trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 02:15 

Trompettor schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=Uc9vlKfAcXY
In dit filmpje zie je ook een mooie trompet.
Van de trompettist weet ik niets, maar dit ook weer zo'n voorbeeld.

Ik wil écht niet de pain in the ass uithangen, maar dit is niet wat ik bedoel,
Ik ken de trompettist en de rest van de blazers ook niet, en ik heb geen idee
hoeveel tijd ze in de studio hebben doorgebracht om dit in te spelen,
al zegt mijn gevoel dat ze dat snel hebben gedaan,
maar het is prima gespeeld, en dan mag je wat mij betreft rustig de clown uithangen,
hoewel dat in deze clip niet eens gebeurt, ik vind het lollig en ik zou zoiets zelf ook
gerust kunnen doen.
Ik ben geen purist waarbij alles alléén maar om de muziek draait,
zolang die muziek maar wél goed wordt uitgevoerd, dán geniet ik ook van de show
en alles er omheen.
Kom eens naar een concert van The Auratones, waarvan ik de trompettist ben,
en je zult horen en zien dat wij bepaald geen rariteiten schuwen, en ironie een grote rol speelt,
maar de kwaliteit van de muziek is bij ons altijd het uitgangspunt.
Overigens begrijp ik hieruit dat je het tóch met mij eens bent en dat;
Trompettor schreef:
Toch heeft ruli een punt.
Ik zou wel de Monette onthouden, maar de naam zou je kunne vergeten.
Maar als ik hem hoor spelen, en het klinkt nergens naar, zou ik (behalve in een clip) geen werk aan willen bieden.

hierbij vervalt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 03:47 

Precies.
Het komt er uiteindelijk op neer, dat ik wil zeggen, dat een een mooiere trompet niet ten koste mag gaan van de muziek.
Maar dat muziek ook niet mooier word door interessanter uitziende instrumenten.

Aan de andere kant wil het oog soms ook wel wat, maar dat heeft niets met muzi(e)k(aliteit) te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 08:01 

De Ronde Van schreef:
In een serieus orkest zal geen goede musicus worden beoordeeld op zijn/haar instrument.

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar je moet toegeven dat iedereen hier haar wel eens gezien heeft en weet over wie je het hebt als je het over "dat Starwars-stuk" hebt.

Maar ik reageerde op de vraag van Camel die zich afvroeg of een Monette ook meer werk kan genereren... en ik dacht even hardop. Als ik gevraagd wordt om ergens in te vallen vind ik dat een eer en weet ik dat de mensen tevreden zijn over mijn spel. Een amateurhand is snelgevuld. :wink:

..blijf mild, het forum is een stuk minder aggressief zo.

@ de Dominee,
Tuurlijk vind ik het belangrijk hoe ik klink op mijn trompet, daarom begon ik mijn zoektocht naar een zware trompet. Klank is voor mij het belangrijkste. Dat mijn trompet eruitziet zoals ie eruit ziet is meegenomen... alhoewel er een aantal mensen zijn die mijn trompet er vreselijk uit vinden zien. smaken verschillen... en meningen ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 08:40 

Ruli schreef:
@ Erik,
Laat je lekker gaan, ik vind het hartstikke interressant. In jouw opsomming kom ik mijn Bach-configuratie niet tegen, dat is maar goed ook want bij dat mondstuk met bijbehorende trompet is "compenseren" nodig.

Bij mijn Bach moest ik in de hoogte compenseren, vandaar dat ik nu ook op Hub's instrumenten speelde. Het andere wat Monette ook pretendeerde was dat de B993 bijzonder "versatile" is. Dat was hij dus zeker niet, mijn Bach was in veel meer situaties inzetbaar, vandaar dat ik de B993 ook weer verkocht heb.

MIjn Oiram is veel breder inzetbaar, heeft een even warme klank als de B993 maar is ook in een Bigband goed inzetbaar. De B993 mengde erg slecht in een sectie. Dan laat ik het prijsverhaal maar even achterwege...

Ruli schreef:
Monette heeft ook ergens op zijn site staan dat er idd mensen zijn die niet zonder, de in zijn ogen onnodige, spanning kunnen spelen.... dat verklaart ook een hoop...

Daar ben ik er gelukkig niet 1 van.

Verder val je natuurlijk op door met een Monette toeter aan te komen zetten. Maar dat kan ook in jouw nadeel werken. Het leidt alleen maar af van waar het om gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 11:36 

Dominee schreef:
Dat is wat Monette mondstukken zijn! (en andere heavy mass mouthpieces)
Door zijn zware massa dwingt het Monette mondstuk je richting de center van de pitch.
Als een soort vliegwiel zeg maar. Of nog beter als zijnde hulp wieltjes voor een (kinder) fiets.
Als je dat dwingen fijn vindt of dat nodig hebt koop je een Monette mondstuk.
Wil je wat meer flexibiliteit in sound (boventonen) en kan je met losse handen fietsen koop je een....Reeves, Bach etc. :wink:

Dit is wel heel erg kort door de bocht, om niet te zeggen: complete onzin. (Ik kan prima zonder zijwieltjes fietsen.)
Ik heb weliswaar maar een Monette-kopie, maar toch redelijk zwaar (overigens nog lang niet zo zwaar als een Bach Megatone, maar dat terzijde) en ben op geen enkel mondstuk zo flexibel qua klank als op dit.
Mijn leadmondstuk, ook een Monette-kopie, maar dan LT, is overigens niet zwaarder dan een standaard Bach, de vormgeving is alleen wat gestroomlijnder.
Ik speel naar volle tevredenheid op Kanstul's Monette-kopieën (die ik overigens nog beter vind spelen dan het originele B5L dat ik van iemand geleend heb) maar hecht niet veel belang aan het verhaaltje. Ik snap ook niet zo goed dat Monette-gelovigen hier zo'n punt van maken. Wat ik wel knap van Monette vind is dat hij een mondstuk kan maken dat zo drastisch afwijkt van de norm (mijn mondstuk is korter (zoals elke Monette Bb) en heeft een werkelijk enorm gigantische throat en backbore (het is een PRANA-kopie)) dat toch gewoon heel erg goed werkt in de praktijk.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 12:08 

Citaat:
Ik heb weliswaar maar een Monette-kopie, maar toch redelijk zwaar (overigens nog lang niet zo zwaar als een Bach Megatone, maar dat terzijde) en ben op geen enkel mondstuk zo flexibel qua klank als op dit.

Citaat:
Door zijn zware massa dwingt het Monette mondstuk je richting de center van de pitch.

... appels, peren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 13:50 

erikveldkamp schreef:
...Verder val je natuurlijk op door met een Monette toeter aan te komen zetten. Maar dat kan ook in jouw nadeel werken. Het leidt alleen maar af van waar het om gaat.

Ik val niet op doordat ik op een Monette speel maar doordat mijn trompet er anders uit ziet dan de overige. Als ik op die manier op had willen vallen had ik ook voor de Taylor, zware Getzen of dat gekke ding van Courtois kunnen kiezen. Vaak kent men "mijn" merk ook niet, en vragen ze of het een Van Laar is. De "Van Laar-lobby" werkt dus als een tierelier, petje af!!

Mijn trompet heeft gelukkig nog niet in mijn nadeel gewerkt.... Al kan ik me voorstellen dat een sectieleider hier op trompet.nl aan de hand van alle commentaren, mij nooit zal vragen om in te komen vallen in een zijn/haar bigband... mijn instrument mengt nl. voor geen meter... is de algehele gedachte nu hier.... een nadeel inderdaad.

Nog een klein verhaaltje voor De Ronde Van:

Laatst waren mijn dirigent en ik aan het overleggen of er een trompettist bij moest voor een optreden. Ik stelde toen iemand voor die hij moest kennen uit een van zijn projecten pasgeleden. De naam die ik noemde zei hem niets, ....de beste trompettist uit die sectie... geen belletje... die vent met die gouden trompet? YES!!
De "vent" blies een scratched vergulde OIRAM, ook een opvallende verschijning dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 14:07 

Ruli schreef:
Mijn trompet heeft gelukkig nog niet in mijn nadeel gewerkt.... Al kan ik me voorstellen dat een sectieleider hier op trompet.nl aan de hand van alle commentaren, mij nooit zal vragen om in te komen vallen in een zijn/haar bigband... mijn instrument mengt nl. voor geen meter... is de algehele gedachte nu hier.... een nadeel inderdaad
.
We zitten regelmatig om goede invallers verlegen, en dan is het instrument niet zo bepalend, wél de muzikaliteit.
Erik Veldkamp vindt het prettig als ik bij hem in de sectie op mijn Bach speel, maar zo af en toe
(als hij er niet is) gebruik ik ook mijn Connstellation, idd niet écht een mengert,
maar blijkbaar waarderen de collega's het voldoende om me niet naar huis te sturen.
Citaat:
Nog een klein verhaaltje voor De Ronde Van:
Laatst waren mijn dirigent en ik aan het overleggen of er een trompettist bij moest voor een optreden. Ik stelde toen iemand voor die hij moest kennen uit een van zijn projecten pasgeleden. De naam die ik noemde zei hem niets, ....de beste trompettist uit die sectie... geen belletje... die vent met die gouden trompet? YES!!
De "vent" blies een scratched vergulde OIRAM, ook een opvallende verschijning dus.

De beste trompettist uit die sectie... en toch ging er geen belletje bij hem rinkelen?
Tja...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur