trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 12:28 

Ruli schreef:
Ik heb ook even op TH gekeken, de meningen rond M. zijn daar eigenlijk niet veel anders dan hier. Mensen die M's praatjes de grootste onzin vinden en er de spot mee drijven en anderen die zich wel in zijn verhaal herkennen.

Ja, maar wat wel opvalt is dat op welk forum je nu ook kijkt er altijd ellenlange discussies zijn over Monette. Het zijn goede mondstukken evenals zoveel andere merken. Maar uiteindelijk is het gewoon een mondstuk zoals vele anderen. Niks bijzonders. Arban, Clarke, Colin enz. zijn veel bepalender voor je vooruitgang als trompettist dan welk mondstuk dan ook. Neem een mondstuk wat bevalt en ga studeren. Er bestaat (helaas)geen "magic mouthpiece". :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 13:03 

Karel schreef:
....Er bestaat (helaas)geen "magic mouthpiece". :wink:

...magie, geloof ik ook niet in. En op de site van Monette heb ik er ook niet over gelezen.
Een tijd geleden werd er ook "lacherig" over Yoga gesproken. Een beetje "hummend" in een zaaltje zitten. Nou ik ontspan ook wel voor de tv! ... en wat blijkt nu, zelfs een aantal prof.forummers gebruikt Yoga-ademhaling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 13:17 

Daar geloof ik ook absoluut in. Een aanrader is dan het boek van pianist Kenny Werner "Effortless Mastery". Daar zit ook een CD bij met oefeningen. Heel leerzaam.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 13:56 

Ruli schreef:
Een tijd geleden werd er ook "lacherig" over Yoga gesproken. Een beetje "hummend" in een zaaltje zitten. Nou ik ontspan ook wel voor de tv! ... en wat blijkt nu, zelfs een aantal prof.forummers gebruikt Yoga-ademhaling.

Heel veel trompettisten gebruiken een soort Yoga ademhaling. Maynard en Bud Brisbois waren daar in de jaren '50-'60 al mee bezig. En hun volgelingen hebben dat dus overgenomen of zelfs nog wat aangescherpt (de Wedge van Bobby Shew).

Met Yoga ademhaling bedoel ik dat je de volledige ademhaling beheerst. Al naar gelang de omstandigheden wissel ik tussen laag inademen, of meer hoger inademen of een volledige (Yoga) inademing als ik extreem hoog en hard moet spelen.

Maar Yoga beoefenen is nog wel wat anders dan een onderdeeltje ervan gebruiken. Als je Yoga beoefent dan wordt de ademhaling vooral gebruikt om te ontspannen en bepaalde organen te stimuleren als ik het goed heb. Ik zit niet echt te ontspannen als ik trompet zit te spelen. Zeker niet als ik lead speel... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 14:08 

Ruli schreef:
Karel schreef:
....Er bestaat (helaas)geen "magic mouthpiece". :wink:

...magie, geloof ik ook niet in. En op de site van Monette heb ik er ook niet over gelezen.

Afgezien van het feit dat ik niet zal lachen om iemand die yoga beoefend, ben ik wel van
mening dat je het niet in dit soort alternativen moet zoeken als je problemen hebt op de trompet.
Trompetgerelateerde problemen moeten worden opgelost door een goede docent.
Zo heb ik van Bobby Shew de ademhaling geleerd waarmee ik nu alweer zo'n 15 jaar speel,
deze ademhaling is idd afkomstig uit de yoga, maar ik hoefde geen yogalessen te gaan volgen,
en bij mijn weten heeft Bobby dat zelf ook niet gedaan.
Hij vertelde dat er in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw al trompettisten waren
die deze ademhaling hadden geïntegreerd in hun spel.
Bobby heeft het weer nieuw leven ingeblazen, alleen maar omdat deze vorm van ademhaling
toevallig érg goed toepasbaar is bij trompetspelen...
Overigens zijn er ook andere manieren van ademhalen die goed kunnen werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 14:11 

Dát krijg je als je met 2 tegelijk zit te typen...
:lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2008 06:43 

De Ronde Van schreef:
...Afgezien van het feit dat ik niet zal lachen om iemand die yoga beoefend, ben ik wel van mening dat je het niet in dit soort alternativen moet zoeken als je problemen hebt op de trompet.
Trompetgerelateerde problemen moeten worden opgelost door een goede docent.

...Is Alexandertechniek wel een goed alternatief als je problemen hebt met het bespelen van je instrument vlgs jou? Zou Dave Monette een goede trompetdocent zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2008 09:10 

Ruli schreef:
...Is Alexandertechniek wel een goed alternatief als je problemen hebt met het bespelen van je instrument vlgs jou?

Het ligt eraan wat de problemen zijn. ik heb in een topic al eens aangekaart dat trompet spelen in principe heel gemakkelijk kan zijn. Dus zijn de meeste problemen ook eenvoudig op te lossen. Veel problemen hebben met ademhaling van doen. Maar dat is niet omdat men niet goed kan ademhalen, maar omdat men het niet goed toepast.

Je hoeft dan ook geen Yoga ademhaling of Alexandertechniek toe te passen als ik je vraag om een kaars uit kunt blazen. Als je dat dus wel lukt, kun je dat ook toepassen bij het trompet spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur