trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embochure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: embochure
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 17:38 

hoi ik speel als het kan elke dag sla zelden dagje over oefen dan tussen 30 -45 minuten
is dat genoeg of te weinig
graag wat tips hoe ik dit kan opbouwen
het gebeurd afentoe wel eens dat ik er niets van bakt dan probeer ik het de andere dag weer
ik speel nu ongeveer vanaf maart dit jaar
krijg prive les , maar wil ook graag van andere mensen naar hun ervaring luisteren en er iets mee op steken

groetjes uit mooi besneeuwd zeeland

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 18:18 

laat me raden, jij bent ong 14 jaar oud?

Goed.

Hoeveel nodig is om vooruit te komen: dat verschilt per persoon. Een wijs man zei mij ooit: als jij maar 10 minuten per dag studeren nodig hebt om vooruit te komen, is het mij ook best.
Dus luister naar jezelf en werk op de moeilijke dingen. Eerst langzaam, dan snel. Conditie moet je trainen. Elke dag een stap verder. Elke dag proberen 5 minuten erbij. Een sprinter kan ook niet zonder warming up en training meteen de 1500 meter rennen.

Luister vooral veel naar je docent. Via internet krijg je ook een hoop onzin te horen. En echt contact, dus luisteren naar wat je staat te doen is toch echt de beste manier om te leren. Hier op internet kun je alleen maar in algemene termen iets meekrijgen. Face to face contact is toch echt de beste manier van les nemen en jezelf aan de hand van je docent te verbeteren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 23:20 

Speel zo veel als je kunt en wilt, maar repeteer nooit verder als je vermoeid bent. Dan forceer je namelijk alles.

En ik heb gehoord van een trompetist dat je juist je moet forceren, anders verleg je nooit de grens om langer te kunnen spelen.
(Let wel, dit zijn niet mijn woorden.)
Maar die theorie/methode vind ik vuil.

Profiel  

Berichttitel: Re: embochure
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 23:41 

frand schreef:
hoi ik speel als het kan elke dag sla zelden dagje over oefen dan tussen 30 -45 minuten
is dat genoeg of te weinig

Dat ligt eraan wat je oefent. Als je dingen zit te oefenen die je toch al kunt spelen heeft dat niet veel zin. Ik studeerde in mijn begintijd nooit veel meer dan 15-20 minuten.

Trompettor schreef:
Speel zo veel als je kunt en wilt, maar repeteer nooit verder als je vermoeid bent. Dan forceer je namelijk alles.

En ik heb gehoord van een trompetist dat je juist je moet forceren, anders verleg je nooit de grens om langer te kunnen spelen.

Als ik een zwaar concert heb gehad en ik hoef de volgende dag niet te spelen, neem ik dan ook meestal een dag vrij. Dan heb je de dag daarna een betere conditie plus je hebt weer meer zin om te studeren. Je hoofd is weer fris.

Het is maar wat je onder forceren verstaat, als je teveel gaat drukken en niet meer op techniek blijft spelen kan ik dat niet aanraden. Maar ik speel regelmatig door als ik vermoeid ben en heb daar geen nadelen van. Maar om een betere conditie op te bouwen moet je wel voldoende rust houden daarna, zodat de lippen zich kunnen herstellen waardoor de mondspieren alleen maar sterker worden. De mondspieren worden niet sterker als je alleen maar met vermoeide spieren zit te spelen.

Profiel  

Berichttitel: Re: embochure
BerichtGeplaatst: 24 nov 2008 01:14 

erikveldkamp schreef:
Trompettor schreef:

Als ik een zwaar concert heb gehad en ik hoef de volgende dag niet te spelen, neem ik dan ook meestal een dag vrij. Dan heb je de dag daarna een betere conditie plus je hebt weer meer zin om te studeren. Je hoofd is weer fris.

Dit impliceerde ik ook, ik neem zelf ook genoeg dagen rust als ik ze vind.
Ik speel zoveel trompet, dat ik bijna niet meer aan studeren toe kom.
Maandag band
dinsdag op school
woensdag orkest
donderdag school + band
vrijdag om de week orkest, om de week studeren.

weekend = concerten of studeren ( of vrij)
Maar regelmatig vermoeid. En dat 'zonder drukken'. muv hoge piepers.

Dan ben ik toch binnen een paar uur trompet spelen vermoeid aan lipjes, terwijl ik zoveel speel. Zou dat kleine beetje drukken toch mijn embouchure elke keer weer slopen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2008 09:07 

volgens mij is het heel normaal dat je moe wordt na een paar uurtjes.
Ik bedoel: als je een marathon loopt ben je ook echt wel kapot aan het eind.
Je hebt getraind hiervoor en dat gaat steeds beter, maar je wordt toch nog steeds moe.

Het doet er volgens mij veel meer toe wat je dan doet. Doorduwen of inhouden. (inhouden kan natuurlijk niet altijd... weet ik weet ik)
Ik heb bijvoorbeeld geen ijzersterk embrouchure en heb mezelf daardoor aangeleerd om heel berekenend te spelen. dwz. Niet "stoer" doen als je denkt oh, dat gaat lekker maar gewoon steady spelen.
Ik speel veel duo's en trio's waardoor je veel speelmomenten en relatief weinig rustmomenten hebt, je kunt je niet "verschuilen" dus is het belangrijk goed te doseren.
Had vorig jaar een masterclass van Sean Jones, en die vertelde allerlei tips over doseren etc. Bijvoorbeeld tijdens solo's bewust stiltes/rustmomenten inbouwen en niet de boel "vol" spelen als je wat moe bent.
En als je geforceerd hebt altijd ff uitspelen en een rustig dagje erna proberen te plannen, lukt natuurlijk niet altijd maar dat zou ideaal zijn.
En wat ik zelf altijd probeer (als ik daar de tijd voor vind) Kwartiertje spelen, kwartiertje rust, kwartiertje spelen, kwartiertje rust. etc
Je moet niet vergeten dat rustmomenten tijdens het studeren heel belangrijk zijn! want in rust bouw je spieren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008 18:09 

Citaat:

Mee eens.

Op Youtube staat een aardige 'methode' met een stuk of 10 'lessons' met do's en don'ts met betrekking tot trompet spelen. Wel erg Amerikaans (een beetje zo van: 'how to play trumpet in 10 lessons', maar toch wel een aantal dingen om weer eens op te letten)

http://www.youtube.com/watch?v=-H4Wby6ge3w

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 15:13 

Het is inderdaad goed om niet te forceren!

Deze "regels" zijn goed om te weten;

Speel altijd even warm. Gebruik hier toonladders en inspeeloefeningen voor. Speel niet meteen te hoge en zware stukken!

Neem na een inspeel oefening voldoende rust! Verdubbel b.v. je inspeeltijd. Heb je 5 minuten ingespeeld, neem dan 5 minuten rust. Hiermee bouw je het beste een goed embousure op.

Hierna kun je je uitleven op verdere etudes! Maar, blijf altijd op je ademhaling, ademsteun en tongposities letten! Gaat het niet meer? STOP! Forceer niet, neem even rust. Hiermee zul je zien dat je van dag tot dag een beter uithoudingsvermogen ontwikkeld.

Succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur