trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stoppen met trompet spelen, maar twijfel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009 20:39 

denk dat het probleem is dat ik het idee heb aan me plafond te zitten nu en niet verder kom gewoon. Dit wordt waarschijnlijk versterkt/veroorzaakt door het feit dat ik nu 2e speel in de harmonie (bij stukken waar maar 2 stemmen van zijn speel ik eerste). Die 2e gaat me makkelijk af. zeer makkelijk eigenlijk, maar vanwege het feit dat we 2 goeie trompettisten op eerste hebben zitten kom ik er niet bij omdat de rest wat 'naast mij zit' (dus ook 2e en 3e) geen hogere stem dan dat kan spelen. die zijn er nog niet klaar voor. dus geen instroom = geen doorstroom gevalletje.

verder heb ik sinds na de repetitie zondag afgelopen zondag een nieuwe liefde:

een Getzen eterna. Heeeerlijk dingetje, zeker vergeleken met de oude king 2000 waar ik nu 9 jaar (van begin af aan) op heb gepseeld. die king begon van binnen te roesten en corroderen, dus eigelijk gewoon aan de bloemist geven dat ding. maarja die getzen heeft me nu wel wat geholpen. klank is zoooveeeeel beter geworden, niet normaal, nooit gedacht dat dat kon door een trompet wissel. Op sommige plaatsen is de lak er een kleeiin beetje af, maar niet heel erg. hij is mooi goud met de buis tussen mondstuk en stempomp zilver. heerlijk ding egt. alleen nu nog een groter mondstuk en dan kan ik los gaan ;) haha.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009 22:20 

Nou ja, fijn dat je er uit bent.
Veel plezier toegewenst.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: huh?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 08:54 

[quote="remco p"] alleen nu nog een groter mondstuk en dan kan ik los gaan quote]

Getzen Eterna altijd goed, maar waarom in hemelsnaam een gròter mondstuk?
Je kan beter een kleiner mondstuk zoeken waar je beter mee uit de voeten kan. Met een beetje studeren kan je op een klein mondstuk net zo'n goede toon maken als op een grote.
Hier op dit forum is eens gezegd dat Ruud Breuls op een Bach 5C speeld. Nou, over goeie sound gesproken....
Moet 't mondstuk natuurlijk niet tè klein zijn. Waar speel je nu op?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 08:57 

vincent bach 7C

maar volgens mijn leraar moet ik een grotere

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 09:02 

Heeft je leraar ook uitgelegd waarom hij dat vind?

( ik wil even de mensen die gaan zeiken voor zijn. Namelijk voor veel mensen is een mondstuk verandering aangeraden door een leraar taboe, als het gaat om een groter mondstuk... )

Profiel  

Berichttitel: hmmmm.
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 09:54 

remco p schreef:
vincent bach 7C

maar volgens mijn leraar moet ik een grotere

Aha, ja dan wordt een eventuele kleinere wel erg klein. Bach 7C heb ik nooit als erg comfortabel ervaren. Yamaha 11b4 had meer mijn voorkeur. Maar goed, een maatje groter is in dit geval natuurlijk altijd de moeite waard. Je kan altijd nog terug.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2009 17:04 

Dat is nog maar de vraag bij Bach. Ik speel cornet op een Bach 7C (die zijn identiek aan de trompetmondstukken) van pak'm beet 1965, en dat is (veel) groter dan mijn Bach 3C van 1985 en ook nog eens veel dieper. Ook is het groter dan mijn trompetmondstuk van Yamaha 11C4/C7 (en dat is al 16,43 mm of zoiets) en het is ook nog het meest comfortabele mondstuk wat ik ooit in mijn handen heb gehad. Zo goed dat ik overweeg het custom na te laten maken met een trompetshank (tenzij ik natuurlijk nog zo'n goede te pakken kan krijgen). De les: bij (de oude) Bachs weet je het nooit.

Profiel  

Berichttitel: 7c??
BerichtGeplaatst: 12 maart 2009 14:32 

Waarschijnlijk speelt Remco met een Vincent Bach Corp. 7C. Die zijn inderdaad veel kleiner dan Bach Mt. Vernon of New York mondstukken. Of de Vincent Bach Corp. (kleine lettertjes) ook weer anders zijn dan de laatste series met grote letters weet ik niet.
Inderdaad een zooitje....
Van Yamaha 11C4 ben ik ook niet zo wild hoor, die rand is weer heel anders als de 11B4. En 't karakter van de rand van 13B4 is ook weer compleet anders. Om gestoord van te worden!
Neen dan Warburton of Curry 600 serie, die randen zijn gewoon 't zelfde, alleen wisselt de cupdiepte nagelang de letter of de diameter nagelang 't nummer. Zo kan je stapsgewijs experimenteren tot je de voor jou lekkere diameter vindt.
Overigens is de tweedehands markt vergeven van de Yamaha 11c4 mondstukken. Toch veel makkelijker om ze eentje te kopen ipv van na te laten maken?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur