trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet frequenties
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: trompet frequenties
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 16:26 

Hoi,
Ik speel nu al een jaar of 5 trompet en het valt me steeds weer op hoe moeilijk het is om goed zuiver te spelen. Nou dacht ik dat het wel handig zou zijn om op een klein beeldschermpje (b.v. lcd) te kunnen zien of je wel zuiver speelt.Omdat een a 440 Hz is is een A (daarboven dus) 880 Hz, zou je dat zichtbaar moeten kunnen krijgen op je monitortje, en omdat je je toon dan kunt aanpassen speel je volgens mij nooit meer vals.
Het lijkt mij niet zo moeilijk te maken, maar ik weet alleen nog niet precies hoe je ook de wat snellere loopjes zou kunnen registreren,
heeft iemand een idee?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 17:50 

zulke apparaten zijn er ook wel,
maar voor gewoon gebruik is een stem apparaatje veel handiger,

die geeft met behulp van een wijzertje en vaak 2 rode en een groen lampje aan of je al dan niet te hoog of te laag zit.

handige dingen, maar ze zijn niet de vervanging van je gehoor.
om zuiver te spelen moet je goed luisteren, horen waar de toon zit,
en wat er mis is, dus te hoog of te laag.

belangrijk hiervoor is dat je in je hoofd de juiste toon hoort,
en de toon al denkt voor je hem aanzet.

alles valt of staat met ontwikkeling van gehoor,
en beetje talent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 17:38 

Maar hoe eerder je zuiver speelt, hoe makkelijker het dan toch is om de juiste toon te onthouden? Dus als je altijd zuiver speelt vanaf het begin omdat je gewoon op je schermpje kijkt, dan leer je dat toch het snelst onthouden, of zie ik iets over het hoofd?
Weet je ook waar ik die schermpjes kan kopen? (dus geen gewoon stemapp.).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 18:26 

Bassie schreef:
Maar hoe eerder je zuiver speelt, hoe makkelijker het dan toch is om de juiste toon te onthouden? Dus als je altijd zuiver speelt vanaf het begin omdat je gewoon op je schermpje kijkt, dan leer je dat toch het snelst onthouden, of zie ik iets over het hoofd?
Weet je ook waar ik die schermpjes kan kopen? (dus geen gewoon stemapp.).

Op deze manier krijg je juist een lui gehoor. Je koppelt je spel niet meer aan datgene wat je hoort maar aan datgene wat je ziet op een of ander schermpje.

Daarbij komt nog het probleem dat je als je in ensembleverband speelt, je ook nog te maken hebt met fine tuning, bijv. reine kwint iets hoger, grote terts iets lager, kleine terts iets hoger, etc.

Zo'n schermpje kan dat niet voor jou horen omdat die niet weet welke functie jouw noot in het akkoord heeft.

Ik zou zeggen, gewoon zelf oefenen en niet afhankelijk worden van elektronische hulpmiddelen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 17:48 

mi trompeta schreef:
Daarbij komt nog het probleem dat je als je in ensembleverband speelt, je ook nog te maken hebt met fine tuning, bijv. reine kwint iets hoger, grote terts iets lager, kleine terts iets hoger, etc.

Op het schermpje van de Korg AW1 staan wel pijltjes die de stemming van een kleine en grote terts aanduiden ;)

Voor de rest ben ik grotendeels met je eens. Stemming is iets wat je moet leren door te luisteren naar de anderen waarmee je samenspeelt.
Spijtig genoeg is niet iedereen begiftigd met een absoluut gehoor, dus zo'n stemapparaatje kan wel helpen bij het repeteren, om je instrument te leren kennen (bv. zijn er bepaalde noten die ik altijd te hoog of te laag speel? hoeveel moet ik ongeveer triggeren bij de lage re en do kruis? enz.)
Zo probeer ik het toch te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:08 

dat is zeker een optie, en het zal ook niet slecht zijn af en toe eens met een stemapparaatje bijv een hele toonladder lange noten te spelen, gewoon om te kijken hoe zuiver je bent.

echter je moet er voor oppassen dat je stemapparaatje je gehoor gaat vervangen.
je stem apparaatje heeft tijd nodig om over te schakelen van de ene naar de andere noot.
snelle loopjes moet je dus op gehoor doen, en vooral in je hoofd de goeie toonhoge hebben zitten.

waar die toon dan precies zit, zou je wel af en toe kunnen oefenen met stem apparaat,
maar meer dan 1x per week zo iets doen lijkt mij niet geweldig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:46 

Ik vind dit een zeer goed idee van de topicstarter. Heb hier zelf ook weleens overnagedacht. Het menselijk brein is immers niet in staat om frequenties zelf goed vast te stellen op het moment dat er snel een noot voorbij komt. Met een dergelijk apparaat kun je dit aspect in elk geval al overlaten aan de techniek en daardoor 100% zuiver spelen. Ik zal zelf ook eens onderzoeken of een dergelijk lcd-scherm te fabriceren is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 07:34 

Zult [PL] schreef:
Ik vind dit een zeer goed idee van de topicstarter. Heb hier zelf ook weleens overnagedacht. Het menselijk brein is immers niet in staat om frequenties zelf goed vast te stellen op het moment dat er snel een noot voorbij komt. Met een dergelijk apparaat kun je dit aspect in elk geval al overlaten aan de techniek en daardoor 100% zuiver spelen. Ik zal zelf ook eens onderzoeken of een dergelijk lcd-scherm te fabriceren is.

Hoezo "immers"?
Dat is het menselijk brein volgens mij wel, en zelfs kan het brein, mits goed getraind, dit van te voren al bepalen.
In principe moet je niet eerst een noot gaan blazen, en dan corrigeren tot ie stemt (wat zou een blaasorkest dan zwalkend beroerd klinken 8O ) : Je hebt van te voren een toon (klank, frequentie, noem het wat je wilt) in je hoofd, en die moet je spelen! Dit kunstje moet je leren door veel te spelen, en continu naar jezelf te luisteren.
Als er niets mis is met je gehoor, zou ik het gebruik van visuele correcties niet te veel toepassen. Een stemapparaat ( want daar gaat het toch gewoon over :? ) is er om je gehoor te controleren, niet je ogen...........

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur