trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klassiek versus Jazz
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klassiek versus Jazz
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 00:48 

Ik zag gisteravond dirigent Jaap van Zweden bij het t.v.programma Pauw en Witteman.
Jaap kreeg de vraag hoe vaak hij ongeveer Beethoven's 5e Symfonie heeft gedirigeerd...
Hij schatte het op zo'n 50 keer, en zei er tegelijk bij dat elke uitvoering anders was...
Ik geloof dat graag, hij is een fantastiche dirigent, en violist, en is buitengewoon muzikaal,
en werkt met de beste klassieke orkesten.
Nu schakel ik over naar de jazzmuziek.
Er zijn honderden geweldige jazzstandards, geschreven door componisten als;
Duke Ellington, Billy Strayhorn, Ervin Berlin, george Gershwin, Charlie Parker, Dizzy,
Charles Mingus, Miles Davis, Gil Evans, Benny Golson, John Coltrane, Horace Silver,
Herbie Hancock, Wayne Shorter en vele anderen.
Je kunt tegenwoordig nauwelijks meer aankomen met een programma of een CD waarbij
je standards speelt van deze componisten, ondanks het feit dat je er je eigen
interpretatie aan geeft en je er een "eigen" improvisatie over speelt.
Hoon valt je ten deel in de media (zie het magazine "Jazz") als je dat doet en tevens komt
de vraag op waarom je geen eigen werk speelt.
Natuurlijk kan het spelen van eigen materiaal veel bevrediging geven, maar niet iedereen
schrijft composities die boven het nivo van bovengenoemde componisten uitstijgen.
Dat hóeft ook helemaal niet, maar waarom kan Jaap van Zweden (of andere dirigenten
en solisten) zonder kritiek vertellen dat hij de 5e al 50 keer heeft gedaan (en misschien
nog wel 100 keer gaat doen)?
Begrijp me goed; ik ben er helemáál niet op tegen dat deze geweldige klassieke composities,
tot in lengte van dagen zullen worden uitgevoerd...
Maar waarom is dat bij beroemde jazzcomposities een taboe?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 01:05 

Zou het kunnen dat de term 'vernieuwing' een te zware stempel drukt op de jazz-scene??

Ik lees wel eens die columns van rien van de velde, op jazzenzo. Maar van die man krijg je toch ook spontaan erectiestoornissen. Wat een verzuurde balzak zeg.

Gewoon je ding doen. En je niet teveel aantrekken van de hoon als je een prachtige compositie ( standard ) speelt. Ten slotte is het vanaf de zijlijn erg makkelijk blaten, maar het lef om zelf iets te laten horen ( en dan heb ik het nog niet over de competenties om dat te doen ) bezitten dat soort lui niet.

Alles moet maar vernieuwend zijn. Maar wat is er zo vernieuwend aan de zoveelste mozart of beethoven? Ik bedoel, elk orkest en elke dirigent geeft er een eigen draai aan. Maar je moet toch ook maar een fanaticus zijn om 5 keer naar hetzelfde stuk te gaan luisteren... ( overigens: ikzelf ben ook een fanaticus, zeker als het om de 6e symfonie van Mahler gaat ).

Ook als het om moderne muziek gaat, heb ik het gevoel dat sommige componisten van gekkigheid niet meer weten hoe ze moeten vernieuwen. Met geluidseffecten en techniekjes met instrumenten die daar helemaal niet voor bedoelt zijn. Heb ik eerder het idee dat men vergeet dat het om muziek gaat. Maar nu lijkt het wel af te stevenen op een wedstrijdje welke componist de meest bizarre effecten kan verzinnen. Het idee van MUZIEK is helemaal vergeten, lijkt het wel...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 01:19 

Toch is het gangbaar om in de klassieke muziekscéne (beroemde) werken met elkaar te vergelijken,
En lijkt het geen probleem te zijn om te zeggen dat je b.v. Mahler's 6e liever hoort van het
Berliner Phil. dan van het Concertgebouw (ik noem maar een vergelijking)...
terwijl in de jazz, standards spelen langzamerhand wordt beschouwd als een gebrek aan creativiteit....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 08:13 

De Ronde Van schreef:
terwijl in de jazz, standards spelen langzamerhand wordt beschouwd als een gebrek aan creativiteit....

Het ligt er gewoon aan hoe je een standard speelt. Maar ik geef toe dat ik ook liever nieuwe sprankelende composities hoor en dat ik een muzikant creatiever vindt als hij zijn eigen stukken schrijft en speelt.

Als men in de klassiek scene de oude meesterwerken niet zou spelen, dan komt het publiek niet meer opdagen. Het is net zoiets als de Nachtwacht in de kelder zetten. Dat kan ook niet. Het woord creativiteit komt bij mij dan ook niet direct bovendrijven als ik voor de zoveelste keer een uitvoering van Beethoven hoor. Dat wil overigens niet zeggen dat ik er niet van kan genieten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 10:41 

wat het leuke is aan klassieke muziek is dat er steeds weer het streven naar perfectie. Ik kan me ook goed voorstellen dat van Zweden zegt dat ze alle 50 anders klinken. door de jaren heen veranderen ook telkens de interpretaties van sommige stukken en sommige componisten.

Om terug te gaan naar Beethoven.. Jarenlang werd gedacht dat Beethoven zijn tempi niet goed schreef. Vandaar dat dirigenten de stukken langzamer speelden dan Beethoven aangaf. Nu zijn er juist weer veel invloeden te zien om toch te houden aan de door Beethoven bedoelde tempi.

Als ik naar mezelf kijk sta ik open voor iedere vorm van muziek. Uitzonderingen zijn keiharde hardrock of hip-hop, dat heeft met enige muzikaliteit niets te maken. De enige muziekstijlen waar ik puur voor de muziek ga luisteren (dus niet voor de sfeer, life-performance of de show) zijn klassiek en jazz.

Klassiek is voor mij het streven naar de ultieme perfectie en het proberen te verwoorden wat de componist bedoeld heeft. Jazz gaat mij om de vernieuwing en juist de ultieme vrijheid in muziek. Wat mij betreft tegenpolen qua beleving.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 10:48 

richaar-cdl schreef:
Als ik naar mezelf kijk sta ik open voor iedere vorm van muziek. Uitzonderingen zijn keiharde hardrock of hip-hop, dat heeft met enige muzikaliteit niets te maken.

Sorry, maar er is geweldige hip-hop muziek te beluisteren. Het feit dat jij daar waarschijnlijk dan niet van op de hoogte bent wil nog niet zeggen dat alle hip-hop muziek slecht is. Hetzelfde geldt overigens ook voor hard-rock. Bands als Deep Purple, Guns 'n Roses, Metallica hebben hun sporen meer dan verdiend.

Dat wil niet zeggen dat je het mooi moet vinden natuurlijk, maar je kunt ze ook niet betichten van amuzikaliteit. Ook het Metropole Orkest heeft al diverse concerten gedaan met dit soort muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 11:04 

erikveldkamp schreef:
richaar-cdl schreef:
Als ik naar mezelf kijk sta ik open voor iedere vorm van muziek. Uitzonderingen zijn keiharde hardrock of hip-hop, dat heeft met enige muzikaliteit niets te maken.

Sorry, maar er is geweldige hip-hop muziek te beluisteren. Het feit dat jij daar waarschijnlijk dan niet van op de hoogte bent wil nog niet zeggen dat alle hip-hop muziek slecht is. Hetzelfde geldt overigens ook voor hard-rock. Bands als Deep Purple, Guns 'n Roses, Metallica hebben hun sporen meer dan verdiend.

Dat wil niet zeggen dat je het mooi moet vinden natuurlijk, maar je kunt ze ook niet betichten van amuzikaliteit. Ook het Metropole Orkest heeft al diverse concerten gedaan met dit soort muziek.

nee nee, ik heb er gewoon een hekel aan als een nummer voor meer dan 50% uit scheldwoorden bestaat. Dan kan het nummer nog wel een goede beat / ritme / melodie hebben. Of rock nummers waar er alleen maar keihard onverstaanbaar geschreeuwd wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 11:27 

wat trouwens heel leuk is, dat de invloed van klassieke muziek blijvend is. Als je meer naar klassieke muziek gaat luisteren dan ga je pas beseffen hoe actueel het is. In reclames, popmuziek, films etc zie je eindeloos veel invloeden van de klassieke werken.

Een paar jaar geleden was er een hip-hop dude (A-plus heette hij) met een enorme hit, Enjoy yourself. Dat nummer is gewoon het eerste deel van Beethoven 5.

Vorige week speelde het KCO Dvorak 9. Het derde deel heeft John Williams gebruikt om een schitterende bewerking te schrijven voor The Phantom Menace. Het nummer heet the Duel of Fates.

http://www.youtube.com/watch?v=WyCigHHw ... re=related

Nou goed, ook nog een hele subtiele bewerking in rock-muziek. In het fantastische nummer Tubthumping (I get knocked down) van Chumbawamba is op de achtergrond Trumpet Voluntary te horen van Jeremiah Clarke.

http://www.youtube.com/watch?v=fm4iU0yx9GY

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur