trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stand van het mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 08:29 

Volgens mij is er ook geen standaart positie die voor iedereen geldt voor je mondstuk te bepalen.
Maar er is wel degelijk een facet waarmee serieus rekening diet te worden gehouden.

Als je je monstuk op je lippen plaatst moet je ervoor zorgen dat de lucht die je in je mondstuk blaast recht in het gaatje wordt geblazen.
Door een verkeerde stand van je mondstuk (omhoog, omlaag of te schuin) kan het zijn dat je de lucht via de binnenzijde van de cup door het gaatje blaast. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, en gaat ten koste van je klank.
Dit kun je voor een spiegel bekijken, maar je kunt ook iemand vragen die kijkt of je recht in je mondstuk blaast.
De gevonden positie dien je te trainen zodat je op "één" ambouchure, zonder je mondstuk te verplaatsen, wanneer je bijvoorbeeld de hoogte of laagte in gaat, een zo groot mogelijk bereik weet te verkrijgen.
Volgens mij levert dit vele voordelen op, zoals; meer flexibiliteit (door gemakkelijker ruimte in je mond te creëeren), mooiere en constante toonvorming en ontwikkkeling, ontspanning, en schijnbaar belangrijk voor vele forumiasten: de ontwikkeling van de hoogte (mooi spelen is belangrijker dan hoog kunnen spelen).
In feite kun je Stamp hierop naslaan.

Tip: kijk bij het buzzen (zonder mondstuk in dit geval) eens in de spiegel. Bestudeer de hoek waarmee de luchtstroom je mond verlaat (voelmet je hand). En plaats dan zonder te drukken, het mondstuk losjes op de lippen. Hou hierbij rekening met de hoek van de luchtstroom ten opzichte van je lippen.

Uiteraard is de ademsteun, de luchtstroom door je keel- en mondholte (tongpostitie en aanzet) van even groot belang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2003 20:06 

zoeken zoeken en beslessen en een goede leraar is belangrijk. ma ik ben 4 keer veranderd en op den duur besef je dat het eigelijk allemaal niet uitmaak. als het in de omgzevong is van iets dat trilt komt er klank uit.
:D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2003 21:30 
Moderator

zeg zijn jouw hersenen soms een beetje misty, of is dat belgische spelling :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2003 12:21 

Volgens Arban (ik heb de volledige uitgegeven bij Molenaar), dient 1/3 vh mondstuk op de bovenlip en 2/3 op de onderlip geplaatst te worden.

Diegenen die het boek hebben, zie helemaal in het begin bij de introductie...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2003 15:27 
Moderator

inderdaad, dat staat er, maar ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van de stand van je tanden. volgens mij is dit meer een richtlijn dan een " het moet zo of het kan niet anders" regel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2003 17:06 

Heb hier ook boeken liggen van Vizutti en dergelijke:

1/2 1/2 spelen, 1/3 2/3 spelen, het doet er allemaal niet toe. Speel zoals jij het gemakkelijkst speelt en ontdek je grens. Een C4 is niet voor iedereen weggelegd.

Zoiets stond er. Ben te lui om te gaan zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2003 19:32 
Moderator

Behalve dat hij niet voor iedereen is weggelegd, waarom zou je? Tenzij je in een bigband zit, of dat je tegenover je collega's wil opscheppen ( ik zei of, niet en ) heb je hem niet nodig, dus kun je je wijden aan mooie klank, afwerking van stijl, intonatie, en flexibilieteit ( en vele andere dingen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2003 17:01 

Ik ben sinds 2 weken bezig om mijn mondstuk (ongeveer dan he?) 20% op mn onderlip te zetten.

Ik merk dat de flexibiliteit een stuk beter is zo, en ook de klank is veel kernachtiger.

Ik ben nu wel veel eerder moe, maar dat is (hopelijk) omdat mijn ambouchure zich opnieuw moet zetten op de nieuwe speelmanier.

In het begin voelde het helemaal niet, en misschien zelfs tegennatuurlijk, maar hoe langer ik speel/oefen hoe beter het gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur