trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beste leadtrompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2009 19:21 

Pier met de toeter schreef:
Flink oefenen kan ook geen kwaad. :wink:

Dat klopt, maar je moet wel weten wat je moet oefenen. Wat erg belangrijk is (naast het gebruikelijke programma) is dat je je ontwikkeld qua timing en frasering. Wat ik in mijn conservatorium studietijd altijd deed is meespelen met opnames van goede bigbands. Ik schreef de leadpartij dan uit en ging gewoon probeer mee te spelen met de opname. Zo ontwikkel je langzamerhand hoe je goed moet frasering en timen.

Speel de opname evt. langzamer af en luister erg goed naar hoe er gespeeld wordt. Wordt er gebonden gespeeld, hoe breed of kort worden de noten gespeeld, etc. Luister ook naar verschillende stijlen en leadtrompettisten om een gevarieerd beeld te krijgen.

Zo krijg je langzamerhand een duidelijke opvatting hoe bepaalde muziek gespeeld moet worden. Voordeel van deze methode is ook dat je altijd lekker muziek kunt maken met een goede bigand op de achtergrond. Daarbij train je vanzelf de embouchure op de juiste manier (zolang je niet gaat forceren natuurlijk...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2009 21:21 

De lead partijen van de hele albums van Count Basie's 'Straight Ahead' en 'Consumnation' van de Thad Jones Mel Lewis Bigband zijn uitgebracht, en dan met allerlei 'tips' in de partijen geschreven. Denk met die tips aan dingen als "roll these notes" en "play ligthtly but intensely" dus echt dingen die een dirigent zou zeggen.

Dus voor frasering lijkt me dat wel een goede.
Op de site van Erik staan aardig wat goede technische oefeningen (bedankt Erik) voor het bereik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2009 21:44 

Het is beter om het zelf uit te schrijven, want dan luister je beter en onthoudt je het ook beter. Je graaft dieper als je het zelf doet en het niet voor laat kauwen door een ander. Niet dat die boeken niet oké zijn, maar gewoon in het algemeen.

Ik ben wel een fan van Mel Lewis maar ben niet zo kapot van de latere bands van hem met Earl Gardner op lead. Dat zit nogal achter in de time, waardoor het nogal log wordt.

De meest swingende opnames vind ik nog altijd de Terry Gibbs Dream Band met Al Porcino op lead en Mel Lewis op drums. Daar heb ik er wel een paar van uitgeschreven destijds.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2009 10:02 

Nu je het over timing hebt; Erik wat is voor jou het verschil in timing als je in een big-band speelt of in de blazerssectie van een popband?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2009 10:36 

De timing zit hem niet in de bezetting maar in de stijl van de muziek. Daarbij ligt het er ook aan met welke drummer je zit te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2009 11:13 

Ik vraag het hierom; recentelijk heeft de coverband waar ik in speel een opname gemaakt van wat nummers. Wat mij opviel bij de blazers is dat we in sommige stukken teveel achter in de tel spelen waardoor het wat te jazzy over komt. Het zal inderdaad met de soort nummers e.d. te maken hebben. Goed om even uit te zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2009 11:34 

Dat euvel kom je overal tegen. Vandaar dat bij opnames ook vaak een koptelefoon met clicktrack gebruikt wordt als het strak moet zijn. Dat is behoorlijk standaard in de studio's.

Maar in swingmuziek zit ik daar niet zo op te wachten. Daar wil ik liever alles akoestisch houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2009 12:33 

..over zo'n clicktrack, is dat waar je vaak de slagwerkers op drums mee bezig ziet op tv?
Ik vraag me dan altijd af of een dirigent nog tempo-wisselingen kan maken. Of slaat de dirigent dan alleen wat de drummer aangeeft?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur