trompet.nl > forum > Toon onderwerp - shuiven?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 18:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: shuiven?
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 14:00 

Dat van die machines dat geloof ik wel. Alleen gaat het daar wel om erg snelle bewegingen. Voor wat betreft de trombone nog twee aanvullingen.
1 in de 20'er en 30'er jaren dubbelden trombonisten nog wel eens met een ventieltrombone voor de snelle orkestpassages. Niet dat die op een schuiftrombone niet te spelen waren maar dat klonk vaak te zwaar, te log. Later werden de muzikanten steeds beter en was dat niet meer gebruikelijk.
2 solistische trombonisten zoeken vaak snel de hoogte op en daar heb je veel minder schuifwerk nodig. Zo heb je boven de midden bes alleen voor de b nog de 4e positie nodig, daarna alleen nog 1 t/m 3. De g daarboven kan gewoon in de 2e genomen worden omdat je die kunt compenseren (bij de trompet moet die a met 1+2).
Als je een maal daar zit kun je bijna alles doen met 2 posities, je ziet je schuifprobleem lost zich zelf op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 20:36 

Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat bij de trompetten de ventieltrompet het helemaal gewonnen heeft van de schuiftrompet maar dat dat bij trombones net andersom is. Je zou toch zeggen dat de argumenten om bij een trompet voor ventielen te kiezen ook voor een trombone zouden moeten gelden of dat de argumenten om bij een trombone voor een schuif te kiezen ook voor een trompet zouden moeten gelden.

In het verleden is een ventieltrombone behoorlijk populair geweest maar nu is hij helemaal uit en de instrumenten die er nog zijn koop je voor een habbekrats. Een schuiftrompet lijkt alleen bruikbaar met Carnaval. Maar misschien komt er nog wel weer eens toptrompettist die de mooiste dingen op een schuiftrompet laat horen en komt er dan weer een revival van dit instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 22:51 

Adriaan Kragten schreef:
Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat bij de trompetten de ventieltrompet het helemaal gewonnen heeft van de schuiftrompet maar dat dat bij trombones net andersom is.

I rest my case.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 03:56 

Adriaan Kragten schreef:
Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat bij de trompetten de ventieltrompet het helemaal gewonnen heeft van de schuiftrompet maar dat dat bij trombones net andersom is.

Misschien dat, afgezien van de natuurkunde, muzikaliteit en klank daar wat mee te maken heeft? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 05:04 

Hans schreef:
Adriaan Kragten schreef:

Misschien dat, afgezien van de natuurkunde, muzikaliteit en klank daar wat mee te maken heeft? :D
de reden dat er ook bas trompetten en schuif trompetten verkocht worden lijkt me juist het verschil in klank en mogenlijkheden...
maar dat kan ook aaan mij liggen hoor

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 11:41 

Het probleem is dat een ventieltrombone van zichzelf eigenlijk niet klinkt, het is een duf ding. Het is mogelijk er toch wel aanvaardbaar op te spelen maar dat is maar voor enkelingen weggelegd. Bob Brookmeyer heeft er iets van 20 jaar over gedaan om zijn sound te verbeteren. Zelf vond ik alleen Juan Tizol er aanvaardbaar op spelen, maar ook daar hoor je dat het een heel ander instrument is dan de schuiftrombone, Ok Adriaan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 12:35 

Ik vind een ventieltrombone helemaal niet duf klinken, integendeel, je kunt er een prachtig mooi geluid uithalen. En ik kan me niet indenken dat Brookmeyer er 20 jaar over gedaan heeft om zijn geluid te verbeteren. De oude opnames die ik van hem heb klinken fantastisch.

Dave Horler, de lead trombonist die nu net gestopt is bij de WDR bigband speelt ook voornamelijk ventieltrombone en klinkt daar ook erg goed op.

Bart van Lier speelt naast schuiftrombone ook bastrompet (Getzen) en klinkt daar ook erg goed op. Ik heb wel eens een duet met hem gespeelt, dus bastrompet en bugel. Dat klonk fantastisch en mengde erg goed, al zeg ik het zelf... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 18:07 

Ik heb echt niet willen zeggen dat ventieltrombonisten niet kunnen spelen of zo maar het verschil in geluid tussen en schuiftrombone en een ventieltrombone is immens. Ik wil graag met Erik Veldkamp aannemen dat er een paar gasten zijn die daar goed op weg kunnen maar dat zijn echt uitzonderingen. Die 20 jaar van Bob Brookmeyer zijn misschien een beetje overdreven maar in de tijd dat hij na Chet Baker in het Gerry Mulligan quartet zat vond ik dramatisch, wat zat hij daar nou een beetje te brommen?
Ik vond altijd dat Juan Tizol er een apart geluid uithaalde, ik heb begrepen dat Bart van Lier dat ook kon op bastrompet, maar over het algemeen haalt dat geluid het niet bij een schuiftrombone.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur