trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verzilveren van je instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2003 22:32 

Bij wie heb je dat laten doen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2003 08:53 

erik, dank voor je belangstelling. ik zie dat jij wel positieve ervaringen hebt met het opnieuw "beplaten" van je instrument, in dit geval vergulden. ik heb het laten doen bij zeg een grote muziekzaak in het noorden van het land. nu vind ik het moeilijk zomaar met verwijten te gaan strooien aangezien ik ook niet weet of ze het zelf hebben gedaan of hebben uitbesteed (ook stom natuurlijk dat ik dat toen niet heb gevraagd). wel is het zo dat toen ik ermee terug ging om het probleem uit te leggen ik geen respons kreeg. zij hadden het gevoel dat zij hun werk hadden gedaan: het zilver zat er goed op. ik kreeg ze niet aan het verstand dat voor mijn gevoel (en dat van collega's) de klank was aangetast. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2003 09:10 

Ik laat mijn Monette begin oktober vergulden. Ik ben benieuwd of ik verschil merk naderhand. Ik heb zelf al een Bach die opnieuw is verguld (was gelakt) die speelt fantastisch (die op het plaatje links), een collega heeft mijn oude Bach opnieuw laten verzilveren. Hij speelt beter dan toen ik hem had (zit ook een nieuwe stembuis en leadpijp op).

Waarom het bij jou fout is gegaan weet ik niet, maar ik vind het raar dat de desbetreffende zaak niet reageert op je klacht.

Trouwens het hoeft niet aan het verzilveren liggen. Het kan zijn dat ze de beker lossolderen om makkelijker te kunnen polijsten. Als hij daarna niet goed in elkaar wordt gezet kan dat ook klankverschil uitmaken. De steuntjes moeten erg precies op hun plek zitten, er mogen geen spanningen ontstaan. Als ze teveel polijsten zal dat ook wel zijn uitwerking op de klank hebben.

Profiel  

Berichttitel: lakken
BerichtGeplaatst: 13 sep 2003 08:03 

Ik heb zelf een "groene" Bach Stradivarius... de originele laklaag is bijna volledig weg en dat maakt natuurlijk dat ik het instrument achteraf nogal vaak poetste om een beetje proper te zijn.

Sedert enkele tijd heb ik delen van het instrument zelf gelakt met een kopervernis... eerst oppoetsten met koperpoets, dan ontvetten (koperpoets brengt een dun beschermend laajge aan maar dat is niet zo goed als daar nadien nog een vernislaagje boven komt), en laatste stap vernislaagje aanbrengen... zo dun mogelijk en liefst in één keer; niet heen en weer strijken, dan krijg je misschien strepen en zal de laag te dik worden.

Je kan allerlei kleine lakproblemen mee verhelpen, of toch verdere uitbreiding beperken. De aangebrachte vernislaag is bestand tegen vocht en voelt niet plakkerig aan na het drogen. Wel is het instrument misschien iets minder "shiny" vergeleken met het blank gepoetste koper.

Maar, let wel : blijf liefst van je beker af ! Ik probeerde het en mocht de vernislaag achteraf weer verwijderen... de dynamiek van het instrument was nagenoeg verdwenen.
De vernislaag lost op met een "thinner". Kan je nog altijd terug een "groen" instrument mocht je dat willen!

De naam van de koperlak moet ik voor het moment schuldig blijven. Ik snor de pot nog eens op en laat nog
iets weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2003 09:41 

Tjongejonge Luc,

Dat zouden we hier in Nederland een "Eigen huis & tuin" , of een "Rob en Nico" momentje noemen. Lijkt mij toch dat je gewoon zulke bezigheden aan een goede vakman moet overlaten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2003 10:17 

Mijn tweedehandse Bach kostte me indertijd, omgerekend in huidige munt zo'n 545 Euro.

Herlakken van een instrument kost denk ik al gauw zo'n 250 Euro ? Ik vroeg me af of het dit wel waard was en zou het resultaat wel goed zijn ? Kon ik me beter een nieuw instrument aanschaffen ? Een pot kopervernis daarentegen is niet zo duur en het voldoet aan de eisen die ik stel.

Het is eigenlijk allemaal begonnen met een tip van een Engelse brass-vriendin. Zij gebruikte nagellak om kleine
lakschade te herstellen. Ik probeerde dat ook en moest vaststellen dat het koper onder de aangebracht nagellak
na verloop van tijd nog groen werd m.a.w. dat deze lak luchtdoorlatend was en verdere oxidatie niet belette. Engelse nagellak zou daarentegen een andere samenstelling hebben en luchtdicht afsluiten? Mijn zoektocht ging verder naar een kleurloze, afdichtende lak voor koper die luchtdrogend is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2003 14:19 

k'Heb het ook eens geprobeerd met een ouwe trompet om te beginnen.
Het heeft me veel werk bezorgd 2 dagen poetsen met een polisch.
Daarna heb ik de trompet in de lak gezet met een spuitbusje van de Gamma, deze lak moet wel geschikt zijn voor metelalen.
Het voordeel van spuiten is dat het laklaagje mooi dun wordt.
De trompet speelt nog prima en heeft geen klank verlies geleden.
Deze 40 jaar ouwe trompet is nu als nieuw.
Voor iemand die een klein beetje gevoel heeft voor techniek en veel geduld heeft is het wel te doen.
Vooral als het resultaat erna is blijft het leuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2003 22:52 

natuurlijk, het verzilveren/vergulden 'an sich' zou niet problematisch moeten zijn aangezien talloze instrumenten met goed gevolg dit doorstaan. ik snap ook niet wat er in mijn geval mis is gegaan. ik ben ook weer niet zo handig als sommige mensen op dit forum of zo technisch aangelegd om oorzaken hiervan te achterhalen (ik zou er niet eens aan durven beginnen instrumenten zelf te gaan lakken).
overigens, heb ik er wel met de reparateurs over kunnen spreken, alleen zij zagen het resultaat enkel in termen van een nette nieuwe zilverlaag en was ik niet in staat ze te overtuigen dat de klank was verminderd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur