trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embochure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 10:10 

Dehaanmuziek schreef:
Jens schreef:
. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens,

Hier geef je in één zin zelf het antwoord al! :lol:

hahaha, klopt, ik bedoel eigenlijk, inmiddels niet meer :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 10:20 

Jens schreef:
Mijn tong bleek voor mij dus wel een hoofdzaak om verder te komen. En als ik de redenatie van Erik volg, als het mij heeft geholpen een enorme stap vooruit te komen, dan ben ik het levende bewijs van dat de tong wel van belang kan zijn. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens, het belangrijkste probleem bij mij bleek dat ik mijn tong achterin hield en zo de lucht blokkeerde en daarnaast meer van achterop mijn tong moest spelen.

Je had je niet met tongposities bezig hoeven te houden als de tong de lucht niet had geblokkeerd. Dat is dus ook het eerste wat ik hier aangaf: de tong moet relaxed onder in de mond liggen en dan hoef je je daar verder niet druk over te maken. Bij jou is de tong dus wel van belang, maar dan in negatieve zin. Willem van de Vliet heeft dat probleem kennelijk proberen op te lossen door jou een andere tongpositie aan te leren. Daar kan ik natuurlijk wel inkomen.

Zoals ik al vaker bepleit heb, is het principe van trompetspelen niet zo moeilijk. Het wordt onnodig ingewikkeld gemaakt. Niemand blokkeert in het dagelijks leven de luchtstroom, dat is niet echt iets wat je van nature doet. Waarom mensen dat dan wel gaan doen zo gauw er een trompet tegen het hoofd aan staat is me een raadsel... :?

Net zoals sommige trompettisten ineens problemen met de ademhaling krijgen als ze trompet gaan spelen. Dat is ook een raar verschijnsel. Een kaars uitblazen kan iedereen, door een rietje blazen of een ballon opblazen lukt iedereen ook nog wel. Maar zo gauw men door een mondstuk moet gaan blazen ontstaan de problemen... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 11:53 

erikveldkamp schreef:
Jens schreef:
Mijn tong bleek voor mij dus wel een hoofdzaak om verder te komen. En als ik de redenatie van Erik volg, als het mij heeft geholpen een enorme stap vooruit te komen, dan ben ik het levende bewijs van dat de tong wel van belang kan zijn. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens, het belangrijkste probleem bij mij bleek dat ik mijn tong achterin hield en zo de lucht blokkeerde en daarnaast meer van achterop mijn tong moest spelen.

Je had je niet met tongposities bezig hoeven te houden als de tong de lucht niet had geblokkeerd. Dat is dus ook het eerste wat ik hier aangaf: de tong moet relaxed onder in de mond liggen en dan hoef je je daar verder niet druk over te maken. Bij jou is de tong dus wel van belang, maar dan in negatieve zin. Willem van de Vliet heeft dat probleem kennelijk proberen op te lossen door jou een andere tongpositie aan te leren. Daar kan ik natuurlijk wel inkomen.

Zoals ik al vaker bepleit heb, is het principe van trompetspelen niet zo moeilijk. Het wordt onnodig ingewikkeld gemaakt. Niemand blokkeert in het dagelijks leven de luchtstroom, dat is niet echt iets wat je van nature doet. Waarom mensen dat dan wel gaan doen zo gauw er een trompet tegen het hoofd aan staat is me een raadsel... :?

Net zoals sommige trompettisten ineens problemen met de ademhaling krijgen als ze trompet gaan spelen. Dat is ook een raar verschijnsel. Een kaars uitblazen kan iedereen, door een rietje blazen of een ballon opblazen lukt iedereen ook nog wel. Maar zo gauw men door een mondstuk moet gaan blazen ontstaan de problemen... :wink:

Ja, dat klopt helemaal van de tongpositie. Hij heeft me echter ook geleerd de tong te gebruiken als hulp in de hoogte en bij klankvorming, maar nogmaals, het zou goed kunnen dat ik de tong dan als hulp dient voor de embouchure, omdat het embouchure onbewust meebeweegt als ik "vanaf de tong speel". Maar hoe dan ook, met bovenstaande ben ik het allemaal helemaal met je eens. Waarom het ingewikkelder wordt als er een trompet op je hoofd staat weet ik ook niet. Ik heb me dat ook vaak afgevraagd. Ik denk dat dat hier een mentaal aspect een grote rol speelt. Ik denk dat je snel geneigd bent te denken, als het hoog is kost het kracht; een lineaire correlatie...Hoog spelen doet mentaal aan als een enorme krachtsinspanning. Maar hoe meer (ongecontroleerde) kracht verkeerd gebruikt hoe meer verkramping. Dat zal er ook mee te maken hebben...Het valt mij altijd op als ik goed in mijn hoogte zit hoe weinig kracht het eigenlijk hoeft te kosten...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 12:00 

Jens schreef:
Waarom het ingewikkelder wordt als er een trompet op je hoofd staat weet ik ook niet. Ik heb me dat ook vaak afgevraagd. Ik denk dat dat hier een mentaal aspect een grote rol speelt.

Vandaar dat ik tijdens mijn lessen veel aandacht besteed aan het mentale gedeelte. Veel trompettisten weten vaak niet waarom ze bepaalde dingen doen, of waarvoor bepaalde oefeningen wel of niet geschikt zijn. Ik besteed ook veel aandacht aan "goal orientation", dus focussen op de dingen die belangrijk zijn. Je begrijpt misschien dat ik het dus niet heb over de tong en ook nauwelijks over het embouchure. De embouchure ontwikkeld zich vanzelf wel in de goede richting als je je focust op de juiste zaken (klankvoorstelling, frasering, timing, e.d.)

Als je je bewust bent van waar je naar toe moet als trompettist, dan vallen veel zaken vanzelf op de plek zonder daar extra aandacht aan te hoeven besteden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur