trompet.nl > forum > Toon onderwerp - amerikaanse aanpak van de trompetmarkt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 15:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 09:33 

delano schreef:
Ik heb niet beweerd dar er qua bouwen echt iets nieuws onder de zon zou zijn, ik heb meer het idee dat er een nieuw marktsegment aan het ontstaan is: een nieuw soort intermediate.

Dat denk ik dus niet. Ik denk eerder dat jij door het internet (Trumpetherald) dit marktsegment ontdekt hebt omdat er nu een paar bekende namen nu op spelen. Sonare is weinig anders dan bijv. Cannonball trompetten, ze kopen in bij B&S, verschepen het naar Amerika, zetten er een ander frutseltje op en verkopen het als een fantastisch nieuw produkt. Dat zijn gewoon slimme marketingtechnieken. De toeter op zich is gewoon een B&S Challenger wat weer een kopie is van een Bach.

De markt van mooie toeters voor zo'n 1500,- - 2000,- bestaat al jaar en dag. Yamaha heeft daar de Xeno en 6000 serie voor. Nu hebben ze er een toplijn bovenop gezet. Maar kwalitatief gezien is de Artist serie niets beter dan een 8310Z of 8335LA of 8335SEU die je voor € 1000,- minder kunt verkrijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 10:12 

erikveldkamp schreef:
delano schreef:
Ik heb niet beweerd dar er qua bouwen echt iets nieuws onder de zon zou zijn, ik heb meer het idee dat er een nieuw marktsegment aan het ontstaan is: een nieuw soort intermediate.

Dat denk ik dus niet. Ik denk eerder dat jij door het internet (Trumpetherald) dit marktsegment ontdekt hebt omdat er nu een paar bekende namen nu op spelen. Sonare is weinig anders dan bijv. Cannonball trompetten, ze kopen in bij B&S, verschepen het naar Amerika, zetten er een ander frutseltje op en verkopen het als een fantastisch nieuw produkt. Dat zijn gewoon slimme marketingtechnieken. De toeter op zich is gewoon een B&S Challenger wat weer een kopie is van een Bach.

De markt van mooie toeters voor zo'n 1500,- - 2000,- bestaat al jaar en dag. Yamaha heeft daar de Xeno en 6000 serie voor. Nu hebben ze er een toplijn bovenop gezet. Maar kwalitatief gezien is de Artist serie niets beter dan een 8310Z of 8335LA of 8335SEU die je voor € 1000,- minder kunt verkrijgen.

Ze zetten er een hele andere leadpipe op. Niet echt een frutseltje. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 10:19 

Dat weet ik ook wel. Maar dat doen ze alleen maar om de naam Blackburn erop te plakken. Dat werkt goed voor de marketing, Getzen doet hetzelfde met hun piccolo's. Ze kunnen natuurlijk net zo makkelijk die leadpipes zelf maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 11:18 

Inderdaad is mijn inleidende stelling gedaseerd op kennis via het internet, overigens niet alleeen van TH, ook Trumpetmaster, Brassreview enz worden door mij ingezien. Zonder internet had ik niet geweten dat er een Lawler bestaat, een Wild Thing, Sonare enz.
Of het alleen maar marketingtrucjes zijn waarover we praten weet ik niet, als de Sonare gewoon een Challenger is dan is die in ieder geval veel goedkoper: de Sonare met Blackburn leadpipe is vanaf 1650 dollar, bij Rayburn doet de Challenger ongeveer 2300 dollar. Dillon en Chuck Levine geven geen prijzen. Ik heb me eens laten vertellen dat voor de speelbaarheid, klank en intonatie van een trompet de beker en de leadpipe doorslaggevend zijn. De Blackburn leadpipes hebben in ieder geval een erg goede naam, lijkt me geen verkeerd hebbedingetje. Het betreffende marktsegment wordt inderdaad al lang bestreken door Yamaha, misschien dat nu ook anderen dat zijn gaan inzien. Op de 6000 serie wordt m.i. altijd een beetje neergekeken, dat heeft ook voordelen: zo kom je nog eens aan een goede doch goedkope 2e hands toeter.

Laatst bijgewerkt door delano op 06 mei 2009 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 12:16 

Er zijn tegenwoordig in tegenstelling tot zo'n 15 jaar geleden heel veel merken bijgekomen. Maar wat mij altijd weer verwonderd is dat de meeste profs gewoon op de bekende merken blijven spelen. Ik zag gisteren op tv het concert op de Amstel en de hele trompetsectie van de Willem Friso speelde gewoon op een Bach. Niks nieuws onder de zon dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 12:42 

Dat ze op een Bach spelen heeft te maken dat dat van hogerhand is bepaald dat ze op een Bach moeten spelen. Ik ken die jongens daar allemaal wel en sommige daarvan zijn ook al in Margraten geweest. Maar dat krijgen ze dus niet vergoed, dus spelen ze op de Bach die voor hun besteld is. Net zoals Marnix op zijn Kanstul moet spelen.

Het beeld dat je hebt over dat de meeste profs noch op een Bach spelen klopt niet helemaal. In mijn omgeving zie ik niet zoveel Bachs meer voorbij komen namelijk. Wel steeds meer van Laars.

Dat een Sonare goedkoper is in de US dan een Challenger kan ermee te maken hebben dat ze onderdelen invoeren naar de US i.p.v. een totaal product. Dat zal veel goedkoper zijn. Zo kun je de kosten behoorlijk drukken.

Profiel  

Berichttitel: trompetten
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 23:23 

korte versie zoals ik het zie:

Er zijn gewoon veels te veel trompet merken en ook nog eensVEELS te veel meningen.

Slechte trompetten van vroeger worden gewoon steeds beter. Hub maakt volgens veel mensen ook betere trompetten nu dan 5 jaar geleden ik bedoel maar.

Het is veel makkelijker om zonder reputatie van niks naar iets moois toe te groeien dan al 70 jaar trompetten te maken op een hoog niveau en wereldwijd 15.000 trompetten te maken per jaar zoals bach dat bv. doet.

Waarom rijdt niet iedereen in een Fiat terwijl die net zo duur is als een opel. Of in een BMW ipv een Mercedez? allebei toch redelijke merken?

Met deze vraag hou ik mij al 15 jaar bezig en het antwoord weet ik nog steeds niet.

Ik denk omdat het komt dat het mensen zijn die op een trompet spelen en mensen zijn zoals jullie misschien nog niet weten, rare wezens. Soms ondoorgrondelijk, radeloos, en besluiteloos, twijfelachtig en zeer beinvloedbaar.

Als bedrijf moet je ook keuzes maken, het is onmogelijk om 20 merken naast elkaar te leggen voor een klant. misschien leuk en voor de verzamelaar ,maar bedrijfs economisch niet handig. uiteindelijk kan je maar 1 trompet verkopen en die andere types/merken zijn wel betaald en blijven liggen.

Ieder bedrijf maakt dus een keuze gebaseerd a)assortiment, veelzijdigheid van types b) prijsklasses c)marge d) anders

Voor a b en c en d kan je dus simpel met een aantal merken aan de keus voldoen.
Verschillende bedrijven maken andere keuzes gebaseerd op dealer zijn van een merk of niet, eigen productie of bv. eigen import.

Met zijn allen proberen we de BMW klant te overtuigen voor een Mercedez of andersom. Een leuk spelletje(soms).

Maar voor veel muzikanten maakt het geen fluit uit of ze op een Calicchio , VLaar,Yamaha spelen of wat anders. Ze spelen op allemaal even slecht , matig of goed op.
De echte pro die goed genoeg is om te bepalen wat hij echt nodig heeft, speelt desnoods op een groene trompet. Als die het beste klink en speelt is dat gewoon het beste gereedschap voor de klus.

Een Vlaar is niet beter dan een Calicchio , Bach of Yamaha. Iemand die bij hub komt koopt een VLaar punt uit. Een andere keus heeft de muzikant niet. Meer dan 70% van mijn klanten hebben nog nooit een vlaar gezien. Ze komen bij ons voor wat anders, of omdat ze ons bdrijf al kennen en volledig af gaan van ons advies. Andersom zal het bij Hub ook wel zo zijn. 70% van zijn klanten hebben waarschijnlijk nooit een Adams, Calicchio of Yamaha ergens anders getest?!

De middelen zijn er nu voor veel mensen om goede trompetten te maken voor minder geld. zonder enige kennis te hebben van het ambacht. Kennis van economie is denk ik meer de drijfveer. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Dat is de realiteit en ook ons bedrijf doet daar gewoon aan mee, omdat we uiteindelijk van die grote taart van mensen er alles aan blijven doen om het grootste/lekkerste stukje te krijgen of te houden.

ps. komen jullie nog 17mei trompetjes proberen! we hebben er een aantal hele mooie!!

met twee waterkleppen, sommige met 1, wel allemaal met drie ventielen en een leadpipe. Bekers hebben zo ook , de ene wat groter dan de ander. We hebben ze ook in verschillende kleurtjes! zilver, lak, matverguld! vanalles wat. misschien zit er wat voor je bij?!

trouwens iedereen die naar de trumpetparty komt en zijn kaartje inleverd bij atelier pfeiffer tussen 18mei en 1 juli krijgt maar liefst 25% korting op alle Yamaha trompetten!
Alleen dat is al reden genoeg om een kaartje te kopen. Als je dan toch een kaartje hebt kan je net zo goed komen luisteren?! tja tenminste dat zou ik doen....

Willen jullie mijn lange versie nog horen op dit onderwerp?! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 23:32 

ja marcel, kom maar op met de lange versie. Ik vond het iig een zeer steekhoudende post. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur