trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun houden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 11:37 

Frankdezeeuw schreef:

Maar zijn er ook goede oefeningen vooral om die juiste ademsteun (die ik dus in het verleden wel had) weer goed op te bouwen?

Groet Frank

ik denk dat het goed is dat je bedenkt dat je feitelijk opnieuw moet beginnen.
het zal sneller gaan dan de eerste keer, maar je idee van wat je kan spelen klopt niet met wat je feitenlijk kan. geef jezelf de tijd om weer aan kracht en conditie te winnen,
en de automatismes opnieuw op te bouwen.

het is een blaasinstrument he? dat ding heeft lucht nodig!
blijf er heel bewust mee bezig dat je moet blijven blazen.
misschien weer is met lange noten aan de gang?
zorgen dat je klank houd,
daarmee kun je ook conditie opbouwen.
vandaar uit toonladders gaan spelen,
en heel bewust met je lucht bezig blijven.
proberen alles gelijk te houden,
dan is met een creshendo omhoog,
en ook een creshendo omlaag.

ach, je kunt zo veel doen eigenlijk
lipbindingen, terts sprongen,
toonladders. eigenlijk....
heb je een Arban liggen?
dan zou ik zeggen, Arban erbij en succes.

oohjah, en ga op zoek naar les,
een docent kan je meer vertellen zodra die je hoort,
dan wij met alleen info op papier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 17:31 

Hier worden een aantal oplossingen aangedragen die je zouden kunnen helpen.
Vergelijkbare discussies zijn hier eerder geweest, maar jammergenoeg wordt nog steeds een belangrijk deel van het verhaal vergeten.
In het kort: ademsteun (volgens de definitie van erik) kan alleen ontstaan als je buikspieren iets hebben waar ze tegenaan kunnen duwen (idealiter: alleen je lippen/mondstuk/instrument combinatie). Van minstens even groot belang is dus dat je keel zo ver mogelijk open staat en je aperture zo optimaal mogelijk is voor de betreffende noot. Is je aperture veel te groot, dan kun je geen druk ('ademsteun') opbouwen; knijp je je keel dicht, dan bouw je heel veel druk op (geweldige ademsteun :?) maar komt de opgebouwde druk niet aan bij je lippen.
Een goede docent kan vooral in deze periode van groot belang zijn.
Succes.

Frankdezeeuw schreef:
Het preciese probleem is dat ik bij eenvoudige oefeningen goed hoog kan spelen, zodra ik echter een langer stuk ga spelen lijk ik steeds minder hoog te komen.

Verder heb ik af en toe bij noten die ik echt los moet aanzetten dat er eerst even een "zucht" klinkt, voordat de toon komt. En als ik even aan het spelen ben wil het niet echt meer lukken een vol geluid te produceren. Terwijl als ik dan weer even wacht of wat toonladders tussendoor speel, dan gaat het wel weer even goed.

Ik haal wel zo diep en laag mogelijk adem, mogelijk dat het vooral in de buikspieren zit??
Of dat het door het lange tijd niet spelen niet meer de gewoonte is de adem goed te sturen?

Groet Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2008 20:04 

Vergeet ook niet als men de ribbenkast niet genoeg opent bij het inademen. Dat heb ik zelf een tijdlang aan de hand gehad maar door gerichte yoga-oefeningen is daar van af te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2008 00:56 

L J schreef:
In het kort: ademsteun (volgens de definitie van erik) kan alleen ontstaan als je buikspieren iets hebben waar ze tegenaan kunnen duwen (idealiter: alleen je lippen/mondstuk/instrument combinatie).

Dat hoeft niet. Ademsteun is geforceerd en gecontroleerd uitademen. Aangezien het middenrif zich ontspant tijdens het uitademen kun je daarmee niet extra luchtdruk opbouwen, En het is moeilijk om de luchtstroom te controleren met een spier die zich ontspant, die kan geen kracht zetten. Dat lukt dus alleen met de het aanspannen van de buikspieren tijdens het uitademen. De buikspieren moeten dus wel ontspannen zijn bij het inademen!

