trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 23:19 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 11:54 

erikveldkamp schreef:

Ik leg alleen maar uit hoe het zou moeten functioneren in mijn beleving. Je hebt mij nog nooit horen zeggen dat je bewust daarmee bezig moet zijn.

Klopt, maar alleen alk het feit dat je het schrijft is in mijn ogen link. Er zijn hier mensen aan het zoeken naar oplossingen voor hun speelproblemen. Jij, ik en een aantal anderen hebben daar wat over te melden. Als ze dan bij jou lezen dat jij vindt dat ze hun embouchure stil moeten houden, dan kan dit al tot problemen leiden. Ik heb jaren geprobeerd mijn embouchure stil te houden, en dat heeft niet gewerkt. Dat is uiteraard een interpretatiefout mijnerzijds, maar sommige zinnetjes werken nu eenmaal zo. Als dat bij mij zo werkt, dan werkt dat bij een aantal anderen ook zo. Zo gek zit ik nu ook weer niet in elkaar :-)
Inmiddels snap ik natuurlijk best wat je bedoelt. In mijn beste momenten voelt het precies zoals je beschrijft nl. ik hoef alleen op mijn ademsteun te letten, en mijn embouchure lijkt helemaal niks te doen. Nogmaals, het enige waarover we van mening verschillen is de weg ernaartoe.

Citaat:
Maar door bewust te gaan focussen op de motoriek verstoor je het hele proces en krijg je die verkrampingen.

Dat is precies wat ik van BE heb geleerd, en dat is ook precies wat jij en Marcel niet begrijpen.

Citaat:
De ademsteun is vaak onderontwikkeld, dat is een groot gedeelte van de problemen die ik tegenkom bij mensen die zogenaamde embouchure problemen hebben. Daarnaast schort er nogal een hoop aan klankvoorstelling en zeker aan het mentale gedeelte wat ook superbelangrijk is bij trompetspelen. Misschien wel het belangrijkste bij trompetspelen.

Ik heb een beetje moeite met het licht-badinerende 'zogenaamde embouchureproblemen', maar voor de rest ben ik het wel met je eens.

Citaat:
De embouchure veranderd vanzelf als je een bepaalde noot wilt spelen, daar hoef je niet over na te denken. Als ik ergens naar toe loop denk ik ook niet na over wat mijn beenspieren allemaal moeten bewerkstelligen. Dat gaat namelijk vanzelf. Als ik er wel bewust over na ga denken gaat het ineens een stuk moeilijker.

Dit had zo in het BE boek kunnen staan. Je hebt het gelezen, maar niet goed genoeg, anders zou je weten dat vrijwel dezelfde vergelijking ergens in dit boekje staat.
We zijn het eens, echt waar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 14:49 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 17:11 

Citaat:
Ik snap de indirecte methode van BE wel, daar hoef je geen hooggeleerde voor te zijn. Waar het mij om gaat is dat ik niets zie in overdreven oefeningen met de lippen (roll-in, roll-out, lip clamb). De lippen maken die bewegingen niet als je speelt op de manier zoals ik al uitgelegd heb.

Nee inderdaad, maar het is ook niet de bedoeling dat je zo gaat spelen...
Bij mijzelf voelde ik dat deze oefeningen op termijn een positieve invloed hadden op mn (normale) embouchure, is er al gezegd dat ze indirect werken? :wink:
Citaat:
Plus je focust toch op de lippen i.p.v. op het werkelijke probleem.

Dat is eng natuurlijk... Maar zo heb ik dat niet ervaren.
Ik kan niet echt zeggen dat ik mij volledig op mn lippen hebt gefocust... De paar minuten die ik aan die vreemde oefeningen heb besteed mogen geen naam hebben :P

Citaat:
Dat jij door B.E. en anderen geholpen bent geloof ik graag, maar ik vind het een onnodig lange weg. Dat kan veel korter door meteen bij de hoofdoorzaak van de ontstane problemen te beginnen. Vandaar dat ik ook "zogenaamde embouchure" zeg, de problemen zitten namelijk niet in de embouchure maar in het hoofd. Daar ben ik van overtuigd.

Voor mij heeft de B.E. het algehele proces versnelt...
Als de problemen van meer 'psychologische' aard zijn dan zal er een eenvoudiger oplossing zijn.
Als die van motorische aard is, dan weet ik uit ervaring dat de B.E. heel nuttig kan zijn.
Citaat:
Als ik leerlingen met dit soort problemen op les krijg, probeer ik hun op de zaken te laten focussen waar het altijd aan schort.

Mijn docent doet het precies andersom: Focussen op wat goed gaat, dat zorgt voor meer speelplezier. De rest komt dan vanzelf wel.... Ik doe het allebei maar dat terzijde
Citaat:
Ik heb altijd direct resultaat met het wijzen op hoe je iets zo muzikaal mogelijk kunt spelen. Bijvoorbeeld door een climax te maken, of naar de hoogste noot in een frase speelt, of dat je een frase ziet als lange noot. Dus je speelt altijd ergens naar toe, ik noem dat horizontaal spelen. Veel mensen met problemen spelen verticaal, dus noot voor noot en geen zinnen. Als ik hun hier op laat focussen zie je dat het embouchure beter begint te functioneren, de ademsteun werkt beter en het klinkt dan natuurlijk ook veel beter. Alles valt op zijn plek
.
Persoonlijk ben ik er exact op dezelfde manier mee bezig!
Citaat:
Het klinkt enorm simpel, maar altijd komt het hier weer op neer, dat men wel met de embouchure bezig is en niet met de muziek. Zo maak je jezelf enorm moeilijk.

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 17:50 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 18:13 

erikveldkamp schreef:

waar de lippen min of meer in dezelfde positie blijven.

Ah, da's al veel beter. ;-)

erikveldkamp schreef:
Ik heb altijd direct resultaat met het wijzen op hoe je iets zo muzikaal mogelijk kunt spelen. Bijvoorbeeld door een climax te maken, of naar de hoogste noot in een frase speelt, of dat je een frase ziet als lange noot. Dus je speelt altijd ergens naar toe, ik noem dat horizontaal spelen. Veel mensen met problemen spelen verticaal, dus noot voor noot en geen zinnen. Als ik hun hier op laat focussen zie je dat het embouchure beter begint te functioneren, de ademsteun werkt beter en het klinkt dan natuurlijk ook veel beter. Alles valt op zijn plek. Het klinkt enorm simpel, maar altijd komt het hier weer op neer, dat men wel met de embouchure bezig is en niet met de muziek. Zo maak je jezelf enorm moeilijk. Deze manier van spelen werkt vanaf les 1 tot op het hoogste prof. nivo.

Dat heb ik twintig jaar geleden al uitgebreid van Erik van Lier geleerd, en erg ter harte genomen. Het werkt ook absoluut heel erg goed, ik ben met mijn leerlingen ook altijd daarmee bezig, maar toch speel ik sinds BE beter.

Verder ga ik de hele discussie niet herhalen. Je kunt wel beweren dat het niet klopt wat er allemaal in BE staat, ik ben te weinig met echte wetenschappelijke kennis onderlegd om het te kunnen weerleggen, misschien heb je gelijk, ik weet het niet, de vergelijking met de auto gaat in ieder geval behoorlijk mank, alleen voor de laatste keer: mijn ervaring is dat BE werkt. En ik heb de traditionele methode een kleine 15 jaar vruchteloos geprobeerd. Dat vind ik nou tijdverspilling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 18:58 

Citaat:
Ik zal 1 alinea citeren als voorbeeld uit B.E. waar ik bijv. erg veel moeite mee heb.

"If there is such a thing as "the sectret", it's in the way that our lips move in the mouthpiece. Lips do much more than vibrate. They are the primary valve which controls the air pressure of the entire system. When the lips roll in (close) and resist the air, compression increases and the pitch goes up. When they roll out (open) the opposite happens. This is a universal principle, fundamental to making the instrument work properly."

Zoals ik al zei gaat B.E. uit van het in- en uitrollen van de lippen. Met een moeilijker woord noemen we dat lipcompressie. Meer lipcompressie (in de volksmond "knijpen") zorgt inderdaad voor een hoger geluid, maar het geluid is dunner in vergelijk met de manier van aanspannen waar de lippen min of meer in dezelfde positie blijven.

Mijn lippen blijven tijdens het spelen min of meer wel in positie, toch merk ik dat ik enorm gebaat ben bij deze oefeningen...
Geen sprake van dunne toon etc etc, dat heb je alleen als je die oefeningen doet.
Na verloop van tijd voelde het (mijn) embouchure meer als een 'kussentje', ook in het hogere register.
Eerlijk gezegd kan ik ook niet exact uitleggen wat de oefeningen doen met het embouchure, mijn ervaring is alleen dat het effect gunstig is.
Zelf heb ik ook jaren geprobeerd om de gangbare manier (luchtsteun, articulatie enz) mijn spel naar de hand te zetten, zonder resultaat. Toen ik daarnaast de B.E. oefeningen ging doen viel het uiteindelijk op zn plaats..

Citaat:
Dus de stelling dat de lippen de luchtdruk controleren is niet correct, daar gaat in 1e instantie de ademsteun over. Ook een verhoogde tong kan er alleen maar voor zorgen dat de luchtdruk afneemt. Je creëert namelijk meer weerstand.

Als je met lippen weerstand creëert (ik vond het eigenlijk wel handig dat ik dan niet al mijn lucht in 3 tellen kwijt was) kun je in zekere zin zeggen dat je daarmee de druk/het blazen vanuit de longen controleert,,,
Kip en ei verhaal, het heeft allemaal met elkaar te maken.

Citaat:
Zo kan ik nog wel meer alinea's uit het boekje B.E. halen die niet kloppen met de werkelijkheid. De hele basis van waaruit B.E. is geschreven klopt niet wat mij betreft, en daar heeft hij oefeningen bij bedacht die onnodig zijn.

Ik ga je niet uitdagen...
Omstreden of niet, of er volgens jou onzin staat of niet, het werkt wel.
En jarenlang op de 'ouderwetse' manier oefenen werkte niet :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 19:07 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur