trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hogere register... keel zwelt enorm op (op slot?)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hogere register... keel zwelt enorm op (op slot?)
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 14:20 

Heeft er iemand goede tips om de keel te ontlasten?

Op de een of andere manier blaast mijn keel helemaal op, eignelijk voornamelijk bij het hogere register. Ik heb het gevoel dat mjin keel blokkeert... ik kom eigenlijk ook niet hoger dan Hoge Es. (En daar heb ik al een hoop duw en trekwerk voor nodig).

Het hogere register gaat dus ruk, eigenlijk al heel lang. Het lagere register klinkt daarentegen heel goed.

Ik heb me een beetje zitten verdiepen, en ik heb een upstream embouchure, met mijn onderkaak naar voren.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Laatst bijgewerkt door Steffan op 16 mei 2009 13:15, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 15:18 

Ik ken dit probleem wel. Toen ik net begon met es-cornet spelen zat mijn keel ook te dicht, hierdoor kneep ik teveel. Ik kreeg toen als tip mijn keel 'meer open te zetten' in de hoogte. Door dit bewust te doen als ik de hoogte in ga, speel ik nu veel meer open. Voordeel was dat mijn bereik op trompet hierdoor ook vergroot is :D

Misschien de moeite van het proberen waard?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 16:08 

Dat is wat ik ook wil doen, maar heb je tips om dat te oefenen... ik speel al 17 jaar trompet... dat gaat zó automatisch!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 17:25 

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat doe, ik doe dat eigenlijk ook automatisch. Ik denk eraan en dan lukt het op 1 of andere manier. Misschien iemand anders die dit duidelijk uit kan leggen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2009 08:03 

Hier kun je naar mijn idee redelijk eenvoudig wat aan doen
door niet ti te denken bij het spelen, maar TOH. Eigenlijk alsof je krachtig aan het zingen bent, het help misschien ook door het stuk te zingen.
Ik heb heb vroeger geleerd dat je in de laagte TO moest spelen,
in het middenregister TA en in het hoge register Ti,
maar toen ik eenmaal meer TOH begon te gebruiken, eerst alleen in het middenregister en later ook in het hoge register, heeft het mijn keel verder opengezet en daarmee de klank ook aanzienlijk verbeterd.
Het is wel een lange weg om je oude gewoonte te veranderen, maar ik hoop dat bovenstaande je kan helpen,
succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2009 11:07 

Ik ga ermee aan de slag, tips blijven welkom...

Ik heb inderdaad hetzelfde geleerd als jij. Sowieso heb ik geleerd om de tong omhoog te brengen bij bindingen en het hogere register..

Alleen als ik heel hard gas, en hard druk kan ik die C t/m Eb eruit gassen... is gewoon shit... voornamelijk omdat ik vrijwel alleen lichte muziek speel en toch regelmatig rond die koers moet zijn... terwijl het mijn top is....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2009 11:16 

Buzzen kan ook hierbij helpen.
Gewoon je mondstuk pakken en eenvoudige liedjes spelen, en steeds een stukje hoger gaan, richting jouw probleemregister.
Voordeel hiervan is dat je niet alle geconditioneerde reflexen aanwakkert die je wel hebt als je je trompet in je handen hebt (hiermee bedoel ik dus hard duwen en keel/bovenlichaam aanspannen).

Let hier dus vooral op een ontspannen ademtechniek, en die dichte keel, in jouw geval dus. Ga niet meteen te moeilijke dingen doen, zoek alles vanuit de ontspanning, en zodra je merkt dat je de verkeerde dingen weer gaat doen, meteen stoppen en even rusten.

Op deze manier kun je proberen je aangeleerde 'foute' manier van blazen langzamerhand af te leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2009 11:48 

het volgende heb ik eens ergens gezien en helpt mij ook.

men neme een klein stukje plastic buis, of ander materiaal, met een doorsnede van 2,5 a 3 centimeter. adem hierdoor ontspannen in en adem daardoor ook weer uit maar met een beetje kracht vanuit de buik.

indien je geen buisje hebt kan je ook een grote "o" met je mond maken met ongeveer dezelfde doorsnede. weer hetzelfde qua in en uit ademen en probeer het gevoel en openheid van de keel mee tenemen naar het trompetspelen.

een voordeel van deze oefening, is dat je hem overal kunt doen.

behalve met goed weer op de motor of fiets.............kl*te vliegen :lol: :lol:

Corné

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur