Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 maart 2009 18:12 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Het ging mij ook niet om de Yamaha 11C maar om het oude Bach 7C cornetmondstuk, inderdaad scheef ingeslagen kleine lettertjes, speelt fantastisch, zou die wel in trompetshank willen hebben.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: no problem Geplaatst: 13 maart 2009 10:10 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
delano schreef: ...... oude Bach 7C cornetmondstuk, inderdaad scheef ingeslagen kleine lettertjes,......
Zeggen de lettertjes Vincent Bach Corp.? Zo ja dan heeft vast hier op 't forum iemand zo'n trompetmondstuk nog liggen. Die komen uit de jaren 70 en 80 (90?) uit Elkhart. Moeten er toch zeker 100.000den van gemaakt zijn.....
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 11:05 |
|
|
|
nee, zonder de punt, die zijn nog ouder.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 11:34 |
|
|
|
We zijn wel een beetje off-topic maar goed, nog heel even dan. De echt oude Bach-mondstukken, zeg maar van voor 1970 zijn veel comfortabeler en klinken ook beter dan de latere. Let wel: over het algemeen!!!! Want de onderlinge verschillen zijn gigantisch. Mijn 7C voor cornet heb ik overgenomen van Ernst Bruins die een hele rij 7C'tjes had liggen, Welnu, er was er geen een identiek. Ze verschilden in grootte, diepte, klank en rim-structuur. Daarom lijkt het me niet zo gemakkelijk een identieke Bach 7Cvoor trompet te vinden. Wat er het dichtste bijkomt zijn de standard Curry's. Ik overweeg nu om een Curry 8,5B te kopen: de 7 van Curry is mij net iets te groot. De B-cup van Curry is gewoon een iets diepere C-cup van Bach. De BC-cup van Curry is eigenlijk de B-cup van Bach enz.......
Overigens zijn de BC-cups van Curry prima maar ze hebben een iets wijdere backbore, beetje richting symphonisch en daar wordt ik een betje snel moe van.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 11:40 |
|
|
|
Ik had het voorrecht(?) om op een oude 1,5 c te spelen. Het hele corp gebeuren eraan vast. En een nog veel oudere 1c ook. Maar er is natuurlijk een goeie reden waarom ik nu op GR speel, en dat ook blijf doen....
Kortom: staar je niet blind op die ouwe bachs. is meer een hype dan echt goeie kwaliteit...
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 11:50 |
|
|
|
Het is heel simpel, als een mondstuk bevalt is het goed. Het maakt niet uit wat erop staat. Ik heb net een nieuwe 3C voor mijn bugel en die bevalt goed. Ik weet niet of ie hetzelfde speelt als mijn vorige 3C, maar dat maakt me ook niet uit.
Als je naar filmpjes van Monette of Taylor kijkt waar ze met de hand een mondstuk maken, dan snap je wel waarom er zoveel verschil zit tussen mondstukken die hetzelfde zouden moeten zijn. Tegenwoordig is het een stuk gemakkelijker geworden om mondstukken te kopiëren met die CNC machines. Maar als je die dus niet hebt, zoals in Bach zijn tijd, dan wordt het een stuk moeilijker op steeds precies dezelfde mondstukken op te hoesten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 11:54 |
|
|
|
Misschien is dat onnozelheid van mij maar ik heb van de diverse sites (GR, Hans enz.) de indruk gekregen dat GR alleen nogal lead-achtige, ondiepe mondstukken bouwt. Misschien ook wel uitstekende "klassieke" mondstukken maar ik zoek toch de wat diepere cups, B, BC en misschien zelfs wel de TC-cup van Curry. (dat is een soort cornetcup op een trompetshank). Naast de reguliere trompetoefeningen (lange noten, slurs, chromatiek enz.) heb ik ontdekt dat ik geestelijk eigenlijk te lui ben voor etudes (Arban) en ik oefen daarom elke dag een paar reeksen en verder veel Billie Holiday songbook. En daarvoor heb je een beetje de sound nodig van een dieper mondstuk vind ik.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2009 12:00 |
|
|
delano schreef: Misschien is dat onnozelheid van mij maar ik heb van de diverse sites (GR, Hans enz.) de indruk gekregen dat GR alleen nogal lead-achtige, ondiepe mondstukken bouwt. Misschien ook wel uitstekende "klassieke" mondstukken maar ik zoek toch de wat diepere cups, B, BC en misschien zelfs wel de TC-cup van Curry. (dat is een soort cornetcup op een trompetshank). Naast de reguliere trompetoefeningen (lange noten, slurs, chromatiek enz.) heb ik ontdekt dat ik geestelijk eigenlijk te lui ben voor etudes (Arban) en ik oefen daarom elke dag een paar reeksen en verder veel Billie Holiday songbook. En daarvoor heb je een beetje de sound nodig van een dieper mondstuk vind ik.
wat een onzin, ook als je de site van Hans bezoekt, kun je gewoon terug vinden dat GR ook diepe mondstukken maakt.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |