trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te groot mondstuk/backbore?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 27 nov 2008 08:31 

hoezo hoog?

http://www.youtube.com/watch?v=0ZbmuWBMr84

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 10:23 

Weer ff serieus :wink:

Ik speel nog niet heel lang, maar inmiddels toch 3,5 jaar. Volgens mijn trompetdocent moet mijn bereik inmiddels toch wel tot een C3 zitten, maar dat zit 't dus echt niet.

Momenteel komt er een redelijk mooi G2 uit, maar daarboven hebben we het er maar niet over. De A3 kan ik ook nog wel "spelen" al is het vals en daarboven kan ik 't er soms uit fiepen.

Volgens mijn docent kon 't mondstuk ook wel eens een beetje helpen en oefening uiteraard. Ik speel normaal nu op een Arnolds & Sons 1/1/4 C, en misschien was dat wel een beetje groot en zou dat het probleem zijn. Nu heb ik een Yamaha 14C4 GP te leen en op zich bevalt het me wel, gaan de hoge noten wat makkelijker, maar echt hoog kom ik er nou ook weer niet op....

Het zal toch ook een kwestie oefenen zijn denk ik, want ik wil echt hoger. Uiteindeiljk zou ik toch graag in iets van een bigband oid willen spelen in de verre toekomst...

Iemand ideeen, oefeningen, of whatever?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 10:54 

saniejjj schreef:
Ik speel nog niet heel lang, maar inmiddels toch 3,5 jaar. Volgens mijn trompetdocent moet mijn bereik inmiddels toch wel tot een C3 zitten, maar dat zit 't dus echt niet.

Ik heb vanaf augustus 3 dagen op een muziekschool les gegeven aan zo'n 35 leerlingen en kan je geruststellen dat ik geen enkele leerling heb gehad die er maar zo een C3 uitknalde. Daar zaten dus ook leerlingen tussen die al veel langer les hadden dan 3,5 jaar.

De meesten waren al blij als de G2 er goed uitkwam, of beter gezegd, IK was al blij als dat lukte... :wink:

Je verbeterd je bereik door gewoon veel te oefenen (o.a. in de hoogte) waardoor je embouchure sterker wordt. Probeer dezelfde melodieën met hetzelfde geluid een toon hoger te spelen. Ga niet forceren maar blijf muziek maken. Zo ga je stapje voor stapje steeds verder. Als je goed oplet zie je dat de lesboeken ook steeds een stapje verder gaan als het nivo hoger wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 11:19 

erikveldkamp schreef:
Ik heb vanaf augustus 3 dagen op een muziekschool les gegeven aan zo'n 35 leerlingen en kan je geruststellen dat ik geen enkele leerling heb gehad die er maar zo een C3 uitknalde. Daar zaten dus ook leerlingen tussen die al veel langer les hadden dan 3,5 jaar.

De meesten waren al blij als de G2 er goed uitkwam, of beter gezegd, IK was al blij als dat lukte... :wink:

Maar waren dat ook leerlingen van mijn leeftijd (22)? Mijn docent had 't namelijk wel over mensen van mijn leeftijd en niet de knulletjes van 12 (niet dat daar iets mis mee is uiteraard), die zouden er volgens hem veel langer over doen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 11:56 

Dat verschil zie ik niet zo, je moet de mondspieren ontwikkelen. Of je daar nu op je 4e mee begint of op je 22e, dat maakt niet zo veel uit. Luister maar eens naar de Youtube filmpjes van Sergei Nakariakov of Ruben Simeo in hun jonge jaren. Ik kon op mijn 15e ook al wel een G3 knallen.

Het verschil is alleen dat jij waarschijnlijk wat meer studeert dan de gemiddelde leerling van 12. Dus zou je ook meer progressie KUNNEN maken met de juiste oefeningen.

Ik had een meisje van 12 op les met een behoorlijke overbite, niet echt ideaal voor bugel dus. Maar zijn kon wel erg hoog spelen omdat ze dat gewoon leuk vond. Af en toe knalde ze aan het eind van de les er een g2 of een a2 uit voor haar plezier. Zij studeerde dan ook wel goed.

Profiel  

Berichttitel: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 17:36 

Ik ben inmiddeled de mening toegdaan dat Erik V. enige tijd geleden op dit Forum 100 % gelijk had met zijn stelling dat de grote mondstukken voor sommigen weggelegd zijn maar dat de meeste trompettisten vooral uit efficiency overwegingen veel meer gebaat zijn bij de kleinere diameters.

Ik heb inmiddels alle grote Curry's voorlopig gestald en blaas nu op trompet op een Yamaha 11C4/7C, klein, redelijk diep en al mijn problemen (waar ik dit topic mee begon zijn (voorlopig?) opgelost. Mijn Curry 3BC en 3TF (diameter 16,9 mm) zitten in de koeling.
De VB 3c (16,40 mm) wordt af en toe gebruikt.
Op cornet zijn de DW's gestald, idem de Klier 3C (16,6 mm) ten gunste van een stokoude maar gave VB 7C (corp met de kleine lettertjes er nog schots en scheef ingestampt), diameter naar goed VB gebruik alleen bij benadering, (16,20 mm?). Grappig dat bij VB de C-cupvan de 7 dieper is dan die van de 3.
Probleem met snelle vermoeidheid voorbij, range weer normaal. Geluid iets minder maar dat is denk ik wel bij te sturen door oefening.
E.e.a. met hulp van de M.P doctor, mevr. Stork en haar fotootjes. Ik denk dat voor mijn lippenbouw een diameter van tussen de 16,20 en 16,50 mm mogelijk is.
Heel nuttige info!
groeten, delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 20:20 

De Upper Register Studies van James Stamp zijn toch ook heel geschikt hier voor volgens mij? Ik pak de laatste tijd ook weer de Lip Flexibilities van Colin. Werkt ook goed.

Profiel  

Berichttitel: Re: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 20:36 

delano schreef:
Ik ben inmiddeled de mening toegdaan dat Erik V. enige tijd geleden op dit Forum 100 % gelijk had met zijn stelling dat de grote mondstukken voor sommigen weggelegd zijn maar dat de meeste trompettisten vooral uit efficiency overwegingen veel meer gebaat zijn bij de kleinere diameters.

Ik heb inmiddels alle grote Curry's voorlopig gestald en blaas nu op trompet op een Yamaha 11C4/7C, klein, redelijk diep en al mijn problemen (waar ik dit topic mee begon zijn (voorlopig?) opgelost.

Niks mis met een 11C4. Heb er zelf ook 10 jaar op gespeeld, tevens ben ik ook een fan van mondstukken met een niet al te grote diameter (en een relatief platte rand). Het diepe van de 11C4 vind ik nog wel mee vallen. Ik heb nu een veel dieper apparaat (Yamaha Canadian Brass regular) bij met ongeveer de zelfde diameter, op goede dagen komt daar een mooie E3 uit, alleen jammer dat ik die dagen niet zo veel meer heb laatste tijd (te weinig studeren).

Kort om alles valt of staat met materiaal dat bij je past en veel studeren!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur