trompet.nl > forum > Toon onderwerp - majeur en mineur toonladders
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 11:20 

Adriaan Kragten schreef:
Iemand vraagt wat precies het verschil is tussen een majeur en een mineur toonladder. Ik zie niet in wat voor bezwaar het heeft om hem daar dan ook een precies antwoord op te geven. Als hij het antwoord te moeilijk vindt, moet hij er de beschikbare literatuur maar op nalezen.

Er zijn echter mensen, en vooral diegene die dat onder een schuilnaam doen, die er plezier aan beleven om al mijn bijdragen maar ook die van vele anderen af te katten. Dit panel krijgt daardoor een negatieve sfeer. Daar is ook al weer vaak tegen gereageerd maar er verandert niet veel en ik denk dat het voor veel mensen een belemmering is om ook eens te reageren.

Doe niet zo ontzettend zielig. Je geeft een verhandeling over toonladders, die werkelijk waar de hele vraag ondersneeuwen. Je gaat smijten met allemaal bluesladders en weet ik veel wat. Terwijl de simpele vraag was wat het verschil was tussen maj en min toonladders. Simpele vragen moet je niet moeilijk beantwoorden.

Enneh: Marnix is mijn naam, en dat weet zo onderhand ook het hele forum al, dus hou op met zeuren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 14:17 

heerlijk!
het verschil zit 'm in de terts.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 14:43 

En de sext en de septiem

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 15:05 

The Joker schreef:
En de sext en de septiem

Nee helaas: het echte verschil tussen mineur en majeur zit 'm alleen in de terts. Alle combinaties van grote en kleine sext en septiemen leveren in combinatie met een kleine terts toch mineurtoonladders op. Al kun je het erover hebben of Dorisch tot de mineurladders hoort; ik vind in ieder geval van wel.

Grote 3, grote 6, grote 7 : Majeur
Grote 3, grote 6, kleine 7: Majeur Dominant

Kleine 3, kleine 6, kleine 7: Mineur
Kleine 3, kleine 6, grote 7: Mineur harmonisch
Kleine 3, grote 6, grote 7: Mineur melodisch
Kleine 3, grote 6, kleine 7: Dorisch (is ook een soort mineur vind ik)

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 16:13 

camel schreef:
Adriaan Kragten schreef:
Iemand vraagt wat precies het verschil is tussen een majeur en een mineur toonladder. Ik zie niet in wat voor bezwaar het heeft om hem daar dan ook een precies antwoord op te geven. Als hij het antwoord te moeilijk vindt, moet hij er de beschikbare literatuur maar op nalezen.

Er zijn echter mensen, en vooral diegene die dat onder een schuilnaam doen, die er plezier aan beleven om al mijn bijdragen maar ook die van vele anderen af te katten. Dit panel krijgt daardoor een negatieve sfeer. Daar is ook al weer vaak tegen gereageerd maar er verandert niet veel en ik denk dat het voor veel mensen een belemmering is om ook eens te reageren.

Doe niet zo ontzettend zielig. Je geeft een verhandeling over toonladders, die werkelijk waar de hele vraag ondersneeuwen. Je gaat smijten met allemaal bluesladders en weet ik veel wat. Terwijl de simpele vraag was wat het verschil was tussen maj en min toonladders. Simpele vragen moet je niet moeilijk beantwoorden.

Enneh: Marnix is mijn naam, en dat weet zo onderhand ook het hele forum al, dus hou op met zeuren.

Jongens, jongens toch.....
Dit is een duidelijk voorbeeld van wel techneut zijn en niet techneut zijn. Techneuten gaan nu eenmaal diep in op de materie en die vinden dat vaak heerlijk. Laat ze.
Voor een niet techneut lijkt het een simpele vraag, maar daar denken andere mensen anders over. Als ze er zelft niet uitkomen halen ze er de vakliteratuur bij om toch een gedetailleerd antwoord te kunnen geven.
Degene die dit allemaal niet willen lezen, slaan de posts toch lekker over :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 19:09 

Op zich heb je gelijk, maar in dit geval was het een simpele vraag, waarop een simpel antwoord zou volstaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 19:39 

Grappig dat zo'n simpel onderwerp zo veel irritatie kan losmaken en dan ook nog zoveel meningsverschillen kan genereren. Toen ik op mijn 14e op tromboneles kwam leerde ik alleen de majeurladder en de melodische, inderdaad stijgend en dalend verschillend, en de harmonische, met het kleine tertsje gis-b erin, mineurladders (even van c uitgaande). Dat in 12 toonsoorten. Maar Adriaan heeft wel een beetje gelijk, je komt daar tegenwoordig niet ver meer mee, print de oefeningetjes van Erik Veldkamp maar eens uit, je hebt dan al gauw myxolydian, dorisch, hele toonladders, majeur-mineurladder (volgens Ack van Rooyen uiterst bruikbaar) en dan nog de pentatonische en de daarop lijkende bluesladder, volgens mij ook mineurladders. Dat laten we de echt moeilijke reeksen die op 7b9 of op dim akkoorden gespeeld worden e.d. nog maar buiten beschouwing .Zonder ingewikkeld te willen doen (Camel) zijn de pentatonische en de bluesladder twee toch heel veel gebruikte en ook gemakkelijke ladders om te beginnen met muziek maken.
Nog een 60'er- jaren detail: ik zakte voor een theorie-examen o.a. nadat ik een reeks een mineurladder had genoemd, die bestonden helemaal niet zei de examinator: het was een kleinetertsladder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 19:50 

Het meeste geld in de muziekbusiness wordt toch noch gewoon verdiend met de majeurtoonladder. Als je de 3 belangrijkste akkoorden in de juiste volgorde weet te zetten kun je al een mooi huis kopen in Volendam... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur