Geregistreerd: 24 jul 2002 09:50 Berichten: 297 Woonplaats: Den Bosch
wat is de meest ideale techniek om een dubbele tongslag uit te oefenen. Als ik de dubbele tongslag toepas merk ik al snel dat ik niet meer uitkom en dat ik dan gewoon dichtsla. Hoe doe ik het het best???
langzaam beginnen is het beste, en je tong voor in je mond houden. als je tongslag doet probeer de aanzet in het begin niet te scherp te maken, maar beetje tegen deegee aan en dat dan later weer bewerken tot teegee.
succes!
daarbij 'vooruit spelen' door bewust adem vooruit te blazen, voelen dat je door middel van je luchtstroom vooruit speelt.
Probeer het maar eens zonder mondstuk. Aanzet zonder (dubbele) tongslag.
Gewoon ta ta ta dus.
laat hierbij de ene keer lucht stil staan, en de andere keer bewust uitblazen tijdens het ta ta ta.
Je moet er een beetje mee leren spelen, het doseren van de luchtstroom.
Je kunt tijdens deze oefing de luchtstroom verminderen en juist vermeerderen. Hierdoor voel je hoe je kunt doseren
Je zult merken dat je snelheid aanzienlijk hoger is.
Deze techniek kun je ook dus toepassen als je tongslag speelt. Je verbetert je coordinatie waardoor je minder snel vastloopt of onregelmatig gaat spelen.
Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51 Berichten: 809 Woonplaats: Maastricht
Het is inderdaad zeer belangrijk bij tongslag om "richting" te geven waarmee ik bedoel dat heel veel amateurtrompetisten zeker in het begin bang zijn om lucht te geven als ze met tongslag spelen dit is echter verkeerd omdat de ka aanzet veel lucht vergt om goed en gelijk een ta aanzet te doen klinken. VErder is geduld en daily practice het belangrijikste.
Zoals al gezegd, oefen op je Ka. Dus alle noten met Ka tot deze hetzelfde klinkt als de Ta.
Dan beide samenvoegen en heel rustig opbouwen.
Wat voor mij ook erg hielp is gewoon op de fiets of in de auto 'ta-ka' te doen en je mond in de 'Blaashouding' te zetten. Hierdoor oefen je je tong. Door de beweging goed te kunnen zonder instrument kun je hem later op je mondtsuk en op je instrument oefenen en vebeteren.
Het hielp bij mij erg goed, dus wie weet ook bij jou.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen