorkom je dat probleem, mits je de boormachine niet sneller dan 2000 min-1 laat draaien. Uiteraard linksom met een Amstel van 33cl. Je moet nooit, ik herhaal nooit, een boormachine van 12mm op een Yamahabugel zetten, deze mag namelijk nooit groter zijn dan 11,6 mm om te voorkomen dat de A2 op de bugel 0,001% lager wordt waardoor Yamahahaddatdangezegd chagerijnig wordt en zijn stemming uberhaupt daalt onder de 0,02 'C  Wat overigens weer op te lossen is met een kratje Grolsch van 7'C
Volgens mij kan je met een linksdraaiende yakult en een bolletje wol van 11,6 mm (precies goed voor de yamaha) prima alle aanslag verwijderen.
Als je dan ook nog eens groene wol neemt, kan je deze daarna weer opnieuw gebruiken, omdat je daar de groene aanslag toch niet op ziet...
In het algemeen, kan je hem het beste voor 40 a 50 euro wegbrengen naar een goede reperateur en die maakt alles los en weer soepel lopend, en scheelt je een hoop werk en energie... Zelfs je trigger die al jaren vast zit, schuift weer als een trombone...
_________________ Soulband - http://www.tuxedospecial.comDweilkapel - http://www.deurbloazers.nlTrompet - King 601 (2015), Jupiter JTR-300 (1991), Selmer (1952) mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D Trombone - CONN Director, DW 11CS
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 11:00 |
|
Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12 Berichten: 285 Woonplaats: Sint-Oedenrode
|
|
Jullie hoeven het niet eens te zijn met mijn manier om de oxidelaag uit mijn stembuis te halen maar dit heeft niets met de stemming te maken. Mijn bugel heeft geen trigger op het derde ventiel en ik stel deze stembuis zo af dat de combinatie 1 + 3 zuiver is. Dit houdt in dat deze stembuis altijd op dezelfde plaats staat. Er zit geen waterklep op deze stembuis en ik haal hem er dus tijdens het spelen regelmatig uit maar schuif hem dan weer in tot hij tegen de stootrand kwam die in de loop van de tijd gevormd werd. Omdat ik het toch vervelend vond dat ik de plaats niet enigszins kon veranderen heb ik deze stootrand verwijderd en de manier waarop ik dat gedaan heb is gewoon een bruikbare manier. In plaats van een boor kun je beter een ruimer gebruiken maar die had ik niet. Verder lezen jullie niet goed. Ik heb geen boormachine gebruikt maar de boor er voorzichtig met de hand ingedraaid. De inwendige maat van de buis is echt precies 12 mm en de ventielbuis dicht nog steeds perfect af en valt niet naar beneden wat wel het geval zou zijn geweest als ik te grote maat had gebruikt. Ik snap niet waarom ik nu weer allemaal hatelijke opmerkingen moet aanhoren over mijn manier om de zuiverheid te bepalen. Voor mij is dit onderwerp nu gesloten en ik zal er verder niet meer op reageren.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 11:16 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Goed, dat van die boor had ik verkeerd begrepen. Ik zou nog steeds niet met een boor in een goed instrument gaan wroeten, maar goed. Ik heb geen hatelijke opmerkingen geplaatst, maar misschien bedoelt u mij ook niet, maar de grappige posters na mij. Ik heb alleen gezegd dat lekkages door dit soort "reparaties" een grotere invloed hebben op de stemming dan het ventielcombinatieverhaal.
Maar als de derde buis zodanig afgesteld staat dat 1+3 stemt, kun je dus nooit een as spelen. Ik heb mijn Yamaha bugel destijds om die reden van een trigger laten voorzien.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 13:40 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Yamahaddatdangezegd schreef: Maar als de derde buis zodanig afgesteld staat dat 1+3 stemt, kun je dus nooit een as spelen. Ik heb mijn Yamaha bugel destijds om die reden van een trigger laten voorzien. Maar, Yamahaddatdangezegd, dat zegt Adriaan ook: Ãk stel 'm zo af dat de combinatie 1-3 stemmend is, hij beweert ook niet dat daarmee alle stemmingsproblemen opgelost zijn. Citaat: Goed, dat van die boor had ik verkeerd begrepen. Ik zou nog steeds niet met een boor in een goed instrument gaan wroeten, maar goed. Ik heb geen hatelijke opmerkingen geplaatst, maar misschien bedoelt u mij ook niet, maar de grappige posters na mij. Ik heb alleen gezegd dat lekkages door dit soort "reparaties" een grotere invloed hebben op de stemming dan het ventielcombinatieverhaal.
Ik denk ook dat Adriaan de "grappige" posters na jou bedoelt, en ik snap ook wel waar die reakties vandaan komen. Adriaan benadert de problematiek omtrent zuiverheid nu eenmaal "zuiver" vanuit natuurkundig perspectief en neemt nauwelijks andere factoren dan buislengte in z'n bespiegelingen mee. Ik vind echter, let op heren: persoonlijke mening!, dat hij het niet verdient om op deze manier bejegent te worden. Hij gaat in ieder geval altijd serieus (en naar mijn mening te langdradig) in op problemen.
On topic: een boor cq. ruimer om je instrument schoon te maken?? een touwtje om buizen los te krijgen?? NIET DOEN! Vakman inschakelen!
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Jens
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 14:07 |
|
Geregistreerd: 16 feb 2004 12:25 Berichten: 243 Woonplaats: Leiden
|
Adriaan Kragten schreef: Ik wacht soms te lang met het schoonmaken van mijn trompet en kom er dan achter dat de ventielstembuizen zo vast zitten dat ik ze er niet meer met de hand uit kan trekken. Dan neem ik een stuk dik touw (ongeveer 10 mm) van een meter lang en haal dat door de bocht van de stembuis. De beide uiteinden van het touw klem ik in de bankschroef. Ik tik dan de trompet zachtjes naar achteren en door de massa van de trompet geeft dit een ruk in het touw waardoor de stembuis loskomt. Je moet wel gedoseerd tikken. Als de zaak echt helemaal vastgerot zit dan kun je op deze manier het hele eerste stuk van de stembuis lostrekken van het ventielhuis.
Hahahahaaaaaa...heerlijk, dank je  Fantastisch, ik zou wat vaker mijn trompet schoonmaken en dan je zuiverheidsberekeningen doen!!!! Echt niet lullig bedoeld man, maar ik zit het hier echt uit te proesten...Als de zaak vastgerot zit.....waar is die smiley met tranen over de wangen???!!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
joostv
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 sep 2008 14:26 |
|
Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34 Berichten: 607 Woonplaats: Roosendaal
|
Hans schreef: ja hoor het werkt. als Engels porcelein in de vaatwasser kan, waarom een trompet dan niet? Ik maak het instrument altijd eerst van binnen helemaal schoon, en dan leg ik hem in onderdelen in de vaatwasser, blokje erbij, klaar. Ik zorg er wel voor dat hij niet warmer wordt dan 50'C om te voorkomen dat de buizen niet meer passen 
Heb het geprobeerd en idd!
Het werkt als een tiet!
haha....
thanx...
_________________ Trompet: Oiram light www.joostverbraak.com
|
|
| Omhoog |
|
 |