trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun houden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ademsteun houden
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 17:32 

Hallo allemaal,

na een aantal jaren niet meer gespeeld te hebben, ben ik nu inmiddels weer een maand of 4 bezig. Alleenm erk ik dat ik tijdens eenvoudige oefeningen prima ademsteun heb terwijl ik dat helemaal kwijt raak als ik een stukje bladmuziek probeer uit te spelen.

Is er iemand die hier goede tips voor heeft. Of bepaalde oefeningen om het gebruik van de goede ademsteun meer tot gewoonte te maken?

Elke bruikbare tip is welkom.

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 21:18 

Hoezo weet je dat ademsteun het probleem is???
Ademsteun is een ruim begrip. Ik denk zelfs dat het een heel subjectief gevoel is.

Kun je je probleem beschrijven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 21:35 

L J schreef:
Ademsteun is een ruim begrip. Ik denk zelfs dat het een heel subjectief gevoel is.

Op zich is ademsteun een heel afgebakend begrip. Alleen begrijpen veel trompettisten niet wat het nu precies is.

Ademsteun komt vanuit de buikspieren. Tijdens het uitademen spannen de buikspieren zich aan om het middenrif dat zich ontspant (en daardoor weer omhoog komt) extra steun te geven bij het uitademen. Dit doe je ondermeer om de luchtstroom constant te houden, in welke omstandigheid dan ook.

Je voelt de buikspieren zich bijvoorbeeld aanspannen als je kucht. De buikspieren helpen zo de lucht extra snel uit de longen te persen.

Waar je op moet letten tijdens het spelen is ten eerste dat je op een goede manier inademt. Voor de meeste trompettisten is een lage ademhaling daarbij voldoende. Als je daar problemen mee hebt oefen eens door in te ademen door de neus. Dit gaat langzamer dan door de mond maar je voelt zo wel goed of je laag of hoog inademt. Het is een meer ontspannen ademhaling.

Dan moet je tijdens het spelen erop letten dat je uitademt alsof je steeds lange noten zit te spelen. Dus zie een frase als 1 lange noot en niet als een serie losse noten met verschillende toonhoogtes. Als je het als 1 lange noot ziet dan blijft de luchtstroom ook constanter. Speel altijd naar de hoogste toe, verslap de opgebouwde spanning niet door bijvoorbeeld te ademen voor de hoogste noot.

Let er ook altijd op dat je met een zo groot mogelijk geluid speelt. Dat bereik je ook alleen door een goede ademsteun. Het ene is met het andere verbonden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 22:09 

Het preciese probleem is dat ik bij eenvoudige oefeningen goed hoog kan spelen, zodra ik echter een langer stuk ga spelen lijk ik steeds minder hoog te komen.

Verder heb ik af en toe bij noten die ik echt los moet aanzetten dat er eerst even een "zucht" klinkt, voordat de toon komt. En als ik even aan het spelen ben wil het niet echt meer lukken een vol geluid te produceren. Terwijl als ik dan weer even wacht of wat toonladders tussendoor speel, dan gaat het wel weer even goed.

Ik haal wel zo diep en laag mogelijk adem, mogelijk dat het vooral in de buikspieren zit??
Of dat het door het lange tijd niet spelen niet meer de gewoonte is de adem goed te sturen?

Groet Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 08:22 

vroeger was het goed ademhalen waarschijnlijk een automatisme,
dat ben je waarschijnlijk (deels) kwijt.

dus als je los aan het oefenen bent,
komt het wel goed, dan ben je er bewust mee bezig.

ga je echter met bladmuziek aan de gang,
dan ben je zo druk met nootjes, dat je voor de rest terugvalt op automatismes,
die blijkbaar niet zo goed meer werken.
altans dat denk ik als ik je verhaal zo aanhoor.

vooral oefening dus.
je geeft zelf al aan een aantal jaar niet gespeeld te hebben,
dus ik denk dat het daar in zit.
gewoon rustig opbouwen,
niet forceren en blijven oefenen.
ach... eigenlijk is het altijd het zelfde,
oefenen, oefenen, oefenen, lesnemen, oefenen, en studeren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 08:57 

Tja, Pim, zoals je het stelt klopt heel aardig.

Ik denk dat het inderdaad komt door een aantal jaar niet spelen. Nu moet ik me bij bladmuziek nog wat meer op de noten concentreren en dan lukt het idd niet zo goed meer. Daarbij komt een stukje uithoudingsvermogen, waardoor ik korte losse oefeningenwel goed kan en een langer stuk niet.

Maar zijn er ook goede oefeningen vooral om die juiste ademsteun (die ik dus in het verleden wel had) weer goed op te bouwen?

Groet Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 09:31 

Dus het is eerder een mentaal probleem als een fysiek probleem.

Wat je ook kan doen om "horizontaal te denken" is eerst een oefening gebonden spelen, vervolgens een keer spelen en er met je lucht richting aan geven en als laatste pas met aanzet spelen.

Profiel  

Berichttitel: Re: ademsteun houden
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 11:25 

Frankdezeeuw schreef:
Hallo allemaal, elke bruikbare tip is welkom!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur