trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009 16:08 

Wilhelmus schreef:
. Als overgelukkige bezitter van 2 exemplaren van het veelbesproken boekje, heb ik er 1 voor hem in de aanbieding...Inclusief CD :P

En dat zeg je nu pas. Hadden we ons deze hele discussie kunnen besparen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 14:14 

Citaat:
En dat zeg je nu pas. Hadden we ons deze hele discussie kunnen besparen....

Daar hejje gelijk an, maar anderzijnds hebben we ook lol gehad :P
Waar is de TS? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2009 11:24 

Beste heren,

Ik als starter van deze topic wil even mededelen dat ik zeer zeker niet in slaap ben gevallen. Integendeel zelfs !! Ik heb al uw smakelijke discussies nauwlettend op de voet gevolgd. En ik heb er zo mijn voordeel mee gedaan. Het heeft mijn ogen doen openen en doen beseffen dat de grondslag van mijn problemen 'wellicht te wijten zijn aan meerdere factoren. Dat de embouchure er hier zeker één van is ben ik nog steeds van overtuigd. Nu is het dus zaak hier aan te gaan werken. Inmiddels heb ik uit jullie reacties ook begrepen dat er hier meerdere methoden voor zijn waar de BE er dus een van is. Om toch maar ergens te beginnen heb ik inderdaad Arban maar weer eens uit het stof gehaald!! Maar aangezien ik als trompettist ook eigenwijs ben aangelegd (een eigenschap waar meerdere trompettisten over beschikken zo blijkt maar uit voorgaande reacties :wink: ) zou ik de BE methode toch graag willen proberen. Voor zover ik uit jullie reacties kan nagaan is er nog nooit iemand slechter van geworden. En veel slechter kan het in mijn geval ook niet worden dus het lijkt mij de moeite van het proberen meer dan waard. En mocht blijken dat BE voor mij toch niet werkt dan gaat ie gewoon naast Arban in het stof. Wel heb ik besloten om nog een wijze raad van jullie op te gaan volgen en bij de missie om mijn trompetspel op een hoger niveau te brengen professionele hulp te gaan zoeken in de vorm van een docent (bij voorkeur een die de BE-methode niet verafschuwd.....Bert???) Tot slot nog een kleine vraag m.b.t. het aanbod van Wilhelmus: geldt deze aanbieding nog steeds?

Ik dank u allen hartelijk voor uw reacties en ik hoop u in de toekomst te kunnen berichten over de hopelijk vruchtbare resultaten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2009 15:09 

Lights-ON schreef:
En ik heb er zo mijn voordeel mee gedaan.

Mooi, dan is nog niet alles verloren.

Citaat:
Maar aangezien ik als trompettist ook eigenwijs ben aangelegd (een eigenschap waar meerdere trompettisten over beschikken zo blijkt maar uit voorgaande reacties :wink: )

Ik had het veel eerder moeten zijn...

Citaat:
Wel heb ik besloten om nog een wijze raad van jullie op te gaan volgen en bij de missie om mijn trompetspel op een hoger niveau te brengen professionele hulp te gaan zoeken in de vorm van een docent (bij voorkeur een die de BE-methode niet verafschuwd.....Bert???)

Je kunt me altijd mailen. Mijn site heeft een prachtig contactformulier.

Profiel  

Berichttitel: mijn site
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 14:19 

ik heb een site over de trompet gemaakt hij is nog niet helemaal klaar.

http://trompetbjorn.awardspace.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 13:15 

Heel goed dit soort discussies!

Ik ga zeker eens vaker kijken op dit forum.

Ik neig naar de benadering van Erik.
heb een periode tijdens mijn studie gehad dat ik veel teveel gefocussed was op mn embouchure; zelfs klein spiegeltje met knijper op mn mondpijp!!
Kon voor die tijd tot F 3-gestreept, daarna werd op een gegeven moment zelfs een D 2-gestreept (ja, in de balk!) een probleem voor me.
Op een gegeven moment lessen genomen bij een top-trompet-pedagoog die me in de eerste les al zei dat ik veel minder problemen had dan ik dacht en mn embouchure moest gaan "vergeten".Focus moest naar adem en klank. Dat was vooral een mentale strijd en heeft uiteindelijk heel erg geholpen.

Interessante discussie lijkt me nog:

Hoe ga je om met embouchure bij beginnende leerlingen?
Vertellen jullie iets over aanspannen van lippen, over stand onderkaak etc?
Of heb je het dan ook alleen over adem?

groeten,

André

(ver)koop je tweedehands muziekspullen op de nieuwe site:

www.muziekrubriek.nl

Laatst bijgewerkt door ATR op 13 apr 2009 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 13:52 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 13:55 

ATR schreef:
Hoe ga je om met embouchure bij beginnende leerlingen?
Vertellen jullie iets over aanspannen van lippen, over stand onderkaak etc?
Of heb je het dan ook alleen over adem?

l

Als het jonge kinderen zijn, vertel ik ze niks over embouchure, ik laat ze zien hoe ze moeten spelen, help met de eerste noten ( mondstuk plaatsing ) en vertel ze dat ze moeten ademhalen en hoe ze moeten doorblazen.

Alle ingewikkelde technische termen zijn aan de meeste kinderen van 8 niet besteedt.

Ik ga hierbij uit van het principe dat het ademen het belangrijkste is, en alleen maar een minime extensie is van wat je als mens nu eenmaal doet: ademhalen...

Als het mis dreigt te gaan, dan ga ik ingrijpen. Maar focussen op iets dat nog geen probleem is, lijkt me niet zinvol. Dan maak je het alleen maar moeilijker.

Wat ook heel goed helpt bij leerlingen: veel meespelen. laat ze horen hoe het moet klinken, en in het psychologische verlengde daarvan: speel ook op hun instrument. Zodat ze horen dat het ook op hun instrument mooi kan klinken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur