trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Condenswater
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:55 

Maar die afwijkingen van waterklepjes zijn neem ik aan ingecalculeerd bij het bouwen van een trompet.

Bach deed ze op de 3e pomp er niet standaard op, vanwege het effect wat ze zouden hebben. Andere bouwers namen dat ( marginale??? ) effect voor lief. Ze hebben er dus over nagedacht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 14:03 

Dominee schreef:
Nu we het er toch over hebben:
dit wil ik dan ook op de trompet gemonteerd.

op nr 1. reservoir voor bier.
nr. 2. een verstuiver die mooie vrouwen aantrekt. (mannen ook goed)
nr. 3. 3 inch tft scherm zodat ik film kan kijken onder het studeren.
nr. 4. telefoon houder.
nr. 5. coke (zelf)verstuiver voor net onder mijn neus. Met reservoir natuurlijk.
nr. 6. als downstreamert zou ik graag een kleine automatisch uitschuivende periscoop willen zodat ik nooit meer zover naar achter hoef te leunen
nr. 7 Camel noemde het al een zonnepaneel zodat nr 1 t/m 6 altijd werken.

oh ja ..... auto pitch, een spiegel om naar achter te kijken, een volumeknop, verwarming, hulp voor alles boven de g3, misschien een optie zodat de trompet zichzelf schoonmaakt van binnen en buiten. Microfoon aan de beker. Monitor aan de reciever, mondstuk wisselaar en een demper wisselaar.
Maak er ook maar gelijk een lamp op zodat ik de muziek altijd kan lezen.
Als laatste het onmogelijk te kunnen patenteren "Adriaan Kragten zelflozend condensreservoir"

Allemaal dingen die wenselijk zijn.

Heeft iemand nog een goede optie?

de lamp heb je niet nodig als je een mini computer aan het tft scherm hangt dan kan je de muziek als pdf met automatische bladomslaander laten zien ;) :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 14:37 

Ik heb net een nieuwe proef beëindigd en ik kan het toch niet laten om die nog even te vermelden. Ik heb de temperatuur gemeten boven de gashaard en die is ongeveer 38° C op stahoogte. Vervolgens heb ik mijn trompet opgewarmd to 38° C en goed droog geblazen. Daarna heb ik er terwijl ik hem boven de gashaard hield een kwartier stevig op geblazen. Na afloop heb ik hem door geblazen en er kwam geen druppel condenswater uit. Hiermee is dus aangetoond dat het op een temperatuur houden van 38° C, een manier is om het ontstaan van condenswater te voorkomen. Hoe dit nu in de praktijk gerealiseerd moet worden is een andere zaak en misschien ga ik dat ook nog wel uitzoeken. Maar ik zal nu wel weer te horen krijgen dat ik voortaan maar boven een kacheltje moet gaan staan spelen.

Wij repeteerden met de jazzband in een ruimte waar het niet al te warm was en ik wissel veel tussen trompet en bugel. Elke keer koelt mijn instrument daardoor af tot een temperatuur van ongeveer 18° C. Zodra ik een andere toeter pak blaas ik hem wel even warm en ik blaas voor elk nummer het condenswater eruit en ook voordat ik aan een solo begin maar we hebben vaak lange solo's en in een koele ruimte zit je dan al na een minuut of vijf aan te veel condenswater. Het zal duidelijk zijn dat ik niet in mijn instrument spuug hoewel het binnendringen van een klein beetje spuug natuurlijk nooit te voorkomen valt. Anders zou er bij iedereen na verloop van tijd ook geen aanslag in het instrument komen te zitten.

Profiel  

Berichttitel: Condenswater
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 15:30 

emigreren naar een Thais eilandje, aanrader Ko Phayam of het nabijgelegen (kleine) Ko Chang, altijd boven de 35 graden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 18:10 
Moderator

camel schreef:
Maar die afwijkingen van waterklepjes zijn neem ik aan ingecalculeerd bij het bouwen van een trompet.

Bach deed ze op de 3e pomp er niet standaard op, vanwege het effect wat ze zouden hebben. Andere bouwers namen dat ( marginale??? ) effect voor lief. Ze hebben er dus over nagedacht.

Op mijn vorige (Schilke) trompet zat geen waterklepje op de 3e pomp.
Ik vond het maar erg lastig, steeds die pomp in en uit doen. Bovendien gaf het steeds maar in en uit doen van die derde pomp frictie op het ventielhuis, zodat ik steeds problemen had met het derde ventiel.

Ik neem het toch een beetje voor Adriaan op. Ook al vinden wij (wij = dus ook ik ) het misschien allemaal niet even nuttig (vanuit onze beleving) waar hij mee bezig is.
Wat mij betreft gaat hij rustig door met het zoeken naar innovaties.
Wie weet is het na 99 keer wel een keer raak met iets nuttigs.
Vergeet niet dat alles waar we dagelijks mee bezig zijn een keer is uitgevonden:
vuur, het wiel, ventielen (!) internet (leuke volgorde he) enfin vul maar in...........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 23:54 

waterklepjes...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 22:40 

Mss moeten degenen,die dit soort "problemen" hebben,gewoon geen trompet spelen.
Want zij zullen ook problemen hebben met huisdieren,die verharen c.q. ruien.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 22:55 
Moderator

Antoni Hopmann schreef:
Mss moeten degenen,die dit soort "problemen" hebben,gewoon geen trompet spelen.
Want zij zullen ook problemen hebben met huisdieren,die verharen c.q. ruien.

Ook hiervoor is weer wat uitgevonden, Antoni, nl antihistaminica :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur