trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te groot mondstuk/backbore?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008 15:25 

Citaat:
Inmiddels was (!) de A3 in frisse toestand een redelijk klinkende noot geworden, ik speel nu 1 jaar en 3 mnd en oefen veel. Echter in bovengenoemde topic wemelt het van de trompettisten die soms zelfs na 8 mnd tot ruim een jaar trompetspelen al een g3 of zelfs een c4 kunnen spelen.

grootspraak is een trompettist eigen geloof ik dus... neem het met een korrel zout.. een G3 en C4 zijn noten die ongelofelijk hoog zijn en je echt niet mooi kunt krijgen als je een jaar speelt. Met zeeeer veel moeite krijg ik er een F3 uit, maar dit kost zoveel moeite en dergelijke dat het gewoon niet telt...
Een A3 is niet verkeerd. En in principe kun je als je de A3 kunt playen ook de bed en b er wel uit krijgen denk ik. De c kost ook niet veel meer moeite. Daarna echter is mijn ervaring hit je een barriere, die bijna ondoorbreekbaar is.

Ik zou zeggen, pak gewoon een reg. mondstuk en ga daar eerst eens op blazen. Nu, na zo een korte tijd al zoveel op mondstuk focussen lijkt me niet goed. Het veranderen van je mondstuk is WEER een extra variable die je spelen beinvloed, en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn dan zoveel factoren die het beinvloeden dat je niet kunt bepalen of het nou het mondstuk is, een slechte dag of je gloedjenieuwe trompet. En ja ik spreek uit ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008 16:57 

Ik begin te vermoeden dat we weer verkeerd aan het tellen zijn .....Een C4 komt NA de A3 he jongens....dus een F3 is boven de A2 en onder een A3. Een C3 is onder de F3, maar boven de A2.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008 18:28 

Jens schreef:
Ik begin te vermoeden dat we weer verkeerd aan het tellen zijn .....Een C4 komt NA de A3 he jongens....dus een F3 is boven de A2 en onder een A3. Een C3 is onder de F3, maar boven de A2.
simpelgezegd, een C4 is huge boven de balk, een c3 2 lijntjes, een c2 zit erin (midden c), en een c1 hangt eronder.

Woeps A3 in mijn stukje moet idd een A2(!) zijn. excuses, in de vlugte mistypt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008 21:40 

Mischa schreef:
Citaat:
Een A2 is niet verkeerd. En in principe kun je als je de A2 kunt playen ook de bes en b er wel uit krijgen denk ik. De c kost ook niet veel meer moeite. Daarna echter is mijn ervaring hit je een barriere, die bijna ondoorbreekbaar is.

Dus met correctie bedoel je het zo... Right?

Dan haak ik hier even in, tussen de B2 en C3 zit voor mij juist een barriere, als je er eenmaal overheen bent, zijn die Cis3, D3 en Es3 ook geen probleem... Die E3... Daar zit er weer één...
Dus misschien dat dit ook persoonlijk is, net als de keuze van je mondstuk ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008 01:28 

Gonzo schreef:
Mischa schreef:
Citaat:
Een A2 is niet verkeerd. En in principe kun je als je de A2 kunt playen ook de bes en b er wel uit krijgen denk ik. De c kost ook niet veel meer moeite. Daarna echter is mijn ervaring hit je een barriere, die bijna ondoorbreekbaar is.

Dus met correctie bedoel je het zo... Right?

Dan haak ik hier even in, tussen de B2 en C3 zit voor mij juist een barriere, als je er eenmaal overheen bent, zijn die Cis3, D3 en Es3 ook geen probleem... Die E3... Daar zit er weer één...
Dus misschien dat dit ook persoonlijk is, net als de keuze van je mondstuk ;)
ja waarschijnlijk zal dat dan zo zijn :P. ikzelf heb geen probleem met die C3. ja hij klinkt misschien niet superbreed, maar wat wil je na een jaar op een lichtweight instrument :p. maargoed waarschijnlijk persoonlijk! C3 is bij mij de max die mooi klinkt daarna loop ik tegen een muur aan die niet door drukken, meer lucht of betere houding te doorbreken is ;)...
daarbij blijft mijn vorige reactie staan mbt tot verandering -> verander niet constant en neem jezelf als variabele ook eens in acht. geweldige trompetisten kunnen niet voor niks uit een halva zak nibbits nog een geweldig trompetgeluid halen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008 08:36 

Citaat:
Echter in bovengenoemde topic wemelt het van de trompettisten die soms zelfs na 8 mnd tot ruim een jaar trompetspelen al een g3 of zelfs een c4 kunnen spelen.

Yeah right. En ik speel 7 jaar en kan een goed klinkende F7. Of zit ik nou niet goed te tellen??? :wink:

Ben benieuwd wat we van alle hoogte verhalen overhouden als we de juiste telling erover heen gooien. Gek dat het maar niet wil lukken met die telling...zal wel een kwestie zijn van hoog van de toren blazen 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008 17:46 

Jens schreef:
zal wel een kwestie zijn van hoog van de toren blazen 8)

Meestal vanaf ongeveer 4 hoog ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2008 08:25 

Gonzo schreef:
Jens schreef:
zal wel een kwestie zijn van hoog van de toren blazen 8)

Meestal vanaf ongeveer 4 hoog ;)

Misschien ligt het aan de kou op 4 hoog, maar ze kunnen daar in ieder geval wel tellen :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur