trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stoppen met trompet spelen, maar twijfel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2009 18:03 

Theo van Kempen schreef:
Citaat:
Zoek een andere leraar, ga lekker 3de partijen spelen in de fanfare en focus je niet op wat je (nog) niet kunt maar werk geduldig aan je progressie want geloof me, oefening baart kunst.
Wat ik vaak doe is af en toe een oefening/etude whatever van een tijdje terug weer op de lessenaar zetten en die door te spelen. Ik merk dan dat 't tóch weer een beetje makkelijker gaat dan toen: Dus tóch progressie!
Maar wat vooral belangrijk is: Wees eerlijk naar jezelf toe en leg die lat niet te hoog: In een orkest is de 3de partij net zo belangrijk als de 1ste. Sterker nog, de 1ste kan pas ècht schitteren als de 2de en 3de partijen hun werk goed uitvoeren.

Helemaal mee eens! Zelf ben ik vier jaar geleden lekker 4-de en 5-de trompet gaan spelen (lager kan niet, maar meer zat er ook niet in toen...) en ben met een uitstekende leraar lekker gaan werken aan de basis: het blazen, het lichaamsgevoel ("wat je voelt kun je sturen") en klank. Inmiddels kan ik 2 blazen en voor je het weet komt de tijd dat ik Gonzo en Toet'n op 1 fluitend naar huis speel... of niet natuurlijk, dat zien we wel. En dat laatste is denk ik belangrijk als je twijfelt: wees een beetje relaxt in je benadering van het spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2009 18:10 

eerst ff dit:
Jan, ik heb je laatst die (cornet?)solo horen toeteren...partij voor het eerst voor je en dan zo spelen? wauw!....jij kan veel meer dan je denkt joh!

En verder ben ik het eens met dat leraarverhaal.
Zelf kom ik er nu (na 8 jaar les van dezelfde leraar te hebben gehad) erachter dat ik alleen maar overhoord werd op of ik wel gestudeerd had. Er werd gezegd dat ik het anders moest doen/hoe het moest klinken..maar niet hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen.
Ik ben weer bezig om op mijn D-niveau te komen en daarna wil ik weer les gaan nemen. Deze keer wel om écht iets te leren. En natuurlijk hoop ik dan ook dat allerlei nieuwe dingen leer want nieuwe dingen leren motiveert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2009 14:59 

jan drost schreef:
Inmiddels kan ik 2 blazen en voor je het weet komt de tijd dat ik Gonzo en Toet'n op 1 fluitend naar huis speel...

Das dus volgende week...

Profiel  

Berichttitel: Re: stoppen met trompet spelen, maar twijfel
BerichtGeplaatst: 06 maart 2009 17:20 

remco p schreef:
ik ben aan het twijfelen om te stoppen met trompet. Ik speel nu al een jaar of 9 en heb het idee dat ik nog steeds op het niveau zit van iemand die pas 3 à 4 jaar speelt. Ik kom gewoon niet meer vooruit. Niet in techniek, niet in hoogte, niet in soeplesse. ik moet dit gewoon even ergens kwijt en mssn dat jullie ook mijn twijfel kunnen weg halen zodat ik een duidelijker besluit kan nemen.

Beetje late reactie maar wie weet heb je er nog wat aan: het is goed mogelijk dat je mondstuk niet handig op je lippen staat.

Belangrijke regels, die niet altijd worden gegeven, zijn:
1)Zorg dat je lippen recht boven elkaar staan, zodat het gaatje tussen je lippen zichtbaar is als je in een spiegel kijkt. De luchtstroom moet rechtuit kunnen naar het mondstuk en niet zich een weg moeten banen over onderlip, daarna onder bovenlip en dan zoeken naar het mondstuk.
2) je start het blazen vanuit 'gesloten' lippen. Je blaast de lippen open met de opening die noodzakelijk is voor de toon, niet meer en niet minder. Denk aan de snaar van een gitaar. Als je veel druk op je bovenlip hebt sluit je de bloedtoevoer af en treedt verzuring heel snel op. Je 'blaast' je lippen op.
3) de noodzakelijke steun voor je mondstuk richt je op je onderlip/onderkaak. Zo min mogelijk druk op je bovenlip want die moet vibreren: die maakt de klank, niet je onderlip.
4) algemenere tip is werken aan een goede ademsteun.
5) Niet zo hard duwen met je trompet op je lippen want dat is heel slecht. Als je ademsteun werkt ga je vanzelf minder hard duwen.

groet, George Pancras

Profiel  

Berichttitel: Plezier in muziek
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 11:58 

Na over de topic nog eens mijn gedachten te hebben laten gaan,vraag iik mij af Remco
of je trompet spelen ueberhaupt nog wel leuk vindt.
In feite moet je er veel plezier in hebben. Ook in de soort muziek die je eigenlijk wilt
spelen i.p.v. moet spelen. Het is geen wedstrijd.Je hoeft niet perse de hoogste
noten te spelen. Zodra het moeten wordt is er voor velen toch gauw de lol af.
Het moeten is alleen voor de professional,die getalenteerd zijnde,het onderste uit de kan wil halen en in de praktijk niet altijd kan spelen,hetgeen hij eigenlijk het liefst zou willen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 16:11 

Ook een professional speelt omdat hij /zij dat leuk vindt.

misschien beter: Ook een professional zou moeten spelen omdat hij / zij dat leuk vindt.
Waar komt anders dat streven naar perfectie vandaan? Die motivatie om weer dat ene net niet lekkere loopje nog een keer te spelen?
Als een prof. geen passie voor zijn / haar vak meer heeft zal dat ten koste gaan van de kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 18:39 

Dat is zeker waar.
Maar ik denk dat iedereen af en toe wel het idee heeft dat het ff minder gaat, dat je vast loopt.
Ik heb nu ook weer ff zo'n periode ivm mijn longen, maar ik zal zeker niet stoppen met trompet spelen. Want over een tijdje heb ik vast nergens meer last van. stoppen is wel gelijk zo'n definitieve beslissing vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 19:47 

Gonzo schreef:
Ook een professional speelt omdat hij /zij dat leuk vindt.

misschien beter: Ook een professional zou moeten spelen omdat hij / zij dat leuk vindt.
Waar komt anders dat streven naar perfectie vandaan? Die motivatie om weer dat ene net niet lekkere loopje nog een keer te spelen?
Als een prof. geen passie voor zijn / haar vak meer heeft zal dat ten koste gaan van de kwaliteit.

Natuurlijk moet je wel plezier hebben in het werk,dat je doet en waarvoor je betaald wordt.De overgang van amateur naar beroeps is dikwijls moeilijk en waarom. Omdat er ook nog eens brood op de plank moet komen. Er zal ook wel eens gespeeld moeten
worden onder minder leuke omstandigheden (hier kan je zelf van alles invullen)en dat je niet altijd de muziek kan kiezen.Dan komt de echte professionaliteit om
de hoek kijken. Passie is de drift,die aanwezig is om tot in de perfectie te gaan.
De loopjes waar je op doelt gaan bij de ervaren beroepstrompettist
meestentijds op de automatische piloot zonder aan kwaliteit in te boeten.

Bespeel je om het even welk instrument ook louter voor het plezier,dat je er aan beleeft,
dan is dat prima in orde. Houdt dat plezier op en ben je er op uitgekeken dan kan je gewoon een andere liefhebberij kiezen. Niets en niemand die je dwingt.

Zelf speel ik louter voor het plezier wel eens op een mondharmonica. Even tussen het vissen door op mijn motorbootje. Dat hoeft dus helemaal niet. Als ik daar even weer genoeg van heb, dan berg ik de harmonica op. Dat is prettig.Even geen verplichtingen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur