jean schreef:
Ik ben vandaag naar Hub Van Laar geweest en was zoals verwacht zeer aangenaam verrast van zijn trompetten. Ik heb zo'n uurtje of twee aan het toeteren geweest op alle modellen en stilletjesaan werd het duidelijker welke modellen me het beste lagen. Uiteindelijk bleven er drie modellen over die het beste aan mijn verwachtingen voldeden.
1. De B2. Die had zowel wat mij betreft en ook Hub vond dat die het meeste rijke klankenpakket had. Een mooi vol en rijk en ook ietwat vet geluid dat zich heel makkelijk laat kleuren van donker tot helder. Toch vreemd dat een trompet met lichte beker en licht ventielhuis zo vol en vet kan klinken. Volgens Hub ligt dat aan de leadpipe die hij voor dit model gebruikt.
2. De B6. Blaast het gemakkelijkst door met zeer weinig weerstand waardoor de trompet ook wel meer lucht verbruikt. Gaf bij mij wel een dunner, lichter geluid met meer sizzle waardoor hij volgens mij meer geschikt is voor lead. Deze maakt wel het minste kans om mijn trompet te worden door het minder rijke geluid.
3. De Oiram. FANTASTISCH. Speelde naar mijn gevoel het makkelijkste doordat de noten nog makkelijker op hun plaats klikken. Als je zacht speelt klinkt ze mooi warm en donker maar bij forte klinkt ze verassend helder. Ik denk dat je hiermee ook wel lead kunt spelen qua klank maar ik vrees dat het harder werken zal zijn dan op de B2 of B6. Voor solo's is het een droominstrument.
Aangezien ik het meest fanfare, harmonie, dixieland en solowerk doe en minder lead zal het dus waarschijnlijk de B2 of de Oiram worden. Ze klinken alletwee mooi van warm tot helder maar ik denk dat voor mij de B2 iets meer power geeft voor als ik toch eens lead moet spelen.
In ieder geval is de intonatie en het speelgevoel onovertroffen.
Het blijft een moeilijke keuze en het is ook voor iedereen anders maar als u ook al de verschillende modellen van Hub hebt getest hoor ik graag jullie mening.