trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vraagje
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraagje
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 11:47 

Hallo iedereen,,

Ik ben een trompetist leerling en blaas nu ongeveer zon 4 jaar trompet. Ik heb toch opmerkelijke dingen gehad.

Toen ik net begon ging alles helemaal goed en had ik al een mooie klank volgens mijn leraar, en haalde ik makkelijk een C3 op een gegeven moment, en slaagde ik met lof voor mijn A examen. In die periode had ik al een andere leraar, die dieper op lucht in ging, en op een gegeven moment ging het zo slecht dat ik niet eens een F uit mn instrument kon krijgen, en zette ik steeds alles vast. Nu gaat het weer aardig en blaas ik tenminste door, maar nu heb ik toch een vraag.

Als ik wel eens een E2 blaas, komt die er heel "verrot" uit, alsof ik er geen lucht onder zet, terwijl ik me t leplazerus ervoor blaas, maar als i keen G2 blaas, gaat het opeens veel makkelijker, en zit er (volgens mij) een best goede klank in. Wat is het probleem?

Oh en nog een vraagje, ik wil toch mijn lucht stroom verbeteren zodat ik nog een vollere en mooiere klank krijg, maar ik weet nooit zeker of ik het wel goed doe. Voor mijn gevoel zet ik mijn keel goed open en blaas ik lucht door het instrument, maar ik heb ook het idee dat ik soms wat fout doe, want sommige noten zijn heel slordig.

Ik zou wel eens willen weten wat het is, en aangezien ik binnenkort examen heb, zou het handig zijn als ik mijn foutjes wat kon verbeteren.

Bedankt!

Marci

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 18:28 

De echte vraag is wat je veranderd hebt in de tussentijd, ben je b.v. op een groter mondstuk gaan blazen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 19:11 

Ja ik had eerst een afgezaagd mondstuk en heb die toen verwisseld, en ben niet slechter gaan blazen, dat kwam later pas. M'n leraar zegt dat als ik een nieuwe trompet koop het al veel beter gaat.

Iemand nog goede tips om je luchtstroom te verbeteren?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 19:18 

Je zegt dat je een nieuwe leraar kreeg die dieper op lucht in ging en dat je daarna slechter bent gaan blazen. Dat lijkt me niet de bedoeling. Daarom is je vraag naar tips voor meer doorstroming een beetje raar. Een van de gevaren van trompetspelen is dat je verliefd kunt raken op je eigen geluidje en daarom een beetje raar gaat spelen. Als je vroeger gelukkig was met je geluid, je hoogte enz. dan moet je totaal RUCKSICHTLOS daar naar terug keren zonder je ook maar iets aan te trekken van leraren enz. Ik spreek uit de eerste hand dat leraren niet altijd de begeleiders naar de hemel zijn. Heb je een echt goede leraar dan is dat een opsteker. Ik zou er wel een willen hebben maar ik weet niet hoe dat te organiseren, ik ben denk ik te eigenwijs geworden.

Laatst bijgewerkt door delano op 18 mei 2009 22:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 21:28 

Marci schreef:
M'n leraar zegt dat als ik een nieuwe trompet koop het al veel beter gaat.

Volgens mij is een trompet niet DE oplossing.

Heeft je leraar ooit op je trompet gespeeld? lekt ie? of is de luchtstroom geblokkeerd (door etens resten ofzo)? zo niet, dan is een nieuwe trompet niet DE oplossing.

Het kan wel een oplossing zijn, een betere trompet voelt anders, en het kan ook een mentaal stukje zijn. dat je op een nieuwe trompet een frisse start kan maken.
maar wat delano ook zei, was je vroeger wel tevreden, dan ga je toch lekker terug naar vroeger?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 11:16 

delano schreef:
Je zegt dat je een nieuwe leraar kreeg die dieper op lucht in ging en dat je daarna slechter bent gaan blazen. Dat lijkt me niet de bedoeling. Daarom is je vraag naar tips voor meer doorstroming een beetje raar. Een van de gevaren van trompetspelen is dat je verliefd kunt raken op je eigen geluidje en daarom een beetje raar gaat spelen. Als je vroeger gelukkig was met je geluid, je hoogte enz. dan moet je totaal RUCKSICHTLOS daar naar terug keren zonder je ook maar iets aan te trekken van leraren enz. Ik spreek uit de eerste hand dat leraren niet altijd de begeleiders naar de hemel zijn. Heb je een echt goede leraar dan is dat een opsteker. Ik zou er wel een willen hebben maar ik weet niet hoe dat te organiseren, ik ben denk ik te eigenwijs geworden.

Hij is wel een goede leraar, ik weet wie hij is en met wie hij omgaat (in muziek) en van wie hij les heeft gehad, en dat zijn stuk voor stuk ontzettend goede trompettisten.

Maar bijna elke les probeert ie me iets aan te leren en dan lukt dat nooit in een les natuurlijk en heb ik het idee dat het niet goed gaat, en ga ik steeds een andere methode proberen om goed te leren blazen, ik denk dat het daar is fout gegaan. Ik ga mijn oude patroon proberen op te pakken.

Citaat:
Volgens mij is een trompet niet DE oplossing.

Heeft je leraar ooit op je trompet gespeeld? lekt ie? of is de luchtstroom geblokkeerd (door etens resten ofzo)? zo niet, dan is een nieuwe trompet niet DE oplossing.

Het kan wel een oplossing zijn, een betere trompet voelt anders, en het kan ook een mentaal stukje zijn. dat je op een nieuwe trompet een frisse start kan maken.
maar wat delano ook zei, was je vroeger wel tevreden, dan ga je toch lekker terug naar vroeger?

Klopt, maar ik denk toch wel een deel.

Hij heeft er wel eens op gespeeld en geeft toe dat mijne een stuk moeilijker doorblazen is, maar hij kan er als nog beter opblazen.

De trompet is meer dan 50 jaar oud en heeft al wat reparaties achter de rug. Er zitten wat deuken in, m'n trigger is redelijk stroef, en ik heb een beetje het gevoel dat ik ergens tegen aan blaas en dat mijn lucht er niet doorheen wil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 11:25 

Het feit dat iemand goed speelt, en met andere goeie mensen speelt, en van goeie docenten heeft les gehad, is geen garantie voor goed lesgeven...

Als je leraar niet in staat blijkt om jouw problemen op te lossen, wil dat overigens ook niet meteen zeggen dat hij een slechte docent is, alleen klikken jullie dan niet echt bij elkaar.

Echter zou het wel zo moeten zijn dat hij je dan naar een andere docent toestuurt.

En het feit dat jouw leraar je elke les iets anders probeert aan te leren, zegt mij dat hij wel heel erg snel wil gaan, terwijl jij dit niet kan behappen. Enige rust zou op zijn plaats zijn. Eerst zien dat iets aanslaat, dat ramvast erin krijgen, en dan het volgende ding.

Je zou een ander instrument kunnen overwegen, waardoor je ontwikkeling iets minder vast komt te zitten. Maar werken aan je problemen zal je altijd moeten doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 23:58 

Marci schreef:
De trompet is meer dan 50 jaar oud en heeft al wat reparaties achter de rug. Er zitten wat deuken in, m'n trigger is redelijk stroef, en ik heb een beetje het gevoel dat ik ergens tegen aan blaas en dat mijn lucht er niet doorheen wil.

ik heb hetzelfde probleem gehad. zoveel lucht er doorheen persen en het lijkt alsof er kauwgom in je mondstuk zit.
het probleem zat bij mij in het persen van de lippen. aperture dicht en de lippen konden niet meer trillen.

je mond moet ook een beetje relaxed aanvoelen. als dit niet zo is dan kun je dat al vaak merken aan je klank als je hoger gaat. het "volle" geluid gaat eraf.
probeer eens om het gevoel van de midden G vast te houden en alleen (of zoveel mogelijk) met lucht hoger te gaan.

en nog even heel dom misschien.....
zit je trompet goed in elkaar???? ventielen e.d.???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur