trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke trompet is dit?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 21:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke trompet is dit?
BerichtGeplaatst: 23 feb 2009 21:15 

Kan iemand mij vertellen op welke trompet Lee Morgan hier blaast? Hij is toch al een van mijn topfavorieten maar deze sound vind ik heerlijk. Ik weet waarop hij geblazen heeft volgens player-horn combinations maar dit is volgens mij niet de Conn 8B?????

http://www.youtube.com/watch?v=VDbrxLz20JY

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Welke trompet is dit?
BerichtGeplaatst: 23 feb 2009 21:50 

delano schreef:
Kan iemand mij vertellen op welke trompet Lee Morgan hier blaast? Hij is toch al een van mijn topfavorieten maar deze sound vind ik heerlijk. Ik weet waarop hij geblazen heeft volgens player-horn combinations maar dit is volgens mij niet de Conn 8B?????
http://www.youtube.com/watch?v=VDbrxLz20JY

Allereerst, bedankt voor dit heerlijke filmpje!
Máár... Als je denkt dat de trompet de reden is van deze sound, dan zit je er naast.
Ook op jouw trompet, of die van mij, zou hij zo hebben geklonken.
Hier zie je één van de beste (jazz)solisten aan het werk die er ooit zijn geweest,
en net als alle andere fantastische trompettisten werd zijn sound niet bepaald door zijn trompet, maar door zijn muzikaliteit en vakmanschap.
Luister maar naar Chet Baker... Er zijn weinig trompettisten die op zo veel opname's te horen zijn, op zo veel verschillende trompetten, en tóch; altijd Chet Bakersound...
Da's de persoon achter het instrument.
En welke trompet hij hier speelt?
Ik heb geen idee, en het maakt me eigenlijk ook helemaal niet uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2009 21:51 

It's the man behind the gun... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009 08:08 

Ja ja heren, ik weet ook wel dat het de man of vrouw achter de trompet is die het echte verschil maakt maar ik heb heel wat opnamen van Lee Morgan zowel onder eigen naam als onder die van de Messengers en zowel op CD als vinyl maar dit geluid heeft voor mij toch iets extra's, er zit een mellow klank in met toch weer een sizzl'tje dat heel onheilspellend aandoet. Het is ook mogelijk dat Lee hier qua embouchure in topvorm was, door zijn nogal heftige drugsbestaan was dat misschien niet altijd het geval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009 08:12 

Naar aanleiding van dit filmpje kwam de volgende gedachte in mij op: volgens mij is I remember Clifford geschreven door Benny Golson die op dit filmpje zo gedienstig de achtergrond vult, zou dit de eerste opname van dit nummer zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009 08:52 

Het is zo wat iedereen heir voor me zegt, Lee Morgan heeft op een behoorlijk aantal trompetten gespeeld en had altijd zijn eigen sound. Dus denk niet at als je zo'n trompet koopt, dat je hetzelfde klinkt (ook niet met dat onheilspellende sizzltje zoals jij het noemt, dat is ook de beste man....) Maar dat wist je denk ik al...
Anyway...Hij heeft lang op een Martin Committee deluxe gespeeld (gekregen van zijn zus), die hij verpatste voor drugs, en vervolgens heeft hij een tijdje op een Olds Ambassador gespeeld (waar hij de Sidewinder mee heeft opgenomen). Ik kan zo snel niet zien wat dit is, lijkt op een Bach...Maar in zijn slechtste periode (qua drugs) speelde hij eigenlijk op alles wat mensen hem gaven omdat hij geen eigen trompet meer had.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009 22:14 

delano schreef:
dit geluid heeft voor mij toch iets extra's, er zit een mellow klank in met toch weer een sizzl'tje dat heel onheilspellend aandoet. Het is ook mogelijk dat Lee hier qua embouchure in topvorm was, door zijn nogal heftige drugsbestaan was dat misschien niet altijd het geval.

Ik hoor het niet.
Ik hoor een fantastische Lee Morgan, en niets anders...
Het maakt me wel melangolisch;
Een eerbetoon van de ene te vroeg gestorven trompettist aan de andere. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:49 

Voor mij heeft de sound van Lee Morgan op dit filmpje absoluut meerwaarde. Ik ken zijn platen goed, kocht de eerste al in 1965 of zo (singletje met just in time erop, helaas kwijt), maar deze sound is precies het geluid waarnaar ik streef en dus naar op zoek ben. Helemaal hetzelfde kan niet en hoeft ook niet maar het is een sound die aangenaam is als Davis, Baker enz. maar toch een randje eraan heeft dat zegt: pas op hoor als je mij te lief vind, en een enorme potentie heeft om uit te halen. Dat is de reden dat ik hier een beetje op door ga, het is niet de bedoeling het beter te weten enz. dan anderen hier.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur