trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet frequenties
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 11:57 

Het menselijk brein is, mits goed getraind, een beter hulpmiddel om stemmend te spelen dan welk stemapparaat dan ook.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 14:22 

Rik Baars schreef:
Zult [PL] schreef:
Ik vind dit een zeer goed idee van de topicstarter. Heb hier zelf ook weleens overnagedacht. Het menselijk brein is immers niet in staat om frequenties zelf goed vast te stellen op het moment dat er snel een noot voorbij komt. Met een dergelijk apparaat kun je dit aspect in elk geval al overlaten aan de techniek en daardoor 100% zuiver spelen. Ik zal zelf ook eens onderzoeken of een dergelijk lcd-scherm te fabriceren is.

Hoezo "immers"?
Dat is het menselijk brein volgens mij wel, en zelfs kan het brein, mits goed getraind, dit van te voren al bepalen.
In principe moet je niet eerst een noot gaan blazen, en dan corrigeren tot ie stemt (wat zou een blaasorkest dan zwalkend beroerd klinken 8O ) : Je hebt van te voren een toon (klank, frequentie, noem het wat je wilt) in je hoofd, en die moet je spelen! Dit kunstje moet je leren door veel te spelen, en continu naar jezelf te luisteren.
Als er niets mis is met je gehoor, zou ik het gebruik van visuele correcties niet te veel toepassen. Een stemapparaat ( want daar gaat het toch gewoon over :? ) is er om je gehoor te controleren, niet je ogen...........

Dit is niet geheel juist, ons brein is juist slecht in staat om frequenties aan bepaalde noten te koppelen. Men heeft vaak het beeld dat dit het geval is, maar in de realiteit zijn noten vrijwel nooit zuiver. Dit is enkel en alleen 100% op te lossen met een visuele aanpassing zoals voorgesteld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 17:56 

Wat een onzin!
Het gaat er niet om dat iets zuiver is, het gaat erom hoe het brein (ofwel: de luisteraar in het publiek) het ervaart!
Wat heb je aan een theoretisch zuiver stemmende noot als dat door het brein niet als zodanig ervaren wordt?
Om die reden zijn stemapparaatjes minder nauwkeurig dan het menselijk brein als het om goed stemmen gaat. Dus: apparaat uit en oren open!

Ik weet niet wat een "troll" is, kan iemand me dat eens uitleggen?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 18:31 

Zult [PL] schreef:
Rik Baars schreef:
Zult [PL] schreef:
Ik vind dit een zeer goed idee van de topicstarter. Heb hier zelf ook weleens overnagedacht. Het menselijk brein is immers niet in staat om frequenties zelf goed vast te stellen op het moment dat er snel een noot voorbij komt. Met een dergelijk apparaat kun je dit aspect in elk geval al overlaten aan de techniek en daardoor 100% zuiver spelen. Ik zal zelf ook eens onderzoeken of een dergelijk lcd-scherm te fabriceren is.

Hoezo "immers"?
Dat is het menselijk brein volgens mij wel, en zelfs kan het brein, mits goed getraind, dit van te voren al bepalen.
In principe moet je niet eerst een noot gaan blazen, en dan corrigeren tot ie stemt (wat zou een blaasorkest dan zwalkend beroerd klinken 8O ) : Je hebt van te voren een toon (klank, frequentie, noem het wat je wilt) in je hoofd, en die moet je spelen! Dit kunstje moet je leren door veel te spelen, en continu naar jezelf te luisteren.
Als er niets mis is met je gehoor, zou ik het gebruik van visuele correcties niet te veel toepassen. Een stemapparaat ( want daar gaat het toch gewoon over :? ) is er om je gehoor te controleren, niet je ogen...........

Dit is niet geheel juist, ons brein is juist slecht in staat om frequenties aan bepaalde noten te koppelen. Men heeft vaak het beeld dat dit het geval is, maar in de realiteit zijn noten vrijwel nooit zuiver. Dit is enkel en alleen 100% op te lossen met een visuele aanpassing zoals voorgesteld.

als we dusdanig theoretische discussie aangaan,
laten we dan ook rekening houden met het feit dat je soms moet samen spelen met een piano, die afgestemd word met eeen verhouding 81/82ste allemaal iets kleiner dus dan een volledig octaaf.(stemmen ging vroeger in kwinten en octaven) omdat het het anders wel heel erg gaat wringen. lange theoretische discussies zijn hier over al gevoerd,

het punt is, het klinkt beter als we het niet helemaal theoretisch doen,
maar gewoon op gehoor, volgens het mensenlijk brein dus.

oh en dergelijke apparaatjes bestaan ook wel,
worden in de natuurkunde wel gebruikt, maar zijn verder mijnsinziens weinig intressant,
zeker voor de muziek niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 21:06 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Wat een onzin!
Het gaat er niet om dat iets zuiver is, het gaat erom hoe het brein (ofwel: de luisteraar in het publiek) het ervaart!
Wat heb je aan een theoretisch zuiver stemmende noot als dat door het brein niet als zodanig ervaren wordt?
Om die reden zijn stemapparaatjes minder nauwkeurig dan het menselijk brein als het om goed stemmen gaat. Dus: apparaat uit en oren open!

Ik vrees dat uw aannamen toch niet juist zijn. In principe komt de theorie altijd eerst. In mijn carriere heb ik onder andere diverse bruggen gebouwd. Het zou toch wat zijn als we gewoon waren begonnen zonder een goed theoretisch doordacht plan. Dan waren er nu velen ingestort vrees ik. Het is dus helaas een utopie te stellen dat het brein dit wel kan. Uiteindelijk heeft men de techniek nodig om tot een volledig muzikaal product te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 21:19 

Ik denk dat er bedoelt wordt:

Dat een terts beter klinkt voor het oor als het lager geintoneerd wordt.
Maar dat dat technisch gezien niet meer klopt.

Niet echt een discussie lijkt me

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 21:50 

Zult [PL] schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:
Wat een onzin!

Ik vrees dat uw aannamen toch niet juist zijn. In principe komt de theorie altijd eerst. In mijn carriere heb ik onder andere diverse bruggen gebouwd. Het zou toch wat zijn als we gewoon waren begonnen zonder een goed theoretisch doordacht plan. Dan waren er nu velen ingestort vrees ik. Het is dus helaas een utopie te stellen dat het brein dit wel kan. Uiteindelijk heeft men de techniek nodig om tot een volledig muzikaal product te komen.

het leuke is dus, zoals ik al eerder zei,
de theorie blijkt niet te werken in de praktijk.

helaas hebben we dus het menselijk brein en gehoor nodig om de falende theorie te corrigeren. lijkt me dat die daar dan wel toe instaat moet zijn. of spelen we eigenlijk met z'n alle loeivals?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 23:45 

Als het gaat om mensen entertainen heeft stemming er niet veel te maken.. Soms zul je een noot compleet ernaast blazen. Publiek merkt het niet eens. Zelf zit je wel met een rot gevoel.
Als je voor een jury speelt, met allemaal muzikaal inzicht is het weer helemaal anders.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur