DirkW schreef:
Hey allemaal,
ik ben nu een jazz nummer aan het schrijven
en ik vroeg me af welke noten vaak gebruikt worden van een akkoord in de lopende
bas. Ik zat te denken aan gewone rechte kwart noten maar weet niet precies welke
noten en overgangen handig zijn..
Heeft iemand suggesties?
Dit is geen simpele vraag, een student die jazzbas speelt doet er wel een conservatoriumstudie over,
maar ik doe een poging...
Over het algemeen schrijf je in de jazzmuziek voor de bas (en piano en gitaar) accoord symbolen.
Als het goed is weet de bassist dan zélf welke noten hij op welk moment moet spelen.
In feite is een bas in vieren (ook wel; walking bass) constant aan het improviseren,
maar wel binnen het kader van dat acc.schema.
Als de componist (jij in dit geval) écht een bepaalde noot (of een reeks noten) wil horen
op een bepaald punt, dán schrijft hij het uit in noten.
Een voorbeeld van een acc. schema in symbolen; (ik probeer 4 maten te typen);
Dm7 / / / [ G7 / / / [ C maj 7 / / / [ / / / / [
deze tekens ; / / / betekenen dat het betreffende acc. herhaald wordt, dus 4 tellen Dm7
en dan 4 tellen G7 en dan 2 maten C maj 7... als maatstreep heb ik bij gebrek aan beter dit teken gebruikt; [
Meestal speelt een bassist een accoordtoon op de sterke maatdelen.
(Sterke maatdelen in 4-kwartsmaat zijn de 1e en 3e tel, en de zwakke maatdelen zijn 2 en 4).
Dus in het acc. ; Dm7 speelt de bas bv een D op de 1e tel en F op de 3e tel...
Het ligt voor de hand wat er dan op de 2e en 4e tel komt, resp. een E en bv een A,
hoewel op die plaats van die A een Fis meer voor de hand ligt naar het volgende acc. G7
Omdat die Fis een doorgangsnoot is naar het volgend acc. en op een zwak maatdeel valt
is het geen probleem dat deze noot eigenlijk geen deel uitmaakt van het acc.
een Fis hoort immers niet in Dm7.
Ik geef 2 voorbeelden (er zijn er talloze) hoe een bassist deze 4 maten zou kunnen invullen.
1. d-e-f-fis [ g-a-bes-b- [ c--d-e-f- [ g-e-d-c [ (de eerste 3 maten gaan omhoog en de laatste maat omlaag)
2.d-c-b-a [ g-f-e-d [ c-d-e-f [ g-a-b-c [ (eerste 2 maten dalen en tweede 2 maten stijgen.
Succes met je compositie.