Maar ook zonder die extra weerstand van de aangespannen lippen kun je wel ademsteun hebben. Blaas maar een een kaars uit, of kuch eens, dat doe je ook met behulp van ademsteun.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2008 17:31 

erikveldkamp schreef:
L J schreef:
In het kort: ademsteun (volgens de definitie van erik) kan alleen ontstaan als je buikspieren iets hebben waar ze tegenaan kunnen duwen (idealiter: alleen je lippen/mondstuk/instrument combinatie).

Dat hoeft niet. Ademsteun is geforceerd en gecontroleerd uitademen. Aangezien het middenrif zich ontspant tijdens het uitademen kun je daarmee niet extra luchtdruk opbouwen, En het is moeilijk om de luchtstroom te controleren met een spier die zich ontspant, die kan geen kracht zetten. Dat lukt dus alleen met de het aanspannen van de buikspieren tijdens het uitademen. De buikspieren moeten dus wel ontspannen zijn bij het inademen!
Daarover zijn we het dus eens.

Citaat:
Maar ook zonder die extra weerstand van de aangespannen lippen kun je wel ademsteun hebben. Blaas maar een een kaars uit, of kuch eens, dat doe je ook met behulp van ademsteun.

Je noemt mooie voorbeelden waarin het erg duidelijk is dat er weerstand opgebouwd wordt: kuchen: je stembanden sluiten om druk op te bouwen en openen een fractie later om de opgebouwde druk vrij te laten. Trouwens, op dat moment werken je stembanden even net als je lippen bij trompet spelen: ze gaan trillen door het snelle drukverval en de elasticiteit van het weefsel. Niezen geeft een vergelijkbaar effect.
Een kaars uitblazen doe je ook meestal niet met je mond wijd open, maar je tuit je lippen (niet alleen om de luchtstroom te richten, maar ook om druk op te bouwen waardoor de luchtstroom veel meer kracht heeft en veel verder komt).

Zoals je ziet zijn de principes niet zo moeilijk te snappen, ik snap dan ook niet waarom 'ademsteun' en aperture/embouchure niet vaker als een geheel worden benaderd. Het een werkt namelijk niet zonder het andere.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2008 07:59 

Er is ook altijd weerstand aanwezig zo gauw je uitademt, maar dan heb je de druk al opgebouwd. Vergelijk het met een luchtcompressor, eerst zet ie het vat onder druk, als ie onder druk staat dan pas zet je de kraan open.

Citaat:
Zoals je ziet zijn de principes niet zo moeilijk te snappen, ik snap dan ook niet waarom 'ademsteun' en aperture/embouchure niet vaker als een geheel worden benaderd. Het een werkt namelijk niet zonder het andere.

Dan moet je de klankvoorstelling er ook bij betrekken. De ademsteun en embouchure worden direct aangestuurd door de klankvoorstelling. Zonder een goede voorstelling van hoe een noot/frase moet klinken heb je ook geen goede ademsteun/embouchure.

Vandaar dat ik ook begon over horizontaal denken. Als je elke frase als 1 mooie lange noot ziet dan heb je ook veel meer kans dat de ademsteun en het embouchure goed gaan functioneren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2008 10:43 

L J schreef:

Dat lijkt me sterk. Wat dacht je van zangers en zangeressen. Daar wordt ook gehamerd op ademsteun. En die hebben geen aperture/ mondstuk/ instrument o.i.d.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2008 11:37 

Karel schreef:
L J schreef:

Dat lijkt me sterk. Wat dacht je van zangers en zangeressen. Daar wordt ook gehamerd op ademsteun. En die hebben geen aperture/ mondstuk/ instrument o.i.d.

Neey maar die werken wel aan de klank op een andere manier.
probeer zelf maar is uit hoeveel verschil je in klank kunt maken zonder van toonhoogte te veranderen. ook zij hebben dus te maken met de combinatie. niet met mondstuk of trompet, wel met klank, en klankvoorstelling. en natuurlijk de ademsteun!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur