Citaat:
Ik snap de indirecte methode van BE wel, daar hoef je geen hooggeleerde voor te zijn. Waar het mij om gaat is dat ik niets zie in overdreven oefeningen met de lippen (roll-in, roll-out, lip clamb). De lippen maken die bewegingen niet als je speelt op de manier zoals ik al uitgelegd heb.
Nee inderdaad, maar het is ook niet de bedoeling dat je zo gaat spelen...
Bij mijzelf voelde ik dat deze oefeningen op termijn een positieve invloed hadden op mn (normale) embouchure, is er al gezegd dat ze indirect werken?
Citaat:
Plus je focust toch op de lippen i.p.v. op het werkelijke probleem.
Dat is eng natuurlijk... Maar zo heb ik dat niet ervaren.
Ik kan niet echt zeggen dat ik mij volledig op mn lippen hebt gefocust... De paar minuten die ik aan die vreemde oefeningen heb besteed mogen geen naam hebben
Citaat:
Dat jij door B.E. en anderen geholpen bent geloof ik graag, maar ik vind het een onnodig lange weg. Dat kan veel korter door meteen bij de hoofdoorzaak van de ontstane problemen te beginnen. Vandaar dat ik ook "zogenaamde embouchure" zeg, de problemen zitten namelijk niet in de embouchure maar in het hoofd. Daar ben ik van overtuigd.
Voor mij heeft de B.E. het algehele proces versnelt...
Als de problemen van meer 'psychologische' aard zijn dan zal er een eenvoudiger oplossing zijn.
Als die van motorische aard is, dan weet ik uit ervaring dat de B.E. heel nuttig kan zijn.
Citaat:
Als ik leerlingen met dit soort problemen op les krijg, probeer ik hun op de zaken te laten focussen waar het altijd aan schort.
Mijn docent doet het precies andersom: Focussen op wat goed gaat, dat zorgt voor meer speelplezier. De rest komt dan vanzelf wel.... Ik doe het allebei maar dat terzijde
Citaat:
Ik heb altijd direct resultaat met het wijzen op hoe je iets zo muzikaal mogelijk kunt spelen. Bijvoorbeeld door een climax te maken, of naar de hoogste noot in een frase speelt, of dat je een frase ziet als lange noot. Dus je speelt altijd ergens naar toe, ik noem dat horizontaal spelen. Veel mensen met problemen spelen verticaal, dus noot voor noot en geen zinnen. Als ik hun hier op laat focussen zie je dat het embouchure beter begint te functioneren, de ademsteun werkt beter en het klinkt dan natuurlijk ook veel beter. Alles valt op zijn plek
.
Persoonlijk ben ik er exact op dezelfde manier mee bezig!
Citaat:
Het klinkt enorm simpel, maar altijd komt het hier weer op neer, dat men wel met de embouchure bezig is en niet met de muziek. Zo maak je jezelf enorm moeilijk.
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk...