camel schreef:
En orkesten die diezelfde profs toevallig als lid hebben ( orkesten als het GFO ) die hele goeie dingen doen, en kunnen doen omdat veel profs altijd lid zijn gebleven, hebben eigenlijk ook niks te zoeken op een WMC...
Dat moet je mij toch eens uitleggen. Als ik zo snel even tel hebben wij een tiental leden die conservatorium doen of gedaan hebben, en voor zover ik weet kijken die evenveel uit naar het WMC als de rest. En via de mensen die ik ken bij het GFO denk ik dat hun leden er net zo over denken...
Het WMC is voor ons de uitgelezen gelegenheid om een hoogstaand programma te brengen voor een groot kennerspubliek. In België zijn er gewoon geen vergelijkbare mogelijkheden (we zouden eventueel aan het LBM-bondsconcours kunnen deelnemen buiten wedstrijd), zowel op het gebied van wedstrijden als gewone concerten: Vlamo-concours? Beperkt tot twee concoursstukken en gewoonlijk zit er geen kat in de zaal. Bij het 4-jaarlijkse tornooi van de provincie Limburg zit de (kleine) zaal gewoonlijk wel vol, maar ook daar de standaard twee concourswerken.
Concerten dan maar? Uiteraard doen we dat, maar grote publieksaantallen trekt dat meestal ook niet (kijk bv. naar de concertreeks "Best of Brass in Flanders" die Vlamo vorig jaar organiseerde...) - tenzij het programma meer in de populaire richting gaat...
Volgens mij komt er dus op aan dat je het wedstrijdelement zeker niet mag laten overheersen. Door onze voorbije deelnames aan het WMC hebben wij goede contacten ocergehouden met verschillende van onze toenmalige "tegenstanders", en we hebben al met verschillende van hen samen geconcerteerd. Er is zelfs een gezamenlijke barbecue geweest met de fanfare van Maasbracht.
En die telkens terugkerende discussie over hoeveel geld er uitgegeven wordt door de deelnemende orkesten vind ik echt zielig. Dat is toch de zaak van die orkesten hoeveel zij willen uitgeven? ik ken geen details van budgetten (en als ik die wist zou ik die zeker hier jniet geven), maar ik schat dat er bij de fanfares veel meer geld uitgegeven wordt aan het laten componeren van nieuwe muziekwerken, dan aan het "inhuren" van professionele muzikanten. En dat kan alleen maar goed zijn voor de fanfare-wereld in zijn geheel, toch?
En als er dan toch profs moeten ingehuurd worden, zal dat vaak voor "exotische" partijen (harp, piano, ...) en eventueel solisten. Maar dat is ook zo wanneer je dergelijke stukken op een speciaal concert zou spelen...
Sorry voor de lange post.