trompet.nl > forum > Toon onderwerp - op repetitie loopt het, op optreden niet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 14:31 

waarschijnlijk ligt het aan extra spanning en het geluid wat je hoort.

harder spelen is geen optie, omdat dan de medeblazers zich ook willen horen en dus het geluid op hun monitoren ook harder willen , dan willen de gitaren hun geluid weer harder..etc etc etc.
het podium geluid is dan op den duur harder dan het zaal geluid haha

probeer te ontspannen, gebruik een soundback en ga zover mogelijk van het andere geluid weg.

ik ben de laatste blazer op een rij van 4, op het randje v/h podium. weg van de drums en gillende gitaren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 17:26 

Ik ben het met Chip eens dat als je jezelf niet hoort, harder spelen juist niet de oplossing is,
Als het niet lekker gaat kan een fractie zachter spelen wel goed helpen,
je kunt dan iets meer relaxed spelen en meestal komen de chops dan vanzelf weer terug.
Welliswaar heb je daarmee het probleem nog niet verholpen dat je jezelf niet hoort,
maar op die momenten moet je ervan bewust zijn dat anderen je wel degelijk horen,
je moet dus de discipline kunnen opbrengen om niet luider te gaan spelen en dat is niet altijd makkelijk.
Goed inspelen wil nauurlijk ook helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 21:07 

nog een tip!

doe de souncheck zacht en comfortabel. laat je geluid daarop afstellen.

mvg Corné

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 07:48 

afgelopen vrijdag 8 mei nog een optreden gehad. Daarbij stonden wij dit keer op twee monitors naast ons, dus we hoorden onszelf goed.

Het liep, het stond. heeerlijk:
gloria gaynor - i will survive --> slotnoot --> b2 (in de balk) en dan een octaaf omhoog, zolang doorknallen tot je niks meer hebt van lucht:P heeeerlijk gevoel. volgens bandmembers weas ik net een anatomische pop: alle aders waren te zien:P

ook solo in seven nations army van the white stripes liep perfect, veel complimenten over gekregen, ook van publiek.

alleen:
soulsister --> the way to your heart. dat is het nummer waar dit topic eigenlijk omgaat nu nog. op repetities e.d. speel ik hem zo weg, bij wijze van spreken zonder handen. maar op een optreden is die nog noooit goed gegaan. in eens haal ik dan de 'hoogte' ofzo niet meer, terwijl ik het volgende nummer weer lig te vegen als een gek:P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 13:13 

Dan zou je denken dat dat nummer gewoon erg vermoeiend is.
Probeer in dat nummer dan meer rustpunten te creëren, niet overal honderduit 'vegen'.
Of zet het nummer iets eerder in de set, misschien dat je het dan wel trekt.
Minder is soms ook meer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 13:39 

Hoi Remco,

wat mij helpt is, om het nummer te verplaatsen na een nummer zonder blazers...moet dat natuutlijk wel aanwezig zijn.. :D

en anders zoals trompettor schrijft.

De back line varieert per podium en gig. dus probeer wel iets te zoeken waar je altijd op terug kunt vallen indien er geen goede monitoren aanwezig zijn.

ikzelf heb erg moeten wennen aan het feit dat er een tenorsax naast me kwam staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 18:14 

remco p schreef:
alleen:
soulsister --> the way to your heart. dat is het nummer waar dit topic eigenlijk omgaat nu nog. op repetities e.d. speel ik hem zo weg, bij wijze van spreken zonder handen. maar op een optreden is die nog noooit goed gegaan. in eens haal ik dan de 'hoogte' ofzo niet meer, terwijl ik het volgende nummer weer lig te vegen als een gek:P

Je moet er ook rekening mee houden dat zélfs als je alles "goed" doet, trompet spelen
op bepaalde momenten gewoon best zwaar kan zijn,
en dat is écht niet alleen voor jou en mij zo, ook notoire leadtrompettisten hebben daar wel eens last van.
Zorg dat je goed bent voorbereid op hetgeen wat je moet doen, maar maak je er niet al te druk over,
meestal gaat de prestatie dan juist vooruit, en het blijft mensenwerk nietwaar?

Profiel  

Berichttitel: Feedback problemen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 10:52 

Trompettor schreef:
Ik vind het een raar antwoord.
Waarom zou je harder willen spelen, dat is nergens voor nodig.

En iets wat voor jou werkt, hoeft niet voor een ander te werken.

Uit ervaring weet ik dat men tijdens optredens vaak nog harder speelt dan op repetities (lekker amateuristisch) dat is een heel bekend gegeven. Om te voorkomen dat je je als blazer helemaal uit je naad blaast, zul je moeten zoeken naar een oplossing. Voor mij en voor veel anderen is de oplossing door met wat meer power te gaan spelen zonder dat je daarbij aan geluidskwaliteit en flexibiliteit in moet leveren. Zoals gezegd heb ik en met mij vele andere koperblazers de oplossing gevonden door een Loudmouthpieces mondstuk aan te schaffen. Overigens wel na een gedegen advies van de Amerikaanse trompettist en leraar Steve Patrick, iemand die echt vanuit de praktijkervaring (en die heeft hij in grote mate) spreekt. Simpelweg is het eenvoudig, als het orkest niet zachter wil gaan spelen, zorg dan dat je moeiteloos jouw eigen geluidsterkte aanpast en dat lukt prima met de mondstukken van loudmouthpieces.

Trompet: King 2007
Trompet: King 2055T Silver Flair
Pocket-trompet: Main
Flugelhorn: Couesnon
Mondstuk Trompet: LM-88S (LoudMouthpieces)
Mondstuk Flugelhorn: LM-3F (LoudMouthpieces)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur