flugelfrank schreef:
Ik denk ook dat het een beetje met opvatting te maken heeft over wat mensen je adviseren.Zo heb ik het idee dat mensen uit de jazz wereld al snel bij GR en Reeves etc uitkomen en zelden tot nooit op een DW zullen spelen. Bugelspelers die in een fanfare of brassband spelen neigen meer naar die warme en donkere klank van de DW mondstukken. Het is alleen jammer dat ze geen comfortabele rand hebben , en daarom hoop ik snel eens op een RW 4F te kunnen spelen ,in de hoop dat ik dan meer speelcomfort zal hebben.
Het voordeel van wat kleinere mondstukken zoals de Reeves is dat ze je helpen in het hogere register. Wat heb je aan een warme klankkleur als je nog geen g2 kunt spelen op een bugel? Je moet je het jezelf niet onnodig moeilijk maken omdat je dan iets warmer klinkt. De meesten gaan toch knijpen met hun embouchure als ze boven de balk moeten spelen en dan blijft er van die warme klankkleur ook weinig over!
Ik heb van de week bij diverse leerlingen hun oude grote mondstuk omgeruild voor een standaard 5c. Het geluid knapte meteen op in de wat hogere noten. En ze konden meteen wat hoger spelen.