Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
musicislive
|
Berichttitel: te zacht Geplaatst: 05 apr 2009 16:08 |
|
|
|
Ik krijg altijd te horen dat ik te zacht speel.
Ik doe mijn best, maar (voor mijn gevoel) kan ik echt niet harder.
Dat mijn longinhoud klein is weet ik (max. 2,6 liter. Gem. max inhoud rond 6(!!) liter) Zou het daarmee te maken kunnen hebben???
En heeft iemand tips om toch harder te kunnen spelen????
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: te zacht Geplaatst: 05 apr 2009 16:16 |
|
|
musicislive schreef: Dat mijn longinhoud klein is weet ik (max. 2,6 liter. Gem. max inhoud rond 6(!!) liter) Zou het daarmee te maken kunnen hebben??? Nee, om trompet te kunnen spelen heb je niet veel lucht nodig. Je hebt wel meer luchtdruk nodig omdat er bij een trompet relatief veel weerstand is, net zoals bij een hobo. Als tubaist heb je wel veel profijt van een grotere longinhoud. musicislive schreef: En heeft iemand tips om toch harder te kunnen spelen????
Waarschijnlijk is je ademsteun onder de maat, dus moet je daaraan gaan werken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Re: te zacht Geplaatst: 05 apr 2009 17:06 |
|
|
musicislive schreef: Dat mijn longinhoud klein is weet ik (max. 2,6 liter. Gem. max inhoud rond 6(!!) liter) Zou het daarmee te maken kunnen hebben???
professionele zwemmers hebben misschien gemiddeld 5 liter longinhoud.
mensen met astma zo rond de 2
Gemiddeld is ongeveer 3,2 liter dus wat dat betreft zou het niet veelmeoten uitmaken met je 2,6
Ik zelf zat in de tweede klas op 4,9 liter, en na vele pakjes shag heb ik me dit jaar laten testen , en het was 4,7
Ik sluit me aan bij Erik, zoek een leraar ( of vraag aan je leraar) naar ademsteun lessen.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gonzo
|
Berichttitel: Re: te zacht Geplaatst: 05 apr 2009 18:25 |
|
Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17 Berichten: 541 Woonplaats: Nieuwegein
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Re: te zacht Geplaatst: 05 apr 2009 19:13 |
|
|
Gonzo schreef: Trompettor schreef: professionele zwemmers hebben misschien gemiddeld 5 liter longinhoud. mensen met astma zo rond de 2 Wat een onzin http://nl.wikipedia.org/wiki/Astma
Code: De ernst van de klachten kan per patiënt verschillen, variërend van licht tot levensbedreigend.
Ik maak een ruwe schatting.
Ik baseer dit op mijn oude, en huidige klas, waarin cijfers aanduiden dat mensen die hun longen intensief gebruiken, zoals zwemmers of trompettisten, zonder ernstige longaandoeningen, meer longcapaciteit hebben dan gemiddeld, en de mensen met astma varierend tussen 1,7 en 2,4 liter, minder.
Maar in welk opzicht ( na je wiki gelezen te hebben) is het onzin?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gonzo
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 apr 2009 20:09 |
|
Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17 Berichten: 541 Woonplaats: Nieuwegein
|
|
simpel, astma heeft geen drol met je longinhoud te maken. Maar met de hoeveelheid (bruikbare) lucht die je binnen krijgt door je vernauwde luchtwegen.
"Deze wordt gekenmerkt door ontsteking en vernauwing van de luchtwegen, waardoor ze prikkelbaarder worden, een vergrote productie van slijm, benauwdheid, hoesten, piepende ademhaling en kortademigheid."
Je luchtwegen zijn je neus-, mond- en keelholten, je bronchieën en alle vertakkingen daarvan tot je longblaasjes. Die hebben er dus niks mee te maken. En inderdaad, als je luchtpijp volledig verstopt zit stik je, maar dan heb je nog steeds evenveel longinhoud, je krijgt er alleen niks in.
Maar we raken een beetje off topic...
Een long inhoud van 2,6 is wel echt de helft van een gemiddelde mens, ik vraag me af hoe je daaraan komt. (en: Of die meting wel betrouwbaar was)
Leer gecontroleerder en dieper adem te halen. Een goede ademsteun helpt de helft. Succes met je probleem
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pier met de toeter
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 apr 2009 21:23 |
|
Geregistreerd: 31 maart 2005 15:02 Berichten: 243 Woonplaats: Arnhem
|
Dit boek, The Breathing Gym, is te gek om alle adem gerelateerde dingen te oefenen.
Er zit in de nieuwe versie ook een DVD bij, maar die heb ik niet.
http://focus-on-music.com/index.php?mai ... ec32bf6310
Er staan leuke en doeltreffende oefeningen in, voor jezelf of voor een groep. Voor iedere blazer of zanger een aanrader overigens.
_________________ Toet
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 apr 2009 22:10 |
|
|
Gonzo schreef: simpel, astma heeft geen drol met je longinhoud te maken. Maar met de hoeveelheid (bruikbare) lucht die je binnen krijgt door je vernauwde luchtwegen.
"Deze wordt gekenmerkt door ontsteking en vernauwing van de luchtwegen, waardoor ze prikkelbaarder worden, een vergrote productie van slijm, benauwdheid, hoesten, piepende ademhaling en kortademigheid."
Je luchtwegen zijn je neus-, mond- en keelholten, je bronchieën en alle vertakkingen daarvan tot je longblaasjes. Die hebben er dus niks mee te maken. En inderdaad, als je luchtpijp volledig verstopt zit stik je, maar dan heb je nog steeds evenveel longinhoud, je krijgt er alleen niks in.
Maar we raken een beetje off topic...
Een long inhoud van 2,6 is wel echt de helft van een gemiddelde mens, ik vraag me af hoe je daaraan komt. (en: Of die meting wel betrouwbaar was) Leer gecontroleerder en dieper adem te halen. Een goede ademsteun helpt de helft. Succes met je probleem
Dankjewel voor de heldere uitleg.
Ik weet ook niet of de meting betrouwbaar was. Ik laat het rusten.
|
|
| Omhoog |
|
 |