trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugelmondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 16:55 

Wat vinden jullie van GR mondstukken? Ik heb een 66CS flugelmondstuk. Speelt erg goed. Voor trompet heb ik nog niet het perfekte GR model gevonden. Reeves vind ik ook erg goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 17:32 
Moderator

Ik speel op trompet met een 67m en ben er buitengewoon content mee. Confortabel, stabiel en blaast makkelijk, zowel hoog als laag. (afmetingen natuurlijk heel persoonlijk : http://www.grmouthpieces.com/trumpet.htm klik op 670 voor de specificaties van de 67m)

Ik ga bij Hans nog een keer de GR''s voor m'n Fenix Bugel proberen, speel nu op een Dennis Wick 4f, toon bevalt me heel goed, maar de rand snijdt een beetje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008 09:15 

speel op een 66FD. Die klinkt net even wat warmer dan mijn Curry 600FL. De rand van de GR is -voor mij- net even iets comfortabeler. Voordeel van de GR is dat ie ook op trompet past . . . .

Voor trompet een 66S maar daar kan ik nog niet echt aan wennen. In tegenstelling tot de Curry 600 serie mis ik bij GR een soort steun (met name in het hogere registe), moeilijk uit te leggen. De Curry's projecteren erg goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2008 12:39 

De GR mondstukken heb ik bij hans uitgeprobeerd, maar konden mij niet bekoren.Op proef nog een parduba dubbelcup geprobeerd,maar ook daar kon ik uiteindelijk niet de klank ontwikkelen die ik wilde,het speelcomfort van de parduba vond ik wel helemaal te gek!

Stork mondstukken voor bugel heb ik ook geprobeerd,maar ook daar niet de klank die ik voor ogen heb op een bugel,zoals op mijn DW. Ook op een Bach mondstuk kreeg ik niet de klank die ik wilde.

Uiteindelijk een Yamaha 14F4 GP genomen en dat was voor mij op dat moment het beste alternatief.Nu na een maand of 8 op de yamaha merk ik toch, met name in de solo`s,dat ik de warmte en donkerte van een DW begin te missen. Met de yamaha heb ik veel minder snel last van vermoeidheid ook na een zware repetitie.

Ik denk ook dat het een beetje met opvatting te maken heeft over wat mensen je adviseren.Zo heb ik het idee dat mensen uit de jazz wereld al snel bij GR en Reeves etc uitkomen en zelden tot nooit op een DW zullen spelen. Bugelspelers die in een fanfare of brassband spelen neigen meer naar die warme en donkere klank van de DW mondstukken. Het is alleen jammer dat ze geen comfortabele rand hebben , en daarom hoop ik snel eens op een RW 4F te kunnen spelen ,in de hoop dat ik dan meer speelcomfort zal hebben.

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 13:17 

Het heeft ook te maken met het land van herkomst van de mondstukken. De meeste mondstukken komen uit de VS, maar Amerikanen hebben een heel ander klankbeeld van een bugel dan wij hier in Europa. Dat heeft niks met kwaliteit te maken overigens.
Dat verklaart wel dat er - voor ons - niet veel alternatieven zijn voor een DW als je die klankkleur zoekt. Als je van de kleur van een DW houdt kun je proberen wat je wil, maar je zult het nergens anders aantreffen. Ik ben er wel mee bezig maar resultaten heb ik nog niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 19:35 

flugelfrank schreef:
Ik denk ook dat het een beetje met opvatting te maken heeft over wat mensen je adviseren.Zo heb ik het idee dat mensen uit de jazz wereld al snel bij GR en Reeves etc uitkomen en zelden tot nooit op een DW zullen spelen. Bugelspelers die in een fanfare of brassband spelen neigen meer naar die warme en donkere klank van de DW mondstukken. Het is alleen jammer dat ze geen comfortabele rand hebben , en daarom hoop ik snel eens op een RW 4F te kunnen spelen ,in de hoop dat ik dan meer speelcomfort zal hebben.

Het voordeel van wat kleinere mondstukken zoals de Reeves is dat ze je helpen in het hogere register. Wat heb je aan een warme klankkleur als je nog geen g2 kunt spelen op een bugel? Je moet je het jezelf niet onnodig moeilijk maken omdat je dan iets warmer klinkt. De meesten gaan toch knijpen met hun embouchure als ze boven de balk moeten spelen en dan blijft er van die warme klankkleur ook weinig over!

Ik heb van de week bij diverse leerlingen hun oude grote mondstuk omgeruild voor een standaard 5c. Het geluid knapte meteen op in de wat hogere noten. En ze konden meteen wat hoger spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 20:10 

Er zijn prof' s die niks anders willen dan een 5C.
En wat de klank betreft deze zit voor het grootste gedeelte ook in je hoofd en heeft alles te maken met je speelmanier op de bugel.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 20:26 

Precies.

Ruud Breuls speelt namelijk ook op een 5C en klinkt er fantastisch op. En zo ken ik er nog wel een paar die nog kleiner speelden en een heel mooi warm geluid hebben/hadden.

Daarnaast ken ik ook wel leads die op een 3C een gigantische sizzle en projectie kunnen produceren (Jerry Hey, Arturo Sandoval, Charlie Davis). Een 3C is namelijk behoorlijk groot voor een leadtrompettist.

Je moet gewoon een comfortabel mondstuk uitzoeken en dan studeren op de klank die je wilt hebben. Hetzelfde geld eigenlijk ook voor het instrument.

Het is natuurlijk zo dat het materiaal ook de klank bepaald, maar het grootste gedeelte bepaal je gelukkig toch altijd nog zelf.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur