trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klassiek versus Jazz
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2008 10:24 

erikveldkamp schreef:
toet'n!! schreef:
Tenminste, dat is mij dus zo verteld :wink: (het is allemaal nog maar globaal natuurlijk, maar ik ben ook pas net begonnen :lol: )

Hééééééél globaal... :wink:

Hier een overzicht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... eke_muziek

haha, ik heb natuurlijk wel meer geleerd dan dat, maar kan het niet zo 1 2 3 hier typen (dan beslaat mijn post 3 pagina's) :wink: . Maar wat ik ermee wilde zeggen dat in de jazz zoiets vergelijkbaars (nog?) niet heeft plaatsgevonden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2008 10:37 

Je bedoelt teruggrijpen op het verleden? Wynton Marsalis doet niet anders de laatste 10 a 20 jaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2008 10:41 

Maar dat is toch niet op zo'n grote schaal als toen bij klassiek?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2008 10:52 

Nee, maar Wynton is wel de meest bekende jazzmuzikant op dit moment. Daarbij is de jazzscene veel kleiner als de klassieke scene.

Maar een goede jazzmuzikant heeft altijd erg sterk zijn roots in het verleden en probeert van daaruit zijn eigen stijl te ontwikkelen. Maar die roots blijven altijd in zijn spel aanwezig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2008 10:59 

daar heb je natuurlijk gelijk in.
wie weet, binnen nu en 50 jaar :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 20:30 

Het eerste wat ik dacht toen ik was begonnen met dit hele topic door te lezen was:
Iemand ooit gehoord van nieuwe klassieke muziek?
Ik bedoel, jazz is nog steeds vernieuwend en er worden nog steeds nieuwe jazz stuken gecomponeerd (om het maar even heel klassiek te zeggen), maar ik heb de laatste tijd niet echt nieuwe klassieke symfonieen gehoord.
misschien dat het daarom niet erg is om een 5e van Beethoven 50 keer te dirigeren en vinden sommigen het wel erg als je alleen maar jazz standards op je cd zet.

Dus volgens mij is het probleem dat klassiek klassiek is en jazz nieuw

gr,
Geerhard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 20:36 

Geer schreef:
Het eerste wat ik dacht toen ik was begonnen met dit hele topic door te lezen was:
Ik bedoel, jazz is nog steeds vernieuwend en er worden nog steeds nieuwe jazz stuken gecomponeerd (om het maar even heel klassiek te zeggen), maar ik heb de laatste tijd niet echt nieuwe klassieke symfonieen gehoord.
misschien dat het daarom niet erg is om een 5e van Beethoven 50 keer te dirigeren en vinden sommigen het wel erg als je alleen maar jazz standards op je cd zet.

Dus volgens mij is het probleem dat klassiek klassiek is en jazz nieuw

gr,
Geerhard

Ehm.... jah, maar er worden ook tegenwoordig hele grote stukken geschreven. Heel modern.
Dat heet dan geen symfonie meer.

Er zijn binnen de term klassieke muziek diverse tijdperken te noemen. En die vallen allemaal onder de noemer klassieke muziek.

Je ziet dus 2 ontwikkelingen: die van de Jazz, waarin Marcel zich beklaagt dat alles maar vernieuwend moet zijn.
En die van de klassiek geschoolde musici, die op hun manier zich doorontwikkelen in vernieuwing. ( En daar weer crossovers tussen ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 20:46 

Geer schreef:

Dan ben je niet goed op de hoogte. Wel eens van Elliott Carter of John Adams gehoord? Hakan Hardenberger speelt ook alleen maar nieuwe trompetconcerten om maar eens iemand te noemen.

Er wordt dus genoeg moderne klassieke muziek geschreven. Het wordt alleen (in verhouding) niet zoveel uitgevoerd omdat het vaak complexere muziek is. Mahler, Bach, Beethoven en Mozart zijn wat makkelijker te verteren voor de gemiddelde luisteraar.

Hier een heel leuk interview met Elliott Carter, die een nieuw stuk componeerde voor zijn 100e verjaardag!!!!

http://www.charlierose.com/guest/view/6531

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur