trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Condenswater
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Condenswater
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 11:14 

Condenswater dat ontstaat in een blaasinstrument is een vervelende zaak omdat het een bubbelende toon veroorzaakt wanneer het waterniveau te hoog wordt. De hoofdstembuis en de omlaag wijzende ventielstembuizen moeten daarom regelmatig ontwaterd worden. Bij een koude omgeving kan dit zelfs midden in een nummer nodig zijn. Dit gebeurt door de waterklep te openen en het condenswater eruit te blazen. Ik vind het vreemd dat er geen automatisch lozende waterkleppen toegepast worden. Zou het zo moeilijk zijn om daar iets voor te verzinnen. Laten we daar eens over nadenken. Misschien komt er iets bruikbaars uit.

Een tweede probleem van condenswater is dat het afgevoerd moet worden. Ik heb daar in de huiskamer of in de repetitieruimte een roestvrij stalen bakje voor waar ik het water in laat lopen en dat ik na afloop leeg. Soms vergeet ik dat en dan blijkt het water bij de volgende repetitie verdampt te zijn en een harde laag in het bakje achter gelaten te hebben. Ik denk ook dat het condenswater vol bacteriën zit. Bij een optreden maakt niemand zich zorgen over condenswater en wordt het direct op het podium geloosd. Eigenlijk een smerige zaak waar de zaaleigenaar ook niet erg gelukkig mee zal zijn. Ik heb ooit bij iemand op een zolder trompetles gehad waar vloerbedekking lag en alle leerlingen mochten daar hun condenswater op laten lopen waardoor er een vieze zure lucht hing.

Een automatisch lozende waterklep zou dus eigenlijk ook een klein reservoirtje moeten bevatten dat een paar cc water kan opnemen en dat na afloop van een optreden geleegd kan worden. Het spreekt vanzelf dat de klep zo moet functioneren dat de toon niet merkbaar beïnvloed wordt. Zelfs als geen automatisch lozende waterklep te bedenken is, dan nog zou een systeem waarbij het condenswater opgevangen wordt, een verbetering zijn.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 11:36 

Die zure lucht op zolder zal niet van het condenswater komen, lijkt me.

Bovendien is dit weer spijkers op laag water zoeken. Waarom een probleem creeeren wat er niet is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 11:52 

camel schreef:
...Waarom een probleem creeeren wat er niet is?

Wanneer ik een repetitieruimte betreed waarin iedereen precies op een doekje zijn condenswater moet lozen is er vlgs mij wel degelijk sprake van een probleem. Het roestvrijstalenbakje van Adriaan vind ik persoonlijk nog iets onsmakelijker... dus een probleem VOOR MIJ wanneer ie naast me zou zitten.

Bach heeft een (in mijn ogen onnodig) "ding" voor onder je ventielhuis... misschien moet Adriaan in die richting zoeken...

Afbeelding

Bach schreef:
...Rubber "case" attaches to the bottom of the valve block and catches moisture.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 15:14 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 10:24 

Dominee schreef:
@ Mr. Kragten
dat water adem je ook uit als je niet trompet speelt.............. Misschien een water-condens- opvang-muil-korf iets voor jou.
nu nog iets voor het typen.

En dan die schoenen waarmee we hebben buitengelopen...
die worden nota bene door de meesten van ons gewoon áángehouden in de repetitieruimte!
Moeten we dan soms wachten tot er doden valen?
Dáár zouden ze in Den Haag toch iets aan moeten doen... toch?

Profiel  

Berichttitel: Re: Condenswater
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 10:31 

Adriaan Kragten schreef:
Een automatisch lozende waterklep zou dus eigenlijk ook een klein reservoirtje moeten bevatten dat een paar cc water kan opnemen en dat na afloop van een optreden geleegd kan worden. Het spreekt vanzelf dat de klep zo moet functioneren dat de toon niet merkbaar beïnvloed wordt. Zelfs als geen automatisch lozende waterklep te bedenken is, dan nog zou een systeem waarbij het condenswater opgevangen wordt, een verbetering zijn.

Het condensvocht moet vervolgens wel bij het chemisch afval terecht komen.
Als je ziet wat koperblazers zoal eten en drinken, dát komt allemaal in die toeter
en komt in dat reservoirtje...
Nee, het wordt idd tijd voor forse maatregelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 10:56 

Als je constructieve wijzigingen aanbrengt heeft dat ongetwijfeld weer invloed op de eigenschappen, maar dat betekent voor bouwers wel weer een uitdaging; De vraag is of het voordeel van automatische ontwatering groot genoeg is om de ontwikkeling in gang te zetten........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 12:05 

Ik was al bang dat er alleen maar sarcastisch gereageerd zou worden op het onderwerp dat ik hier aangesneden heb en dat er vooral gereageerd zou worden op het nadeel van condenswaterafvoer op het podium. Maar het gaat natuurlijk primair om het nadeel dat condenswater heeft op de luchtstroming door de trompet. Het principe van de huidige waterklepjes dat daarvoor gebruikt wordt is een paar honderd jaar oud. Met de huidige stand van de techniek moet het toch mogelijk zijn om daar wat beters voor te verzinnen. Ik heb zelf wel een paar ideëen en ik zal er nu één beschrijven.

Mijn Getzen trompet heeft cylindervormige waterkleppen waar wat lastig proefjes mee te doen zijn en dus heb ik mijn Yamaha bugel gebruikt. De gatdoorsnede van het waterafvoerbuisje van de hoofdstembuis is 4 mm. Wanneer de klep verwijderd wordt neemt de toonkwaliteit erg af en een G1 is helemaal niet meer te spelen. Vooral tonen waarvan de buik van de trilling in de buurt van het gat ligt worden door het gat gestoord. Ik heb het gat vervolgens afgedicht m.b.v. een motorsproeier waarin een gat zit met een diameter van ongeveer 1,3 mm. Het gatoppervlak is nu ongeveer een factor 10 kleiner. Van een open gat met deze diameter is nu al haast niets meer te merken. Een open gat met een diameter van 1 mm en met een oppervlak dat een factor 16 kleiner is, zou dus toelaatbaar moeten zijn.

Nu is het zo dat het condenswater niet gemakkelijk afgevoerd wordt door een gat van 1 mm. Men heeft het originele gat niet voor niets een diameter van 4 mm gegeven. Doordat de hoofdbuis open is kan men t.p.v. het gat maar een geringe overdruk realiseren als men het water eruit wil blazen. Maar stel nu eens dat men het water eruit zuigt. Dan is een veel groter drukverschil over het gat mogelijk.

Men heeft dan een klein vacuumpompje nodig dat via een klein slangetje aangesloten is op de afvoergaten van de hoofdstembuis en de stembuis van het derde ventiel. Dit pompje zuigt dan continu het condenswater weg. Via een stukje elektronica moet het ook zo te regelen zijn dat dit telkens na een paar minuten gebeurt waardoor de accutjes van het pompmotortje minder zwaar belast worden. Het vacuumpomje zou je in je jaszak kunnen dragen en er loopt dan één dun slangetje van je trompet naar dit pompje. Of dit een bezwaar is zal in de praktijk moeten blijken.

Of het werkelijk bevredigend werkt kan ik nu niet zeggen. Het is ook maar een idee. Je moet het echt uitproberen maar zoveel werk is dat nu ook weer niet voor een instrumentbouwer. Het voordeel is wel dat het aan beide nadelen van condenswater tegemoet komt. Een ander voordeel is dat het gemakkelijk aan te brengen is op bestaande trompetten en dat je dus niet een geheel nieuw instrument met automatische waterafvoerkleppen ontwikkeld hoeft te worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur