trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Omschrijven
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Omschrijven
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 14:48 

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag nou heb ik muziek stukje geschreven. Maar nou zou ik graag een tweede trompet partij erbij schrijven. Maar nou weet ik niet precies welke noten ik dan kan nemen. Is hier een foufje voor.

mvg Dennis

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 17:17 

Meestal kun je tertsen schrijven. Of in qwinten maar probeer eigelijk zoveel mogelijk te luisteren. Kwa ritmisch kan het lastig zijn. Daar heb ik zelf ook moeite mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 23:20 

als je weet wat de akkoorden zijn kun je het daaruit afleiden, vaak is het idd een terts erboven of eronder, maar niet altijd.... goed luisteren is dus zeer belangrijk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 23:30 

Vaak is de toon naar waar je toe speelt ( het einde van een loopje of iets dergelijks) een akkoordtoon, dat is meestal op de eerste tel van een maat, de rest van de noten zijn dat ook soms, maar meestal gewoon noten in de toonladder van het grondakkoord.
In gemakkelijke muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2009 17:46 

hoeveel kennis van theorie heb je?

En wat heb je verder op papier staan?
alleen een trompet melodie?
of ook iets van gitaar of piano begeleiding?

Tertsen doen het vaak goed, kleine en grote terts.

maar ook een Gr/Kl Secunde of een Kwart kan heel nuttigzijn in de context

Muziek maken is een verhaal vertellen,
Welk verhaal wil jij vertellen, en welke klanken wil je daarbij hebben.

Wat je is zou kunnen doen is een vriend vragen dat te spelen wat je hebt opgeschreven.
en daar dan zelf wat bij spelen.
Maat voor maat, of per 2 maten, en dan kijken wat het beste klinkt bij jou beeld van dat nummer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009 16:54 

Hallo,

Ik heb theoretisch niet zo goed aangelegd. Ik ben net begonnen om wat te schrijven.

Ik heb een stukje geschreven voor een dweilband met een trompet, altsax, bariton en baspartij.

Ik heb wel eens van iemand begrepen dat er een maniertje voor is om er een 2de partij bij te scrhijven maar ik weet niet meer hoe die het toen had uitgelegd. Mischien zegt het jullie wat???

- C
- B
- A
5 G B D
4 F A C
- E
- D
1 C E G

Dit schematje had ik toen gekregen maar veder weet ik het niet meer.

bvd Dennis

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009 17:17 

Zo ga je er niet komen, jouw schemaatje geeft de toonladder van C weer (afdalend met daarbij de akkoorden van de eerste trap, C-E-G, de vierde trap, F-A-C (subdominant) en de vijfde trap, G-B-D (dominant, met de F erbij de dominantseptiem).
In de harmonieleer geldt voor meer-stemmige verbindingen dat als de bovenste partij stijgt, de onderste daalt, tegenbewegingen dus. De middenpartijen nemen de kortste afstand naar het volgend akkoord. Op zich is dat al een redelijke studie om dat zonder parallelgangen voor elkaar te krijgen. Moeilijker wordt het als je partijen wilt schrijven die een melodie op zich vormen, dan zul je je moeten bekwamen in in ieder geval de beginselen van contrapunt, dat is eigenlijk conservatoriumwerk. Wat je in jouw geval het beste kan doen is bij een partij een 2e stem bedenken, die spelen en dan opschrijven. Eventueel verder met een 3e stem enz. Als je dan muzikaal een beetje binnen de harmonieen blijft kun je niet zo gek verkeerd gaan. groeten, Delano
P.S. In modernere muziek kom je tekort aan 1e, 4e en 5e trap, het wordt dan wat moeilijker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009 17:20 

Zij of Hij heeft je waarschijnlijk de akoordtrappen uitgelegd.
Er staat een toonladder van beneden naar boven. Op elke trap kan een akkoord gebouwd worden dat als begeleiding van je melodie kan dienen. Een akkoord wordt gevormd door de oneven tonen, geteld vanaf de trap. Dus bijvoorbeeld de 1e trap: C, krijgt als akkoord de c, e, g, b, d, f, a, c. Alleen zal in jouw geval (dweilbandje) de eerste 3 of 4 voldoende zijn.

De belangrijkste trappen zijn de eerste, vierde en vijfde trap, vandaar dat die op jouw schema ook uitgewerkt zijn. Dus op C: c-e-g, op F: f-a-c en op G: g-b-d-(f).

Nu is het zaak te horen welke trappen op welke plaats onder jouw melodietje komen. Ik zou in ieder geval beginnen en eindigen met de eerste (C: c-e-g), en de rest op gevoel (trial and error) proberen. Iemand met een piano of gitaar kan je hierbij helpen.

Nu is het bij carnavalsmuziek meestal wel mooi om de tweede stem ofwel 2 noten, ofwel 5 noten onder de melodie te schrijven. Je kunt dan kijken welke van deze twee varianten het best overeenstemt met de trappen die je hebt gevonden op de hierboven beschreven manier. Ook hier is het weer een zaak van trial and error.

Voorbeeld:
cdec-cdec-efg-efg-gagfec-gagfec-cgc-cgc (vader jacob)
laten we de eerste vier trekjes eens tweestemmig maken.
Het akkoord onder de tonen c, e en g is de eerste trap: C:c-e-g
Het akkoord onder de tonen d en f is de vijfde trap: G:g-b-d-f
De tweede stem zou kunnen zijn:
efge-efge-cde-cde.
Ik begin dus met een tweede stem 5 tonen onder de melodie, omdat dit leuker uitkomt met de akkoorden.
De tweede stem van het derde en vierde trekje is echter 2 tonen onder de melodie.

Bovenstaand vader jacob kun je nog op veel andere manieren van een tweede stem voorzien, dit is gewoon een van de mogelijkheden.

Nog een tip: meestal speelt de bas de "trap"-toon, dus als je als akkoord bijvoorbeeld de vierde trap hebt gevonden, speelt de bas een F, vaak afgewisseld met een toon 3 tonen lager (of 4 tonen hoger), dus de C.

Dit is een erg vereenvoudigde uitleg over hoe het werkt. Harmoniseren, arrangeren en instrumenteren zijn stuk voor stuk vakken apart, en het kost je doorgaans jaren van intensieve studie om ze goed onder de knie te krijgen.

Succes!

P.S. delano was me net voor. Als je begrijpt wat hij zegt, kun je er wel wat aan hebben, maar ik begreep uit jouw vraagstelling dat je niks van harmonieleer weet, dus dan begrijp je de uitleg van delano waarschijnlijk niet.

aan delano: Je hebt het hier over de klassieke harmonieleer; het voorkomen van parallellen is niet echt aan de orde als je voor dweilorkest instrumenteert. Wil je bijvoorbeeld Smoke on the Water van Deep Purple spelen, raad ik je aan te beginnen met een paar forse kwintparallellen.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur