trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stoppen met trompet spelen, maar twijfel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 14:49 

Misschien stel je wel te hoge eisen aan jezelf. Ik herken dit probleem als geen ander. Ik heb voor mijzelf op een gegeven moment de beslissing genomen dat ik veel liever in onze vereniging een goede en mooie 3de partij wil spelen, dan alsmaar op mijn tenen moet lopen, om de 1ste te kunnen blijven spelen. Dat besluit heeft mij zoveel goed gedaan, de rust die het geeft, dat ik min of meer als vanzelf weer plezier kreeg in het spelen (ook ik wilde stoppen). Het gevolg van plezier hebben in het trompetspel (of welk spel dan ook) is onveranderlijk dat je met de juiste instelling je oefeningen doet. En zoals we allemaal weten is een juiste gemoedstoestand van cruciaal belang voor oefeningen. Als je begint aan toonladders of etudes met een instelling van "he bah", zal het niks worden.
Door dit plezier is mijn niveau opgekrikt. Juist hierdoor kan ik een prima 3de partij spelen ter meerdere glorie van mijzelf en de vereniging.

Het is hiervoor al gezegd, misschien leg je de lat te hoog. Ooit was 1,80 meter genoeg voor een wereldrecord. Nu niet meer, maar wat zou ik blij zijn als ik het haalde!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2009 13:00 

Wat mij hielp om de interesse voor het instrument te behouden is het helpen van andere muzikanten om verder te komen. Het enthousiasme en de emotie waarmee sommigen bezig zijn met muziek heeft het vlammetje bij mij weer aangewakkerd.

Ik heb nu een trompettiste naast me zitten van 17 jaar die vrij onzeker is over haar eigen kunnen. Dan ineens, uit het niets hoor ik naast me: "Wanneer stop je nou eens met zuigen aan dat ding ouwe?!?!" terwijl je je net de schompes hebt zitten blazen... Dat is zo geweldig mooi om dat dan te horen. Dan wordt je weer even terug op aarde gezet en denk je bij jezelf "Wat zit je nou moeilijk te doen, eikel!". Zulke momenten houden bij mij het vlammetje gaande!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2009 07:00 

Ik zit nu in eenzelfde periode.

ik speel al heel wat jaren maar steeds met periodes van niet spelen daartussen vanwege diverse redenen.

ik heb eigenlijk moeite met van alles. intoneren, uithouding, hoogte noem het maar op.A2 max.

2 jaar geleden erachter gekomen dat mijn mondstuk veel te laag stond, intussen mbv BE het mondstuk weer op de juiste plaats. nu onderhouden...

oorzaak wellicht ademsteun. gestart met oefeningen van de site van Erik om de ademsteun te verbeteren. lipbindingen.. lange noten..arban ...

mond,wang spieren zijn nog snel vermoeid... soms al na 10 minuten...
wordt nu langzaam beter door meer ontspannen te spelen...intonatie oefeningen..en vooral luisteren naar de klank... probeer nu ook op te bouwen van 5 minuten spelen 5 minuten rust naar meer...

potloodtruc nu gestart en ook lippbuzzing.

probleem is dat ik door 5 ploegendienst en gezin niet alledagen evenveel kan spelen, soms gewoon helemaal niet regelmatig alleen maar een warm-up.
ik heb ook een silent brass maar speel toch liever zonder, vooral voor de klank die je toch in je hersenpan moet opslaan..

je ziet en hele waslijst..... maar het middenregister is warm en vet, en ja het leven zou een stuk makkelijker zijn zonder die trompet...maar als het dan allemaal toch weer even op zijn plek valt...tja daar doe je het voor...

en het maakt niet uit of het een heel simpel stukje popmuziek is of een heel moeilijk arrangement...als het binnen je bereik even helemaal goed is met je bandje, orkest of wat dan ook...
ik kan dat niet missen...

grt Corné

Profiel  

Berichttitel: Twijfel niet...
BerichtGeplaatst: 11 feb 2009 09:17 

remco p schreef:
ik ben aan het twijfelen om te stoppen met trompet. Ik speel nu al een jaar of 9 en heb het idee dat ik nog steeds op het niveau zit van iemand die pas 3 à 4 jaar speelt.

Dan heb je mij nog nooit horen spelen :D !

Ik speel al een jaar of 35 en blaas nog steeds geen deuk in een pakkie boter....

Zoek een andere leraar, ga lekker 3de partijen spelen in de fanfare en focus je niet op wat je (nog) niet kunt maar werk geduldig aan je progressie want geloof me, oefening baart kunst.
Wat ik vaak doe is af en toe een oefening/etude whatever van een tijdje terug weer op de lessenaar zetten en die door te spelen. Ik merk dan dat 't tóch weer een beetje makkelijker gaat dan toen: Dus tóch progressie!
Maar wat vooral belangrijk is: Wees eerlijk naar jezelf toe en leg die lat niet te hoog: In een orkest is de 3de partij net zo belangrijk als de 1ste. Sterker nog, de 1ste kan pas ècht schitteren als de 2de en 3de partijen hun werk goed uitvoeren.

Kijk ook 's op www.mysterytomastery.com ,was een eye-opener voor Ome Theo.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2009 11:21 

Gonzo schreef:
erikveldkamp schreef:
baroque muziek

Geheel tegen mijn verwachting in was dit het dus voor mij :-) Heb van die totaal andere stijl geleerd me meer te richten op klank en niet (meer) op de hoge noten (jaja, ook ik heb zo'n fase (gehad)).

Dan hoor je jezelf ineens op een heel andere manier vooruitgaan. heerlijke ervaring

gehad???!!! :lol: :wink:
Daar zal ik je de komende repetities aan houden.
Je speelt het maar mooi een oktaaf lager, zoals meneer de dirigent wil :P

:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2009 14:21 

als het in de partij staat moet t er gewoon zijn ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2009 14:26 

haha...maar wat de dirigent zegt moet gebeuren (ookal zou het 10x niks zijn) :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2009 14:26 

ach, je geeft die man een pilsje, vindt hij t ook weer goed :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur