remco p schreef:
ik ben aan het twijfelen om te stoppen met trompet. Ik speel nu al een jaar of 9 en heb het idee dat ik nog steeds op het niveau zit van iemand die pas 3 Ã 4 jaar speelt. Ik kom gewoon niet meer vooruit. Niet in techniek, niet in hoogte, niet in soeplesse. ik moet dit gewoon even ergens kwijt en mssn dat jullie ook mijn twijfel kunnen weg halen zodat ik een duidelijker besluit kan nemen.
Beetje late reactie maar wie weet heb je er nog wat aan: het is goed mogelijk dat je mondstuk niet handig op je lippen staat.
Belangrijke regels, die niet altijd worden gegeven, zijn:
1)Zorg dat je lippen recht boven elkaar staan, zodat het gaatje tussen je lippen zichtbaar is als je in een spiegel kijkt. De luchtstroom moet rechtuit kunnen naar het mondstuk en niet zich een weg moeten banen over onderlip, daarna onder bovenlip en dan zoeken naar het mondstuk.
2) je start het blazen vanuit 'gesloten' lippen. Je blaast de lippen open met de opening die noodzakelijk is voor de toon, niet meer en niet minder. Denk aan de snaar van een gitaar. Als je veel druk op je bovenlip hebt sluit je de bloedtoevoer af en treedt verzuring heel snel op. Je 'blaast' je lippen op.
3) de noodzakelijke steun voor je mondstuk richt je op je onderlip/onderkaak. Zo min mogelijk druk op je bovenlip want die moet vibreren: die maakt de klank, niet je onderlip.
4) algemenere tip is werken aan een goede ademsteun.
5) Niet zo hard duwen met je trompet op je lippen want dat is heel slecht. Als je ademsteun werkt ga je vanzelf minder hard duwen.
groet, George Pancras