Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
Meestal kun je zelf ook vrij goed bepalen hoe de trillers uitgevoerd moeten worden.
Als er bijvoorbeeld een triller staat die piano begint met een crescendo naar MF of F ofzo en dan weer een decrescendo, kun je zelf wel nagaan dat het mooi zou kunnen klinken als je eerst langzaam (en zacht) trilt en tot het hoogtepunt steeds sneller en luider trilt en daarna alleen nog maar decrescendo (zonder trilsnelheid aan te passen dus)
Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51 Berichten: 809 Woonplaats: Maastricht
Nou ik ben linkshandig en ik kan toevallig als ik mijn trompet anders vastpak met 2 handen de ventielen bedienen. Maar om op de vraag terug te komen gewoon het zelfde als een rechtshandige onder het motto oefening baart kunst en soms ook kinderen.
Nou dat van die kinderen is het probleem niet.
Ik heb en vrouw, daarmee flink geoefend en 2 schatten van dochters gekregen.
Ik speel op zich prima trompet vind ik zelf, alleen met de trillers doe ik het minder dan een rechtshandige trompettist.
Soms gebruik ik even de linkerhand erbij om een triller te maken.
Graag zou ik toch mijn hele partij met de rechterhand spelen.
Het zou dus kunnen zijn dat er linkshandige trompettisten op dit forum zitten die handige tips hebben.
Ik kan het ook niet helpen mijn linker vinger gaat nu eenmaal sneller dan mijn rechter vinger.
Of moet ik F-hoorn gaan blazen?
Als linkshandige trompettist kan ik je alleen maar aanraden om idd gewoon te trainen met die rechterhand uiteindelijk lukt het wel. Wel is het zo dat bij Beide handen de ringvinger de zwakste is, omdat die zijn pezen deelt met de middelvinger, die er dan weer rijkelijker mee bedeelt is. Een andere nuttige tip is om in je 3e ventiel een lichterveertje te laten zetten, zodat die wat makkelijker loopt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen