Jens schreef:
Mijn tong bleek voor mij dus wel een hoofdzaak om verder te komen. En als ik de redenatie van Erik volg, als het mij heeft geholpen een enorme stap vooruit te komen, dan ben ik het levende bewijs van dat de tong wel van belang kan zijn. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens, het belangrijkste probleem bij mij bleek dat ik mijn tong achterin hield en zo de lucht blokkeerde en daarnaast meer van achterop mijn tong moest spelen.
Je had je niet met tongposities bezig hoeven te houden als de tong de lucht niet had geblokkeerd. Dat is dus ook het eerste wat ik hier aangaf: de tong moet relaxed onder in de mond liggen en dan hoef je je daar verder niet druk over te maken. Bij jou is de tong dus wel van belang, maar dan in negatieve zin. Willem van de Vliet heeft dat probleem kennelijk proberen op te lossen door jou een andere tongpositie aan te leren. Daar kan ik natuurlijk wel inkomen.
Zoals ik al vaker bepleit heb, is het principe van trompetspelen niet zo moeilijk. Het wordt onnodig ingewikkeld gemaakt. Niemand blokkeert in het dagelijks leven de luchtstroom, dat is niet echt iets wat je van nature doet. Waarom mensen dat dan wel gaan doen zo gauw er een trompet tegen het hoofd aan staat is me een raadsel...
Net zoals sommige trompettisten ineens problemen met de ademhaling krijgen als ze trompet gaan spelen. Dat is ook een raar verschijnsel. Een kaars uitblazen kan iedereen, door een rietje blazen of een ballon opblazen lukt iedereen ook nog wel. Maar zo gauw men door een mondstuk moet gaan blazen ontstaan de problemen...