trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vibrass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vibrass
BerichtGeplaatst: 09 feb 2009 17:08 
Moderator

In het blad "Brassinfo" staat een test van de de "Vibrass" ( http://www.vibrass.at/index_e.htm ) door Wouter Zuidam (BB Schoonhoven) en Arnold Zwijgers (bereden wapens).
De test is eigenlijk best positief uitgevallen.
Ook op 4Barsrest lees je positieve ervaringen.

Heeft iemand van de trompet.nl'rs er al ervaringen mee?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2009 18:57 

Yup. Ik heb een vibrass. Gebruik hem meestal na een pittige repetitie of lang optreden. Als ik, en dus ook mijn lippen, er moet zijn voelt het wel prettig en het is makkelijker dan zelf je lippen losmaken. Het lijtk alleen een beetje vreemd om met zo'n ding rond te lopen. En met lenzen in is het ook lastig, die beginnen namelijk behoorlijk te trillen waardoor je zicht erg vreemd is.
Opzich een fijn apparaat, maar het is naar mijn idee vooral een leuke gadget.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 10:53 

Ik snap niet zo goed waarom je niet gewoon inspeelt ipv dit ding te gebruiken.
Bij het inspelen moet je namelijk niet alleen je lippen opwarmen, maar ook alle spieren voor je ademhaling en zo. Bovendien kan je met dit dingetje ook niet horen of je sound goed is of voelen of je adem goed zit.

En voor het uitspelen: speel gewoon 10 minuten lang pedaaltonen. Ik speel vaak die Stamp dingen of gewoon vierklanken omlaag, beide steeds een halve lager en heel langzaam en ontspannen. Werkt voor mij heel goed.

En als je graag wi in/uitspelen zonder herrie te maken, koop een Bestbrass (of welk merk je fijn vind) oefendemper. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 10:58 

Ik kan me voorstellen dat het helpt.
Maar ik moet zeggen om in te spelen, ga ik met pier mee. Gewoon de inspeelshit doen die je gewend bent, en uitspelen? Gewoon niet. T ontspant vanzelf wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 11:02 

Omdat een Vibrass heel anders werkt dan gewoon inspelen.
Met dit apparaat zorg je voor de een betere doorbloeding van de hele onderste helft van je gezicht, van neus tot kin en naar de wangen. Dus een veel groter gebied dan alleen de lippen. Vooral als cooling down is het prettiger en makkelijker dan 10 minuten pedaaltonen spelen (10 minuten is namelijk best een tijd en ik ken niet veel spelers die dat ook daadwerkelijk zo lang doen, zeg maar geen).
Zelf gebruik ik hem ook niet maar ik hoor er wel positieve verhalen over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 12:19 

Het zou dus in principe ook kunnen werken tussen twee sets bij een optreden met popband e.d. Geheel fris de laatste hoge C kunnen spelen lijkt me ook wel wat.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 12:28 

Misschien kun je zelfs wel een octaaf hoger spelen als je hem vaak genoeg gebruikt! Zou dit dan de gouden oplossing zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 15:27 
Moderator

Hans schreef:
Omdat een Vibrass heel anders werkt dan gewoon inspelen.
Met dit apparaat zorg je voor de een betere doorbloeding van de hele onderste helft van je gezicht, van neus tot kin en naar de wangen. Dus een veel groter gebied dan alleen de lippen. Vooral als cooling down is het prettiger en makkelijker dan 10 minuten pedaaltonen spelen (10 minuten is namelijk best een tijd en ik ken niet veel spelers die dat ook daadwerkelijk zo lang doen, zeg maar geen).
Zelf gebruik ik hem ook niet maar ik hoor er wel positieve verhalen over.

Wat je hierboven schetst is ook zo'n beetje de ervaringen van de blazers die het apparaat voor "Brassinfo" (heel goed blad trouwens) hebben getest.
Vooral , aldus de testers, na een zwaar optreden of tussen 2 optredens door goed te gebruiken. (cooling- down) Vergelijkbaar met een massage na een inspanning van een topsporter.
Misschien ga ik het ook eens proberen. Weet me nog wel te herinneren dat ik een keer om 9 uur 's-morgens in de kerk moest spelen, terwijl ik daarvoor tot 4 uur 's-nachts met een boerenkapel bij een feest van Sparta had gespeeld..................... :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur